تردید شرکت های بخش خصوصی برای ورود به بورس

به نوشته شهروند؛ شاخص کل بورس تهران درحالی به مرز دو‌میلیون واحد نزدیک می‌شود که هنوز حضور شرکت‌های خصوصی در این بازار شتاب لازم به خود نگرفته است.
به گزارش کاماپرس؛ با وجود آنکه با وجود آنکه طی ماه های اخیر شاخص بورس‌های جهانی رشد منفی را تجربه کرده‌ اما شاخص بورس ایران، بیش از 200% رشد کرده است. به باور کارشناسان، این حجم نقدینگی تنها درصورتی می‌تواند به رونق اقتصادی کمک کند که وارد چرخه تولید شود؛ در غیراین‌ صورت احتمال زیادی دارد که سر از بازارهای مختلف درآورد و در آینده با افزایش نقدینگی سرگردان، شتاب رشد تورم را بیش از حالا سرعت ببخشد.«روزنامه شهروند» در گزارش امروز خود به این توهم که رونق بورس مساوی با رونق اقتصاد یک کشور است پرداخته و نوشته که با وجود استقبال مردم از بورس و حمایت دولت از رونق بازار سرمایه، به دلیل نبود سیاستگذاری‌هایی که نقدینگی را به سمت تولید حرکت دهد، همچنان بخش خصوصی روی خوش به این بازار نشان نداده است.

رونق بورس؛ رونق اقتصادی نیست

به نوشته شهروند؛«تمرکز بازار سرمایه ایران درحال حاضر بیشتر معطوف به خریدوفروش سهام شده است، نه ورود شرکت‌های جدید و عرضه اولیه‌ها که می‌تواند عمق بورس را افزایش دهد و این اطمینان را در صاحبان بنگاه‌های اقتصادی ایجاد کند که برای افزایش سرمایه خود به سمت بورس حرکت کنند.»
زهرا کریمی، اقتصاددان با هشدار در این‌باره گفته است: «نباید انتظار داشت صرفا رونق بورس منجر به رونق اقتصادی شود. در همه جای دنیا، بازار بورس از عملکرد اقتصاد تبعیت می‌کند، نه برعکس. اگر اقتصاد خوب عمل نکند و بی‌ثباتی‌ها، تغییر قوانین، تحریم‌ها و ارتباط‌نداشتن با بازارهای بین‌المللی تداوم داشته باشد، نمی‌توان انتظار داشت با رونق بورس هم رونق اقتصادی رقم بخورد.»

با خریدوفروش سهام،تولید رونق نمی‌گیرد

راز آسمان پایتخت

عباس آرگون، فعال اقتصادی هم به «شهروند» می‌گوید: «وقتی مردم را تشویق می‌کنیم پول را به بازار سرمایه بیاورند، باید فرصت جذب این پول هم فراهم شود. وقتی سهام خریدوفروش می‌شود، هیچ پولی وارد شرکت نمی‌شود اما اگر شرکت‌های حاضر در بورس بگویند که از آورده نقدی بورس، افزایش سرمایه خواهند داد، آن‌زمان خواهند توانست طرح‌های توسعه‌ای‌شان را پیش بگیرند.» آرگون ادامه می‌دهد: «بهترین حالت این است که پول یا از طریق افزایش سرمایه شرکت‌ها در بورس یا از طریق سلب حق تقدم و صرف سهام به دست بیاید. باید شرکت‌های جدیدی وارد بازار سرمایه شود و نقدینگی جذب‌شده به سمت بنگاه‌ها برود. دولت باید زمینه حضور شرکت‌های خصوصی را تسهیل کند و تقاضا برای سهام را پاسخ بدهد.»

 

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز