دست های پشت پرده فیلترینگ اینترنت در ایران

مسئله دسترسی آزاد به اینترنت در ایران با وجود فراز و فرودهای فراوان حالا به یک آرزو بدل شده است. بر اساس گزارش وبسایت معتبر «اکسس نو» این موضوع، مشکل مشترک 35 کشور دنیا است. این کشورها تنها در سال 2022، 187 بار در اینترنت اختلال ایجاد کرده‌اند. اما ساختار فیلترینگ ایران چگونه عمل می‌کند؟

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ ساختمان و عمران، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، شرکت ارتباطات زیرساخت، اینترنت جهانی را خریداری می‌کند و آن را بین اپراتورهای موبایل و شرکت‌های تامین‌کننده توزیع می‌کند. ارتباطات زیرساخت یک شرکت کاملاً دولتی است و همین مسئله باعث شده تا اینترنت ایران در انحصار دولت قرار بگیرد.

فیلترینگ با چه روش‌هایی اعمال می‌شود؟

تا چندی پیش، شرکت‌های اینترنتی وظیفه داشتند تا تجهیزات ساده فیلترینگ را در شبکه خود نصب کنند. بنابراین، مصادیق فیلترینگ به این شرکت‌ها اعلام می‌شد و آنها به صورت دستی، تغییرات را اعمال می‌کردند. بنابراین، وقتی درخواست دسترسی کاربر به یک سایت ممنوعه ارسال می‌شد، صفحه پیوندها را مشاهده می‌کرد.

راز آسمان پایتخت

اما حالا این روش‌ها به روز‌تر شده‌اند و درخواست دسترسی کاربران به سایت‌های مجرمانه اصلاً ارسال نمی‌شوند. قطع درخواست دسترسی منجر به مشاهده پیام Timed out توسط کاربر می‌شود. یک روش رایج دیگر برای اعمال فیلترینگ، تغییر IP دامنه سایت فیلتر شده هنگام ارسال درخواست دسترسی است. در نتیجه، کاربر به جای مشاهده سایت، اختلال در شبکه را مشاهده می‌کند. این روش فیلترینگ با نام SNI شناخته می‌شود و در کشور چین هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. کاهش پهنای باند یک راه دیگر ایجاد اختلال محسوب می‌شود. در واقع در این روش، پهنای باند آنقدر کاهش پیدا می‌کند تا کاربر برای ورود به سایت مورد نظر کلافه شود و قید آن را بزند.

فرآیند اجرای فیلترینگ در ایران

سیاست‌های فیلترینگ در ایران از مراجعی چون شورای عالی امنیت ملی و شورای عالی فضای مجازی تعیین می‌شود. سیاست‌های تعیین شده در قالب مصوبات و آیین‌نامه‌های کمیسیون تنظیم مقررات و شورای عالی اجرایی فناوری اطلاعات به سازمان‌ها ابلاغ می‌شود.

بر اساس این سیاست‌ها تجهیزاتی در زیرساخت و درگاه‌های ورودی توزیع اینترنت نصب می‌شود. تمام ترافیک ورودی از این تجهیزات عبور می‌کند و در مرحله بعدی به شرکت ارائه‌دهنده خدمات و کاربر می‌رسد. در نتیجه، هنگامی که یک درخواست مجرمانه ارسال می‌شود، تجهیزات فیلترینگ شروع به کار کرده و آن درخواست را قطع می‌کنند.

بار سنگین هزینه‌های فیلترینگ بر دوش مردم!

فیلترینگ اینترنت برای تمام کشورها هزینه‌های هنگفتی دارد. بنابراین، مردم نه تنها برای دسترسی به سایت‌های مورد نظرشان با اختلال مواجه می‌شوند، بلکه به طور غیر مستقیم هزینه‌های زیادی را برای این محدودیت پرداخت می‌کنند! بر اساس گزارش شرکت فناوری «تاپ 10 وی پی ان» کشور روسیه با صرف هزینه 21.6 میلیارد دلار، گران‌ترین انسداد اینترنت را در سال 2022 ایجاد کرده است. ایران با صرف هزینه 773 میلیون دلار در جایگاه دوم قرار دارد. این تنها بخشی از ضررهای مالی ناشی از فیلترینگ است.

به گفته رئیس اتاق بازرگانی تهران، حدود 500 تا 700 هزار فروشگاه اینستاگرامی پس از فیلتر شدن این شبکه در معرض نابودی هستند و معیشت بیش از 10 میلیون نفر به خطر افتاده است. نابود شدن این کسب و کارهای اینترنتی 80 هزار میلیارد تومان خسارت مالی به کشور وارد می‌کند! همچنین، آمارها نشان می‌دهد که افزایش محدودیت‌های اینترنتی در ایران باعث شده تا بیش از 70 درصد از مدیران ارشد و میانی کسب و کارها برای مهاجرت مشتاق شوند.

پیامدهای فیلترینگ به شکلی گریبان مردم کشورهای دنیا را می‌گیرد که آنها به طرز عجیبی این وضعیت را عادی تلقی می‌کنند. نمونه بارز آن، عادی شده استفاده از اینستاگرام و واتساپ با فیلترشکن در طول 8 ماه اخیر است. آمار سایت استَتیستا نشان می‌دهد که درخواست دسترسی ایرانی‌ها به فیلترشکن در شهریور و مهر سال گذشته 3 هزار و 56 درصد رشد کرده است! بنابراین، می‌توان گفت که بخش زیادی از هزینه‌های سنگین فیلترینگ تقریباً برای «هیچ» صرف می‌شوند.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز