حقوق 500 هزار تومانی کارگران روزمزد؛ بیگاری نوین

لست سکند

در حالی که شورای عالی کار و نمایندگان کارگری بر سر حقوق 1 میلیون و 800 هزار تومانی دعوا دارند، برخی منابع از حجم وحشتناکی از کارگران خبر می‌دهند که دریافتی ماهانه‌شان به 600 هزار تومان هم نمی‌رسد.

به گزارش کاماپرس، موضوع تصویب حقوق و دستمزد کارگران در سال 99 آنقدر حاشیه‌ساز شده که با وجود گذشت 2 ماه از سال، همچنان تکلیف آن مشخص نیست؛ در این میان، بازنشستگان تامین اجتماعی نیز پاسوز این اختلاف میان دولت و نمایندگان کارگری شده و از افزایش حقوق در دو ماه اخیر برخوردار نشده‌اند.

آمار وحشتناک از حقوق کارگران روزمزد

این در حالیست که به گفته یکی از نمایندگان کارگران در شورای عالی کار، ٧٠ تا ٧٢ درصد شاغلان در مشاغل پایین دست بیمه نیستند و در رابطه‌های ناسالم کار کرده و حقوق‌های حداقلی ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومانی دریافت می‌کنند.

معضلات کارگران روزمزد

«فرامرز توفیقی» با اشاره به معضلاتی که کارگران روزمزد با آن دست و پمجه نرم می‌کنند، ادامه داد: «یکی از معضلات جوامع، عدم ساماندهی کارگران روزمزد است. مادامی که نقشه‌های بلندمدت، میان مدت و کوتاه مدت در حوزه‌های مختلف اشتغال (خدمات، کشاورزی و صنعتی) نداشته باشیم گردش کارگران روزمزد امری بدیهی است.»

وی اضافه کرد: «باید برنامه‌ریزی‌های لازم برای ایجاد اشتغال معنادار در حوزه‌های مختلف داشته باشیم و سپس امیدوار باشیم که دیگر شاهد گردش کارگران در بخش‌های مختلف نباشیم.»

راز آسمان پایتخت

نماینده کارگران اظهار داشت: همیشه تاکید داشتیم که باید به مسائل به شکل فرآیند توجه کنیم و صرف اینکه بگوییم کارگر روزمزد داریم که مبلغی درآمد دارد و گذران زندگی می‌کند کافی نیست، بلکه نداشتن گردش مالی و امنیت شغلی و ساماندهی نشدن می‌تواند تبعات اجتماعی بسیاری داشته باشد.

وامی که تکلیف ندارد!

توفیقی در مورد طرح حمایتی وزیر کار برای مشاغل روزمزد، می‌گوید: «وزیر کار همواره تاکید دارند که مشاغلی که قابل احصاء نیستند وام دو میلیونی می‌گیرند و این اقدام توسط شهرداری‌ها انجام می‌شود، در حالیکه پیش از این شاهد بودیم که شهرداری با این افراد بدرفتاری می‌کرد حال چگونه می‌توانیم راستی آزمایی و سلامت آزمایی کنیم که این وام‌ها به دست افراد و کارگرانی که دغدغه زندگی دارند می‌رسد؟ چرا که هیچ گونه آماری از این افراد وجود ندارد.»

وی در پایان، تصریح کرد: «کمک کردن به افراد مزدبگیر بسیار سخت است چون قابلیت شناسایی برای ما دشوار است و مجبور هستیم که به راه‌های دیگری متوسل شویم.»

پایان پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز