راهنمای جامع آموزش بورس

کتاب بورس - کاماپرس

طی سال‌های اخیر بسیاری از ما مطالب متعددی را در خصوص سودآوری بازار بورس شنیده ایم. به همان نسبت که تنور بازار بورس داغ است، در پلتفرم های مختلف فضای مجازی نیز پکیج ها و کتاب های مختلفی نیز پیرامون آموزش بورس مشاهده می کنیم.

اما نکته مهم این است که ورود به بازار بورس چندان که به نظر می آید، ساده و دم دستی نیست و به عنوان یک سرمایه گذار، نیازمند تحقیق، کسب دانش و برنامه ریزی مناسب هستید. از این رو توصیه می شود که قبل از ورود به این میدان پیچیده ابتدا آموزش های لازم را سپری کرده باشید.

اگر شما نیز علاقمند به این حوزه پر سود و در عین حال پرچالش هستید، توصیه می کنیم با ادامه این مقاله همراه ما باشید. در این مطلب، موضوعات مختلفی را پیرامون آموزش دیدن برای ورود به بازار بورس بررسی کرده ایم.

بازار بورس چیست و چرا باید با آن آشنا باشیم؟

بازار بورس در واقع یک فضای معاملاتی عظیم است که خرید و فروش سهام، اوراق بهادار و سایر ابزارهای مالی را تسهیل می کند. آنچه که در این فضا معامله می شود، می تواند شامل سهام شرکت های مختلف خصوص و دولتی، اوراق قرضه، سند بلندمدت و موارد دیگر باشد.

اهمیت  آشنایی با بورس در این است که این بازار، سرمایه گذاران و شرکت ها را برای افزایش سرمایه و تأمین منابع مالی به هم متصل می کنند. در واقع به عقیده بسیاری از اقتصاددانان این بازار توانسته سنگ بنای اقتصاد جهانی را بگذارد. بنابراین هیچ کشوری بدون بازار بورس پویا و مطمئن قادر به پیشرفت و توسعه اقتصادی نیست.

راز آسمان پایتخت

از سوی دیگر بازارهای مختلف بورس به صورت فیزیکی و الکترونیکی رشد کرده اند و به خریداران و فروشندگان اجازه می دهد سهام و اوراق بهادار را مبادله کنند. بورس ها همچنین به عنوان شاخصی از وضعیت اقتصادی یک کشور دیده می شوند و با اعتبارات و تغییرات اقتصادی مرتبط هستند.

تاریخچه بازار بورس ایران

بورس تهران در سال ۱۳۲۰ تأسیس شد و از آن پس به عنوان یکی از مهمترین بازارهای مالی در منطقه شناخته می شد. با گذشت زمان و تجربه های متعدد، ساختار بورس ایران در دهه های ۱۳۸۰ و ۱۳۹۰ (2000 و 2010 میلادی) اصلاح شد و بازار سرمایه به سیستم الکترونیکی پیوست و فرآیندهای نقدشوندگی و انتقال سهام بهبود یافت.

امروزه بورس ایران به عنوان یک بازار مدرن سرمایه گذاری در منطقه شناخته می شود. این بازار به شرکت های بزرگ نفتی، صنعتی و مالی ایران امکان می دهد سهام خود را عرضه و معامله کنند و سرمایه گذاری را برروی اوراق بهادار انجام دهند.

به همین دلیل توصیه می شود که اگر به مباحث اقتصادی علاقمند هستید حتما نسبت به نحوه عملکرد این بازار و اثرگذاری آن بر عرصه های مختلف مالی اطلاعات مالی لازم را کسب کنید.

اهمیت آموزش بورس قبل از ورود به بازار

ورود به بورس اوراق بهادار فرصت خوبی برای سرمایه گذاری است، اما آموزش مناسب و آگاهی از ریسک ها و مبانی قبل از ورود به این بازار ضروری است. علی رغم سودآور بودن بورس در ایران، به طور کلی می توان گفت ورود به بازار سهام بسیار پیچیده و پر ریسک است و تصمیمات اشتباه می تواند در طی یک  شب همه سرمایه شما را به باد بدهد.

در این راستا کسب آموزش در مورد مفاهیم بورس اوراق بهادار، نکات فنی و اصول مدیریت ریسک به حداقل رساندن خطرات کمک خواهد کرد. آموزش ورود به بازارهای مالی، ابزارها و تکنیک ها را برای تجزیه و تحلیل بازار و سهم ارائه می دهد که منجر به سرمایه گذاری بهتر در بورس اوراق بهادار می شود.

آموزش بورس شامل کدام حوزه های علمی است؟

آموزش بورس ترکیبی از حوزه های مختلف علمی است. بنابراین تنها با کسب تجربه در دل بازار نمی توانید وارد این عرصه شوید و بهتر است قبل از شروع کار خود با کارشناسان مختلف این حوزه مشورت کنید. به طور کلی حوزه های علمی و دانشگاهی زیر به طور تخصصی فعالیت در بازار بورس را مورد توجه قرار داده اند.

اقتصاد، رشته مادر برای آموزش بورس

آشنایی با مفاهیم و اصول اقتصادی می تواند درک طیف وسیعی از عوامل از جمله عرضه و تقاضا، نرخ بهره، تأثیر درآمدها و هزینه ها و تجزیه و تحلیل نتایج مالی شرکت ها را تسهیل کند. در واقع می توان گفت اهالی علم اقتصاد اولین کسانی بودند که بورس را به طور علمی مورد توجه قرار دادند و نحوه محاسبات و پیش بینی روند آن را بنیان گذاشتند.

آموزش بورس در رشته مدیریت

تحصیل در رشته مدیریت با گرایش های مختلف همچون مدیریت بازرگانی، مدیریت مالی و یا حتی مدیریت دولتی، می تواند درک شما از مفاهیم مربوط به مدیریت مالی، مدیریت ریسک، تصمیم گیری سرمایه گذاری و استراتژی های سرمایه گذاری را افزایش دهد.

البته لازم نیست حتما دانشجوی این رشته باشید تا آموزش های لازم را دریافت کنید شما می توانید با شرکت درکارگاه های آموزشی به خوبی در این حوزه استاد شوید. در حال حاضر بسیاری از کارشناسان این رشته در بازار بورس حضور فعال داشته و تعاملات پرسود و کم ریسک را به ثمر می رسانند.

نقش ریاضیات و آمار در بورس

آموزش ریاضیات و آمار می تواند شما را به دانش لازم برای درک مفاهیم مربوط به ریاضیات مالی، محاسبه احتمالات و آمار در بازار سهام و تجزیه و تحلیل داده های مالی مجهز کند. مطالعه تجزیه و تحلیل فنی که در این حوزه مورد توجه قرار دارد می تواند شما را به مهارت های تجزیه و تحلیل شاخص های بازار، تفسیر نمودارهای قیمت و استفاده از الگوهای فنی مجهز کند.

روانشناسی بازار در بورس

درک رفتارهای بازار و روانشناسی می تواند شما را قادر سازد تا روند بازار را تجزیه و تحلیل کنید و تصمیمات آگاهانه تری در مورد سهام مختلف بگیرید. تجربه نشان داده کسانی که روانشناسی بازار را بلد بوده یا به نوعی نبض بازار را در دستان خود دارند به شدت در این حوزه اقتصادی موفق عمل می کنند.

رشته حقوق و بازار بورس

درک حقوق و مقررات مربوط به بازار سهام، قوانین حاکم بر شرکت ها و مقررات تعیین شده توسط سازمان های نظارتی می تواند به حفاظت از حقوق و سرمایه گذاری موفق کمک کند. بنابراین لازم است که با این قوانین اقتصادی کشور نیز به خوبی آشنا باشید.

آموزش درآمدزایی در بورس شامل چه مواردی است؟

در بورس، حوزه های مختلفی وجود دارند که به شما اجازه می دهند درآمدزایی کنید. برخی از این حوزه ها عبارتند از:

خرید و فروش سهام در بورس

خرید و فروش سهام یک روش رایج برای درآمدزایی در بورس است. با خرید سهام شرکت های مختلف و بررسی روند بازار، می توانید در مدت زمانی اندک سود کلان کسب کنید. برای این کار ابتدا نیاز است در یکی از صرافی های مجاز ثبت نام کنید و یک حساب سرمایه گذاری دریافت کنید. سپس، می توانید یک بروکر معتبر را انتخاب کنید. بروکرها میانجی بین شما و بورس هستند و سفارشات خرید و فروش شما را در بازار صورت می دهند.

در مرحله بعد بهتر است بازار، شرکت ها و محصولات مورد نظر را با استفاده از آموزش های مربوطه و تحلیل های بازار مورد بررسی قرار دهید. این کار به شما کمک می کند تا تصمیم های بهتری را درباره تعامل با بازار بگیرید. پس از دریافت اطلاعات لازم، می توانید سفارش خود را وارد کنید. بروکر شما باید قیمت و تعداد سهام مورد نظر را وارد کند و سپس سفارش را در سیستم بورس ثبت می کند.

پس از ثبت سفارش، بورس نسبت به اجرای آن عمل می کند. در حالت عمومی، سفارش ها بر اساس ترتیب زمانی و دستور العمل پیش رو اجرا می شوند. اگر سفارش شما با سفارشی که قیمت و تعداد مشابهی دارد همخوانی کند، معامله به انجام می رسد.

پس از اجرای سفارش، سهام واحدی که خریداری یا فروخته شده را در حساب سرمایه گذاری خود مشاهده خواهید کرد. همچنین، می توانید با استفاده از ابزارها و پلتفرم های معاملاتی، عملکرد سهام و مواجهه با خبرها و تحلیل های جدید آن ها را پیگیری کنید.

خرید و فروش اختیارات در بازار بورس

قبل از شرکت در دوره های آموزش بورس به یاد داشته باشید که اختیارات خرید و فروش سهام با قیمت تعیین شده در آینده نیز می تواند یکی از فرصت های درآمدزا برای شما باشد. با درک و تحلیل مناسب در مورد روند بازار و نوسانات قیمت سهام، می توانید با خرید و فروش اختیارات، سود کسب کنید.

برای خرید و فروش اختیارات در بازار بورس، ابتدا نیاز است که در مورد اختیارات و نحوه عملکرد آنها اطلاعات کسب کنید. مطالعه منابع مختلفی مانند کتاب ها، مقالات و سامانه های آموزشی برای درک بهتر این بازار پیشنهاد می شود.

بررسی اختیارات موجود و انتخاب دارایی که می خواهید در آن سرمایه گذاری کنید، نیز بسیار مهم است. بررسی میزان ریسک و بازده شامل هزینه ها و محدودیت هایی که ممکن است با خرید و فروش آنها همراه باشد نیز بسیار با اهمیت است.

فراموش نکنید که اختیارات به صورت عمومی در بازارهای مالی عرضه می شوند و برای خرید و فروش آنها مجدد به یک بروکر معتبر نیاز دارید. بروکر مزایده را برای شما به اتفاق سایر سرمایه گذاران قرار خواهد داد و شما می توانید سفارشات خرید و فروش خود را وارد کنید.

در گام آخر از یاد نبرید که بعد از انجام مزایده در بازار، اگر سفارش شما انطباق پیدا کند، معامله انجام می شود. این روند شامل خرید یا فروش اختیارات در سطح تعیین شده توسط شما و با توجه به قیمت جاری بازار است.

کسب درآمد از بورس با بلاک های سرمایه گذاری

سرمایه گذاری در بلاک های سرمایه گذاری می تواند به شما امکان پیوستن به یک صندوق سرمایه گذاری حرفه ای را بدهد که سهام های مختلف را در بخش های مختلف بازار تجارت می کند. با سرمایه گذاری در این صندوق ها، می توانید از تجربیات سرمایه گذاران حرفه ای استفاده کنید.

شما با سپری کردن دوره های آموزش بورس به خوبی درخواهید یافت که ابتدا باید برنامه ریزی کنید و استراتژی مناسبی برای سرمایه گذاری در بورس انتخاب کنید. این استراتژی شامل تحلیل بازار، شناسایی شرکت های مورد علاقه و تحلیل فعالیت های رقبا می شود.

حتی در بلاک های سرمایه گذاری نیز رعایت میزان ریسک بسیار مهم است. ممکن است شما برای دستیابی به درآمد بیشتر، برخی از سهام های بازار سرمایه با ریسک بیشتر را انتخاب کنید. اما در عین حال، بدانید که این می تواند منجر به ضررهای بزرگ نیز شود. بنابراین، نیاز است میان سود و زیان تعادل بخشیده شود و گاهی محبور شوید برای کسب سود بیشتر به صورت اندک ضرر کنید.

بلاک های سرمایه گذاری باید با توجه به هدف سرمایه گذاری شما انتخاب شود. می توانید بین سهام، اوراق بهادار، املاک و مستغلات و بیتکوین و سایر ارزهای رمزنگاری شده در نظر بگیرید. در کل، سودآوری از بلاک های سرمایه گذاری برخی میزان دانش، تجربه، تحلیل و تعدیل ریسک و درک بازار بورس را می طلبد.

کتاب های بورس - کاماپرس

سرمایه گذاری در بازار بورس طلا و نقره

سرمایه گذاری در فلزات گرانبها مانند طلا و نقره نیز یک حوزه قابل توجه و بسیار سودآور در بورس است. قیمت این فلزات به نوسانات بازار و عوامل اقتصادی و سیاسی وابسته است و می تواند به شما امکان سرمایه گذاری طولانی مدت با بازده قابل توجه را بدهد.

برای سرمایه گذاری در بورس طلا و نقره، می توانید از سه روش متفاوت استفاده کنید: خرید فیزیکی، خرید قراردادهای آتی یا خرید سهام و صندوق های تجاری مرتبط با طلا و نقره. این روش ها در ادامه معرفی شده اند.

خرید فیزیکی: در خرید فیزیکی، شما قادر خواهید بود طلا و نقره به صورت فیزیکی به دست آورید و آن ها را ذخیره کنید. برای این منظور، می توانید به سکه ها و جواهرات مرجع خود رجوع کنید و یا از راه دیگران طلا و نقره تهیه کنید.

خرید آتی: در خرید قراردادهای آتی، شما قادر خواهید بود طلا یا نقره را با قیمتی مشخص در آینده به فروش برسانید یا خریداری کنید. این روش، از جمله روش های معمول در بازارهای مالی است که در آن عقود تجاری آتی بر اساس قراردادهای خاص بین سرمایه گذاران انجام می شود.

خرید سهام و صندوق های تجاری: در نهایت، شما می توانید در سهام و صندوق های تجاری مرتبط با طلا و نقره سرمایه گذاری کنید. این روش، همراه با مشارکت در سود و زیان بازار است و شما از رشد قیمت طلا و نقره بهره مند خواهید شد.

نحوه پیش بینی و تجزیه و تحلیل در بازار بورس

یکی از مهمترین دلایل افراد برای آموزش بورس این است که بتواننید پیش بینی و تجزیه و تحلیل بهتری از این بازار داشته باشند. پیش بینی و تجزیه و تحلیل در بازار بورس معمولاً توسط سرمایه گذاران و تحلیلگران به منظور تشخیص روند قیمت، حرکت های بازار و نقاط ورود و خروج به بازار استفاده می شود.

در ادامه برخی از روش های پیش بینی و تجزیه و تحلیل بازار بورس را معرفی کرده ایم که معمولاً بدنه اصلی آموزش های مختلف این حوزه را تشکیل می دهند.

آموزش تحلیل فنی بورس

یکی از روش های تجزیه و تحلیل در بازار بورس، تحلیل فنی است. تحلیل فنی در پی آن است تا با مطالعه الگوهای قیمتی، حجم معاملات، شاخص های فنی و نمودارها پیش بینی هایی در مورد روند قیمت ارائه کند. این روش بر این فرض استوار است که روند های قیمتی در گذشته تکرار خواهند شد و با استفاده از این تکنیک ها می توان روند های آینده را پیش بینی کرد.

آموزش تحلیل فاندامنتال یا بنیادی بورس

روش دیگر تجزیه و تحلیل در بازار بورس، تحلیل بنیادی است. در این روش، اطلاعات مالی، گزارش ها، اخبار و رویدادهایی که تأثیری در عملکرد شرکت ها و بازار دارند، مورد بررسی قرار می گیرند. با تجمیع اطلاعات و بررسی عوامل مؤثر، تحلیلگران می توانند تأثیر این عوامل را بر قیمت ها و جهت حرکت بازار بررسی کنند.

روش ترکیبی تحلیل بورس

در بعضی مواقع، تجزیه و تحلیلگران به صورت همزمان از هر دو روش فنی و بنیادی استفاده می کنند تا پیش بینی دقیق تری ارائه دهند. همچنین، استفاده از ابزارهای مشابهی مانند نسبت های مالی و شاخص های سهام نیز در تجزیه و تحلیل استفاده می شود.

البته باید توجه داشت که هرگونه پیش بینی و تحلیل در بازار بورس به هیچ عنوان به صورت صد در صدی قطعی نیست و نمی تواند صد در صد دقیق باشد. عوامل متعددی می توانند باعث تغییر در روند بازار شوند که مطالعه و درک آنها ضروری است.

نحوه تعیین استراتژی سرمایه گذاری در بورس

بعد از آشنایی با بازار بورس و تحلیل دقیق از طریق آموزش بورس، باید استراتژی سرمایه گذاری خود را تعیین کنید. برای این کار، باید اهداف، تحمل پذیری به ریسک و دوره سرمایه گذاری را مشخص کنید. تعیین استراتژی سرمایه گذاری در بازار بورس بر اساس تحلیل دقیق و شناخت صحیح ابزارها، کسب و کارها و عوامل مختلف بازار انجام می شود.

توصیه می شود قبل از هرگونه سرمایه گذاری، شما باید بازار را به دقت مورد بررسی قرار دهید. بررسی عوامل مختلف اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فنی بازار می تواند به شما کمک کند تا درک بهتری از روند بازار و عوامل تاثیرگذار به دست بیاورید. استفاده از روش های تحلیل فنی می تواند به شما کمک کند الگوهای تاریخی و روند قیمت ارزش ها را شناسایی کنید.

استفاده از نمودارهای مختلف مانند نمودار شمعی، نمودار خطی و نمودارهای فنی روی دیگر بازار را به شما نشان می دهد و در تصمیم گیری سرمایه گذاری به شما کمک می کند. در کنار این موارد تحلیل هایی از جمله بررسی کیفیت مالکیت، سند مالکیت، کسب و کار و میزان سودآوری شرکت ها بسیار مهم است.

بررسی عوامل داخلی و خارجی شرکت ها با استفاده از اطلاعات مالی، گزارش های مالی و همچنین اطلاعات اقتصادی می تواند برای شما پیش بینی های دقیقی درباره عملکرد آینده شرکت ها فراهم کند.

در نهایت برای تعیین استراتژی سرمایه گذاری شناسایی و ارزیابی ریسک های مرتبط با هر سرمایه گذاری و تعیین ریسک قابل قبول برای خود بسیار ضروری است. همچنین شما باید مدت زمانی که می خواهید سرمایه گذاری کنید را مشخص کنید.

تجربه و پیشرفت با آموزش بورس

دستیابی به موفقیت در بازار بورس نیازمند تمرین و تجربه است. شما می توانید در طول زمان، آموخته های خود را بهبود داده و از خطاهای گذشته عبرت بگیرید. همچنین همیشه به تغییرات در بازار بورس و عوامل اقتصادی توجه کنید. وقتی که شما آموزش بورس را دریافت می کنید، قادر خواهید بود برای خرید و فروش سهام و سایر اوراق بهادار از تحلیل های تخصصی و روش های بهینه استفاده کنید.

آموزش بورس به شما نکات مهم در خصوص روندهای بازار، شناسایی شرایط مساعد خرید و فروش، مدیریت ریسک و مدیریت سرمایه را ارائه می دهد. این آموزش ها می توانند به شما کمک کنند تا درک بهتری از عملکرد بازار و ابزارهای مالی پیدا کنید و در نتیجه به تجربه بیشتر و موفقیت بیشتر برسید.

همچنین، می تواند به شما کمک کند تا از اشتباهات متداول در بازار بورس جلوگیری کنید. با آموزش صحیح، شما قادر خواهید بود از روندهای بازار استفاده کنید و فرصت های بهتری را برای سوددهی بیشتر بیابید.

تجربه نشان می دهد که یادگیری مبانی مقدماتی می تواند به شما کمک کند تا به صورت مستمر پیشرفت کنید. با یادگیری مفاهیم جدید و به روزرسانی دانش خود، شما قادر خواهید بود بهبود مستمری در عملکرد خود داشته باشید و در نتیجه نتایج بهتری بگیرید.

نکات مهم آموزش بورس

قبل از اینکه وارد بازار بورس و یا حتی دوره های آموزشی آن شوید توصیه می شود که نکات زیر را مد نظر داشته باشید:

درک مفاهیم پایه ای بورس

آشنایی با مفاهیم اساسی مانند سهام، اوراق بهادار، بازار بورس، شاخص های بورسی و … برای هرکسی که مایل به قدم گذاشتن در این عرصه ماجراجویانه باشد ضروری است.

یادگیری تحلیل های تکنیکال و بنیادی

آموختن روش های تحلیل قیمت سهم و همچنین بررسی عوامل اقتصادی و شرکتی که بر تغییرات قیمت سهم تأثیر می گذارند، امکان پیش بینی بهتر را از بازار بورس به شما می دهد.

مدیریت ریسک

درک اصول مدیریت ریسک و کنترل خطرات ممکن است شما را از ضربه های احتمالی در بازار بورس در برابر خطر کاهش سرمایه حفظ کند. فراموش نکنید که ضرر بخش جدانشدنی بازار بورس است و شما قرار نیست همیشه سود کنید.

استراتژی تجارت

تعیین یک استراتژی مشخص برای خرید و فروش سهم ها و مدیریت تراکم خرید و فروش در زمان صحیح می تواند به شما کمک کند در بازار بورس موفق شوید.

آشنایی با انواع بازار بورس

شرکت در کلاس ها و دوره های آموزشی مرتبط با بازار بورسی که می خواهید در آن فعالیت کنید بسیار مهم است. فراموش نکنید هر یک بازارهای بورس محلی یا بین المللی قوانین خاص خود را دارند.

مدیریت احساسات

بازار بورس معمولاً پر از نوسانات است و این ممکن است باعث استرس، هیجان و تاثیر منفی بر تصمیمات شما شود. بنابراین، آموزش مدیریت احساسات و کنترل تهاجم احساسی بسیار مهم است. گاهی اوقات یک نصمیم احساسسی می تواند ضررهای جبران ناپذیری به دنبال داشته باشد.

تعامل با افراد با تجربه

شرکت در انجمن ها و گروه های بورسی و تعامل با افرادی که تجربه بورسی بالایی دارند، شما را با تجربیات و نکات خوب آشنا می کند که می تواند به شما در هنگام تصمیم گیری کمک کند.

رصد بازار بورس

مطالعه و رصد مداوم بازار بورس کمک می کند تا با رخدادهای مختلف و اخبار تحلیلی در ارتباط با نمادهای مورد توجه خود آشنا شوید.

آموزش مدیریت مالی شخصی

قبل از شروع سرمایه گذاری در بورس، آموزش مدیریت مالی شخصی را نادیده نگیرید. آشنایی با نیازها و هزینه های خود و همچنین محاسبه بودجه روزانه، ماهانه و سالانه شما را در تصمیم گیری های مالی بهتر می کند.

عملگرایی

هر چقدر که نکات آموزشی را یاد بگیرید، تجربه عملی در بازار بورس بسیار ارزشمند است. شروع با سرمایه کم و تجربه های کوچک و ساده تر می تواند شما را به موفقیت در سرمایه گذاری در بورس نزدیک تر کند.

کتاب های بورس - کاماپرس

جمع بندی

در مقاله حاضر همه نکات مربوط به آموزش بورس مورد بررسی قرار گرفت. در ابتدای این مطلب به تبیین اهمیت و نیاز آموزش بورس پرداختیم و توضیح داده شد که این کار می تواند به افزایش دانش و توانایی های مرتبط با صنعت سرمایه گذاری و تجارت سهام کمک کند.

همچنین اشاره شد که این آموزش ها شامل مفاهیم پایه بورس، روش های تجزیه و تحلیل و کسب و کارهای مرتبط با بورس است. همچنین توضیح داده شد که این روند باید یک فرآیند پیوسته و مداوم باشد و شامل به روزرسانی دانش و تحلیل های جدید درباره بازار بورس است.

همچنین از یاد نبرید که حتی اگر در کار خود بسیار حرفه ای باشید همیشه بیم آن می رود که بخشی از سرمایه خود را از دست بدهید. با این حال تصمیمات هوشمندانه می تواند به سرعت ضررهای شما را تبدیل به سود کند.

برای خرید کتاب های مرجع در زمینه بورس و سرمایه گذاری مانند استادی در تئوری موج الیوت و مربی معامله گری روزانه می توانید به سایت کتاب نوین مراجعه کنید.

انتهای پیام

مرتبط با : کتاب نوین
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز