تفاوت مدل های پراید

لست سکند

پراید ، این خودروی کوچک و کم‌هزینه، این روزها تبدیل به یک نوستالژی برای ایرانیان شده است. هر چند نقدهای زیادی به آن وارد است اما هنوز هم، خیلی‌ها آن را می‌پسندند و به عنوان یک خودروی شهری، از آن استفاده می‌کنند.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ بازار خودرو اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، سال گذشته خبرهایی مبتنی بر توقف تولید پراید منتشر شد، اما همچنان این جایگزین پیکان‌های قدیمی، در بازار با مدل های مختلف خرید و فروش می‌شود. برای کسانی که قصد خرید پراید دارند، ممکن است این سوال ایجاد شود که تیپ‌های مختلف آن از اس ال گرفته تا اس ای، چه تفاوتی با یکدیگر دارند و خرید کدام به صرفه‌تر است. از همین رو در ادامه این مطلب، انواع مدل های پراید بررسی و آپشن‌ها و تجهیزات آن‌ها شرح داده می‌شوند؛

ابتدا باید ببنیم داستان پراید از کجا شروع شد؛

راز آسمان پایتخت

پراید از ژاپن تا ایران

بیشتر افراد بر این باورند که پراید از کارخانه کیاموتورز کره‌ای‌ متولد شده است، اما جالب است بدانید پراید اولین بار در ژاپن زاده شد. این خودرو با همکاری دو شرکت مزدا و فورد طراحی و ساخته شد و با عنوان «فورد فستیوا» در دهه 80 میلادی به بازار آمریکای شمالی و استرالیا فرستاده شد، اما اداره ایمنی بزرگراه‌های آمریکا خیلی زود اعلام کرد که این خودرو، ایمنی ضعیفی دارد و از همان موقع، برگشت خورد.

اینجای داستان، کیاموتورز کره وارد ماجرا شد و سال 1987 بود که خط تولید کیاپراید را راه‌اندازی کرد. نسل اول این خودرو تنها تا 6 سال دوام آورد و سپس نسل بعدی در دو نسخه هاچ‌بک و سدان تا سال 2000 تولید و به بازار عرضه شد؛ پس از آن تولید آن به پایان رسید و پراید باز هم از آنجا رانده و از اینجا مانده شد.

اما سایپا به داد آن رسید؛ سال 1372، سایپا قراردادی امضا کرد و شرکت کره‌ای امتیاز تولید پراید را به آن واگذار کرد. اینگونه شد که پراید اکنون در مدل های مختلف در ایران به فروش می‌رسد.

پراید صبا؛ اولین پراید ساخت ایران

پراید صبا، اولین پرایدی است که به ایران وارد شد؛ یعنی نزدیک‌ترین مدل به نسخه کره‌ای آن! و تا سال 89 تولید شد. این مدل از پراید یک موتور 1.3 لیتری دارد که تنها به اندازه 63 اسب بخار، توان دارد. شتاب صفر تا 100 این خودروی دستی 5 سرعته، 15 ثانیه است.

صبا، علاوه بر نداشتن ترمز ABS ، استاندارد آلایندگی یورو2 را هم ندارد؛ بدنه‌اش ضعیف و سبک است و در نتیجه ایمن هم نیست.

تنها چیزی که می‌تواند مشتریان را راضی کند تا این خودروی کم‌ایمنی و قدیمی را بخرند، هزینه تعمیر و نگهداری پایین و مصرف سوخت کم آن است.

نسیم؛ پراید ایرانی هاچ‌بک

نسیم نیز همزمان با صبا یعنی در بازه زمانی 72 تا 89 تولید می‌شد و تفاوت چندانی از لحاظ ویژگی‌های فنی با آن نداشت. تنها تفاوت نسیم با صبا در ظاهرش بود که آن را در سال‌های اولیه تولید تبدیل به خودرویی جوان‌پسند می‌کرد.

ایمنی نسیم همچنان ضعیف بود اما تجربه رانندگی خوبی برای رانندگان فراهم می‌کرد؛ چون پراید از همان ابتدا طوری طراحی شده بود تا بر روی پلتفرم خودروی هاچ‌بک اجرا شود، از این رو سیستم فنی آن در مدل هاچ‌بک عملکرد بهتری ارائه می‌دهد.

پراید 131 با پنج تیپ مختلف

زمانی که تولید پراید صبا متوقف شد، تولید فیس لیفت آن یعنی پراید 131 آغاز شد. این نوع پراید ابتدا در پنج تیپ به بازار عرضه شد که همان سیستم فنی قبلی را داشتند اما آپشن‌های آن‌ها متفاوت بود. اما اجباری شدن تجهیز خودروها به ترمز ای بی اس در سال 91، دو تیپ از آن از رده خارج شدند و سه تیپ اس ایکس، ای ایکس و اس ال همچنان در بازار ماندند. در نهایت در سال 92 ما با دو تیپ پراید 131 روبرو بودیم؛ SE  و  TL که هردو استاندارد آلایندگی یورو4 داشتند و به ترمز  ABS و کیسه هوای سرنشینان جلو مجهز شده بوند.

ظاهر آن‌ها نسبت به پراید صبا تفاوت چندانی ندارد، تنها طراحی چراغ‌ها، راهنمای جلو و شکل سپرها تغییرات جزئی داشته اند و البته فرمان هیدرولیک در پراید SE آن را تبدیل به خودرویی بهتر کرده است. این مدل پراید هم همچنان مصرف سوخت پایینی دارد و در هر 100 کیلومتر، 7 لیتر بنزین مصرف می‌کند.

پراید 141 ، فیس‌لیفتی از دهه 80

پراید 141 همان پرایدی است که از سال 1382 به بازار آمد و در سال 94 به علت کیفیت پایین ساخت، عایق بندی ضعیف به طوری که باعث نفوذ آب به داخل خودرو می‌شد و سیستم ترمز ناامن، از بازار رخت بربست.

این مدل، ترمز ABS داشت و فرمان هیدرولیک و کیسه هوای آن در میان سایر تیپ‌ها خودنمایی می‌کرد. صندوق عقب جدید و بزرگتر، جلوپنجره متفاوت و همرنگ شدن سپر جلو با بدنه از تغییرات این پراید جدید بودند. اما هنوز هم پلاستیک به کاررفته در داخل کابین آن بی‌کیفیت بود و حتی از زیبایی بصری آن می‌کاست.

پراید 132 ؛ خودروی همه‌پسند

پراید 132 در سال 87 طراحی و تولید شد، سپس به بازار عرضه شد. سیستم فنی این پراید مانند مدل‌های گذشته است و تنها چیزی که در آن تفاوت دارد، بدنه این پراید است. در این پراید، علاوه بر سپرهای همرنگ با بدنه، زه‌های کناری هم همرنگ با بدنه ساخته شده اند. مشتریان از این نوع پراید که مانند سایر مدل های پراید در چند تیپ متفاوت تولید شد، استقبال کردند. استقبال از مدل اس ای، از همه بیشتر بود چراکه مجهزترین تیپ است.

پراید ۱۱۱ ؛ محبوب‌ترین پراید سایپا

این پراید هاچ‌بک، فیس لیفت نسیم و دومین خودروی هاچ‌بک پراید است، در واقع این خودروی نوع هاچ‌بک پراید 132 است، با همان امکانات! اما چیزی که این خودرو را متمایز می‌کند ظاهر متناسب با قیمت آن است، به طوری که حتی به عنوان رقیبی برای پژو 206 شناخته می‌شود. کسانی که می‌خواهند در میان انتخاب‌های محدود، یک خودروی کوچک، ارزان و کاربردی داشته باشند، می‌توانند روی این پراید حساب کنند.

مقایسه پرایدها از لحاظ قیمت

این روزها، سایپا 111 به قیمت 153 میلیون تومان و سایپا 131 به قیمت 137 میلیون تومان به فروش می‌رسند. سایپا 132 مدل 98 هم همین قیمت را دارد. گرچه، هیچکدام از این قیمت‌ها، با توجه به کیفیت خودروها، منطقی نیستند. اما باتوجه به محدود بودن خودروهای داخلی و فقدان حق انتخاب برای مشتریان، این‌ مدل های سبک و ارزان، بهترین پرایدهایی هستند که می‌توان خرید با این وجود؛ همه‌چی تمام نیستند و باگ‌های رایج را دارند.

مرتبط با : سایپا
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز