دعوا بر سر نحوه بازگشت ارز حاصل از صادرات

بانک مرکزی در حالی امروز نحوه بازگشت ارز حاصل از صادرات در سال 1399 را در اطلاعیه‌ای ابلاغ کرد که نحوه رفع تعهد ارزی صادرکنندگان در سال ۹۸ با حرف و حدیث‌های بسیاری همراه است.

به گزارش کاماپرس، همین چند ساعت پیش بود که رئیس کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی اتاق ایران از مخالفت با تصمیم بانک مرکزی درخصوص نحوه رفع تعهد ارزی صادرکنندگان در سال ۹۸ خبر داد.

این در حالیست که رئیس‌کل سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه رفع تعهد ارزی سال ۹۸ صادرکنندگان همچون دستورالعمل سال ۹۷ خواهد بود، گفرئیس‌کل سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه رفع تعهد ارزی سال ۹۸ صادرکنندگان همچون دستورالعمل سال ۹۷ خواهد بود، گفته بود: آخرین‌مهلت بازگشت ارز سال ۹۸ آخر تیرماه سال ۹۹ خواهد بود. ته بود: آخرین‌مهلت بازگشت ارز سال ۹۸ آخر تیرماه سال ۹۹ خواهد بود.

مخالفت صادرکنندگان با تصمیم بانک مرکزی

صادرکنندگان که عمدتا از اعضای اتاق بازرگانی نیز هستند، معتقدند اگرچه بانک مرکزی در مورد برخی تصمیم‌گیری‌ها با آن‌ها مشورت می‌کند اما در تصمیم نهایی و نحوه اعمال سیاست‌ها بسیار خودمحور است؛ زیرا پیشنهادات و مخالفت‌های آن‌ها را در نظر نمی‌گیرد. آن‌ها معتقدند به جز برخی صنایع مانند فولاد، پتروشیمی و … دیگر صنایع از پس اجرای چنین سیاست‌هایی در مورد بازگشت ارز حاصل از صادرات برنخواهند آمد.

جمشید نفر، رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی در این رابطه می‌گوید: «وضعیت اقتصاد و تصمیم‌گیری درخصوص صادرات، شرایط را به نحوی رقم‌زده که صادرکنندگان مجبورند کالاهای موردنیاز خود را باقیمت بالا خریداری و در مقابل محصولات نهایی‌شان را با قیمت پایین به فروش رسانند. بخشی از این مشکل هم به سامانه نیما برمی‌گردد که قیمت ارز در این سامانه زیر قیمت بازار است. درحالی‌که اگر به ارز صادراتی ارزش دهیم و بالاتر از قیمت بازار خریداری شود، به‌سرعت با تعادل در عرضه و تقاضا، قیمت ارز کاهش پیدا کند. به گفته نفر، محدودیت‌های ایجادشده در حمل‌ونقل ناشی از شیوع ویروس کرونا، باعث شده تا در همین مدت کوتاه سپری‌شده از سال ۹۹، صادرکنندگان کالاهای خود را به‌صورت هوایی ارسال کنند، درنتیجه هزینه حمل‌ونقل آنها تا پنج برابر افزایش‌یافته است. اگرچه قرار بود به پیشنهاد سازمان توسعه تجارت و از سوی سازمان برنامه‌وبودجه، سوبسید حمل‌ونقل به صادرکنندگان تعلق گیرد، اما هنوز این پیشنهاد اجرایی نشده است.»

راز آسمان پایتخت

اطلاعیه بانک مرکزی در مورد نحوه بازگشت ارز حاصل از صادرات در سال 1399

بر اساس اعلام بانک مرکزی، بسته سیاستی نحوه بازگشت ارز حاصل از صادرات در سال 1398 و نحوه رفع تعهدات ارز صادراتی سال 1397 صادرکنندگان» برای سال 1399 تمدید شد، به طوری که نحوه بازگشت ارز حاصل از صادرات سال 1399، همانند سال 1398 و نحوه رفع تعهد ارزی سال 1398، با رعایت شرایط اعلامی برای سال 1397 خواهد بود.

همچنین صادرکنندگان به منظور بهره‌مندی از هرگونه نرخ صفر و معافیت‌های مالیاتی و نیز استرداد مالیات و عوارض موضوع ماده (13) قانون مالیات بر ارزش افزوده، تا پایان تیرماه سال 1399 مهلت دارند نسبت به ایفای تعهدات ارزی صادراتی سال 1398 خود اقدام کنند.

خاطر نشان می شود، تمام صادرکنندگان کالا و خدمات می بایست مطابق با مصوبات هیأت وزیران و شورای عالی هماهنگی اقتصادی ارز حاصل از صادرات خود را به چرخه اقتصادی کشور بازگردانند.

مرتبط با : بانک مرکزی
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز