خودروسازان به این 3 دلیل زیان ده شدند

لست سکند

با اینکه قیمت خودرو روز به روز بیشتر می شود، اما خودروسازان هنوز زیان می کنند.  مهمترین دلایل زیان دهی خودروسازان چیست؟

به گزارش کاماپرس، سه خودرو ساز بزرگ کشور مدعی هستند قیمت فروش برخی از محصولات آنها  خیلی پایین‌تر از قیمت تمام شده است. به همین دلیل روند زیان دهی آنها همچنان ادامه دارد. صورت‌های مالی ارائه شده به بورس نشان می دهد  این سه خودروساز، در نیمه اول امسال ۱۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان زیان داشته اند و مجموع زیان انباشته آنها به ۴۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

منشا اصلی زیان دهی خودروسازان چیست؟

فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو  معتقد است زیاندهی خودروسازان از سه منشا اصلی اتفاق افتاده است؛ از سوءمدیریت خود خودروساز در مدیریت منابع مالی و مدیریت بنگاه، قیمت‌گذاری دستوری و سیاست‌های کلان وزارت صمت.

او به خبر آنلاین می گوید:« در منشا اولیه، هدررفت منابع مالی ناشی از سرمایه‌گذاری‌های غیراقتصادی مانند سایت‌های داخلی و خارجی و تولید ناقص، هزینه‌کرد در نیروی انسانی، عدم مدیریت مالی بنگاه را می‌توان عمده‌ترین‌ها دانست.

راز آسمان پایتخت

همچنین سرمایه‌گذاری‌های غیراقتصادی در داخل و خارج بعد از گذشت بالغ بر ۱۰ سال، منابع مالی سازمان را هدر داده است و هیچ بازگشتی نداشته است، این وضعیت سبب شده بخشی از سرمایه شرکت از بین برود و از طرفی برای اجرای این پروژه‌ها تسهیلات گرفته شد که طبعا بازپرداخت نشد.»

این کارشناس صنعت خودرو  در ادامه می گوید:« خرید سهام‌های تو در تو نیز خود باعث خروج منابع مالی از شرکت‌ها شد. نیروی انسانی خصوصا در طبقه مدیریان و مسئولین بسیار فراتر از حد مورد نیاز است و هزینه‌های پرسنلی سنگینی به آنها تحمیل کرده است.»

قیمت‌گذاری دستوری فایده ای ندارد

زاوه معتقد است در حوزه قیمت‌گذاری دستوری، قیمت تمام شده کالا و قیمت فروش بالانس منفی دارند، بنابراین خودروساز عملا با بازی پانزی و عدم بازپرداخت تسهیلات، فرآیند تولید را زنده نگاه می‌دارد. او می گوید:« سیاست‌های غلط و تلاش برای پروژه‌های نمایشی مانند جهاد خودکفایی هم مزید بر علت شده است. این پروژه بلندپروازانه هرچند با تبلیغات گسترده در جریان است، ولی محل تامین سرمایه آن یا تسهیلات بانکی است و یا پیش‌فروش خودرو. واقعیت این است که سرمایه‌گذاری ثابت صرفا از محل تسهیلات و بدون پرداخت نقدی سهامدار، فعلی خطرناک است.»

 

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار مهم ، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

1 دیدگاه برای “خودروسازان به این 3 دلیل زیان ده شدند

  1. محمد مهدی توانا گفته:

    آب از سرچشمه گل است
    تا فساد و رانت باشه،یوم البدتر میشه
    سالهاست تو روز سیاه زندگی میکنیم،اینم روش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز