خطر فرار نقدینگی از تالار بورس به چهارراه استانبول

لست سکند

با وجود رونق بازار سرمایه – که برخی تحلیلگران آن را کاذب می دانند – افت شاخص بورس در چهارشنبه گذشته و رشد همزمان قیمت دلار در بازار آزاد، خطر فرار نقدینگی به بازار ارز را گوشزد کرد.

به گزارش کاماپرس، حجم تقاضا برای خرید دلار بلافاصله بعد از نزول 2روزه بورس افزایش یافت و به رشد قیمت دلار در بازار آزاد منجر شد. روز پنجشنبه قیمت هر دلار آمریکا یکباره با 400تومان افزایش، از مرز 16هزارو400تومان هم گذشت. احتمال نزول بازار سهام بر حجم نگرانی‌ها نسبت به عواقب تورمی خروج نقدینگی از بورس دامن زده است. به گزارش منتشر شده از روزنامه همشهری، قرمز شدن تابلوی قیمت‌ها در سعادت‌آباد، محل استقرار بورس تهران، ضربان نرخ‌ها را در سبزه میدان و چهارراه استانبول تندتر کرده؛ به‌نظر می‌رسد اگر سیلاب نقدینگی پشت سد بورس مهار نشود می‌تواند اثر تخریبی غیرقابل پیش‌بینی در اقتصاد ایران بر جای بگذارد.

سیر صعودی قیمت دلار

قیمت هر دلار آمریکا از اواخر پارسال تمایل زیادی به صعود پیدا کرده؛ کاهش درآمد‌های ارزی دولت یکی از دلایل این ماجراست. دولت از یک طرف به‌دلیل تحریم‌ها با کاهش جریان ورودی ارز مواجه است و از سوی دیگر با کاهش قیمت نفت و همچنین شیوع کرونا و بسته شدن مسیرهای تجارت خارجی، درآمدهای نفتی و غیرنفتی‌اش تحت‌تأثیر قرار گرفته است.

حبس نقدینگی در بازار سرمایه 

راز آسمان پایتخت

دولت با آگاهی از این واقعیت، از ابتدای امسال سیاست تازه‌ای را برای کنترل تورم در پیش گرفته و تلاش کرده با حبس نقدینگی در بازار سرمایه مانع از هجوم نقدینگی به سایر بازارها شود؛ با این حال به‌دنبال نزول بازار سهام فقط در 2روز سه‌شنبه و چهارشنبه بلافاصله فشار نقدینگی در بازار خودرو افزایش یافت و از سوی دیگر سیل پول‌ها روز پنجشنبه، قیمت دلار را به سمت بالا هل داد. به‌طوری که هم قیمت خودرو تخت گاز رشد کرد و هم قیمت هر دلار آمریکا با 400تومان رشد در یک روز، تا محدوده 16هزارو400تومان بالا رفت.

دولت با آگاهی از آثار تورمی و تخریبی رشد شدید نقدینگی از ابتدای امسال تلاش کرده سیل نقدینگی را به سمت بازار مولد سرمایه هدایت کند و همین موضوع موجب شده ارزش روزانه معاملات در بورس به 20هزار میلیارد تومان برسد. به تازگی حسن قالیباف‌اصل، رئیس جدید سازمان بورس اعلام کرده؛ روزانه 1500میلیارد تومان نقدینگی جدید وارد بازار سرمایه می‌شود.

اثر متقابل بازارهای ارز و سهام

اغلب تحلیلگران با درصد احتمال بالا به این نتیجه رسیده‌اند که نرخ ارز با گذر از مرز ۱۵۶۰۰-۱۵۵۰۰ تومان، راهی سقف قبلی در محدوده 20هزار تومان خواهد شد. این موضوع از نظر بنیادی هم قابل توجیه است. به گفته او، کاهش درآمدهای ارزی دولت که با شیوع کرونا تحت فشار بیشتری قرار گرفته، رشد حجم نقدینگی و انتظارات تورمی، باعث شده احتمال رشد نرخ ارز به‌طور قابل توجهی افزایش پیدا کند.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز