دلار در مرز ۲۵ هزار تومان

لست سکند

قیمت دلار ساعت‌های ابتدایی روز جاری معاملاتی کار خود را با نرخ 27 هزار و 608 تومان آغاز کرد. اما در حال حاضر با افت قیمت 193 تومانی نسبت به آخرین نرخ معاملاتی روز گذشته، در محدوده 27 هزار و 581 تومانی قرار دارد. اخبار سیاسی پیرامون آغاز مذاکرات برجام عامل این ریزش قیمتی دلار بود.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار مهم بازار ارز و دلار، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از  اینجا  وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، به نقل از تجارت نیوز، ایران در 20 روز آینده به میز مذاکرات هسته‌ای باز می‌گردد. با انتشار چنین خبری کاهش شدید قیمت دلار انتظار می‌رفت. اما دلار تاکنون در حدود هزار تومان کاهش قیمت داشته است. به اعتقاد کارشناسان اقتصادی، قیمت دلار به پایین‌تر از 25 هزار تومان نخواهد رسید.

دلیل اصلی مقاومت دلار در برابر کاهش قیمتی، انتشار آمار و ارقام اقتصادی است که اوضاع و شرایط نامساعد این بخش را نشان می‌دهد. اخیرا مرکز پژوهش‌های مجلس گزارشی منتشر کرده که بیانگر کسری بودجه 300 هزار میلیارد تومانی کشور است. این در حالی است که میزان صادرات نفت ایران هم در شش ماهه ابتدایی امسال به کمترین میزان 40 سال گذشته رسیده و حتی ممکن است در آینده هم این روند ادامه پیدا کند.

ضمن اینکه میزان واردات زیادتر از قبل شده و در واقع تقاضا برای دلار افزایش پیدا کرده است همخوانی نداشتن میزان عرضه و تقاضا و در واقع مازاد درخواست برای دلار، سیگنال مهمی برای افزایش قیمت این ارز خارجی در آینده محسوب می‌شود.

راز آسمان پایتخت

رشد پایه پولی و بدهی دولت؛ مانع کاهش نرخ دلار

آمار و ارقام موجود از رشد پایه پولی به میزان 42 درصد طی پنج ماهه ابتدایی سال جاری خبر می‌دهد، که این رقم هم بیشترین میزان 10 سال گذشته است. به علاوه که میزان بدهی دولت طی همین مدت 250 درصد بالا رفته است. با توجه به رشد نقدینگی موجود و کاهش درآمدهای ارزی، نمی‌توان درباره ریزش اساسی نرخ دلار امیدوار بود.

کاهش قیمتی دیگر ارزها از جمله پوند و یورو هم ادامه دارد. قیمت پوند نسبت به روز گذشته 184 تومان کم شده و به محدوده 37 هزار و 363 تومانی رسیده است. نرخ یورو نیز با افت 194 تومانی در مقایسه با روز قبل، 31 هزار و 719 تومان شد.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز