بهترین پردازنده Intel در مقابل بهترین پردازنده AMD

در حال حاضر تنها دو برند در حال تولید پردازنده هستند که با نام‌های Intel و ADM شناخته می‌شوند. این دو برند در عمل تفاوت زیادی با یکدیگر ندارند و هر دو در زمینه‌های مختلفی عملکرد مناسبی ارائه می‌دهند. برای مثال برند اینتل تعداد هسته‌های بیشتری برای استفاده ارائه می‌دهد و برند AMD از فناوری ساخت مناسب‌تری استفاده می‌کند. به عبارتی میزان عدد نانومتر کوچک‌تری داشته و در عین حال مصرف کمتری نیز دارند.

کاماپرس در این گزارش به بررسی دو برند اینتل و AMD پرداخته و بهترین پردازنده‌های این دو شرکت را با یکدیگر مقایسه می‌کند.

در مورد پردازنده‌های Intel

پردازنده Intel رواج بیشتری در بازار پیدا کرده‌اند و بیشتر نوع core آن‌ها طرفدار دارد. البته این پردازنده‌ها دارای انواع دیگری مانند Pentium و Celeron نیز هستند که قدرت آن‌ها کمتر بوده و در لپ تاپ‌ها و سیستم‌های ارزان قیمت استفاده می‌شوند. در مورد پردازنده‌های نوع core معمولا با شماره نسل می‌توان نظر داد. هر چه عدد اختصاص پیدا کرده به آن‌ها بیشتر باشد کیفیت بهتری داشته و علاوه بر معماری مناسب، دارای تعداد هسته بیشتری نیز هستند.

پردازنده اینتل-کاماپرس

در مورد پردازنده‌های AMD

این پردازنده‌ها با دو نوع Ryzen و Athlon ارائه می‌شوند که نوع Athlon در آن‌ها قدرت کمتری داشته و همانند پردازنده‌های Pentium اینتل عمل می‌کند. اما پردازنده‌های معروف و پرفروش این شرکت، پردازنده‌های Ryzen هستند. این پردازنده‌ها از نظر قدرت همانند core عمل کرده و بخش بزرگی از بازار فروش پردازنده را به خود اختصاص داده‌اند.

راز آسمان پایتخت

پردازنده‌ AMD- کاماپرس

تفاوت سازگاری با مادربرد در پردازنده Intel و پردازنده AMD

برای بررسی سازگاری پردازنده با مادربرد، باید سراغ سوکت‌ها رفت. سوکت‌ها می‌توانند نوع پردازنده مناسب با مادربرد را مشخص کنند. سوکت‌های مورد نیاز برای پردازنده اینتل را می‌توان در سه نوع بررسی کرد. پردازنده‌های نسل 12 و 13 اینتل با سوکت مادربرد LGA 1700 کار کرده و پردازنده‌های نسل 10 و 11 اینتل و پردازنده‌های 9 تا 6 اینتل به ترتیب از سوکت مادربرد LGA 1200  و LGA 1151 استفاده می‌کنند.

در مورد پردازنده AMD به کارگیری دو نوع سوکت بیشتر دیده می‌شود. سوکت AM4 برای پردازنده‌های 2 تا 16 هسته‌ای Ryzen، A12، A10، A8، A6 و Athlon به کار رفته و سوکت AM5 برای پردازنده‌های 6 تا 16 هسته‌ای Ryzen مناسب است.

مادربرد-کاماپرس

تعداد هسته‌های پردازشگر و کاربرد آن‌ها

اهمیت هسته‌های پردازشگر در پردازنده‌های مختلف به این جهت است که هر پردازشگر می‌تواند بخشی از کارهای پردازشی را بر عهده بگیرد و در کنار هسته‌های دیگر کار کند. به همین جهت تعداد و نوع این هسته‌ها در افزایش سرعت سیستم و قدرت آن موثر است. به طور کلی در مورد پردازنده Intel می‌توان گفت که پردازنده‌های نسل 12 به بعد از دو سری هسته استفاده کرده‌اند که به آن‌ها هسته‌های کاربردی و موثر می‌گویند. هسته‌های کاربردی سرعت بیشتری داشته و مصرف بیشتری نیز خواهند داشت و هسته‌های موثر با سرعت کمتر و مصرف کمتری استفاده می‌شوند.

هسته‌های کاربردی برای گیمینگ و برنامه‌های سنگین گرافیکی استفاده می‌شوند و استفاده از هسته‌های موثر برای کاربرد عادی صورت می‌گیرد. به طور کلی می‌توان گفت پردازنده‌های سطح بالای اینتل در مقایسه با بهترین پردازنده‌های AMD تعداد هسته بیشتری ارائه می‌دهند.

پردازشگر-کاماپرس

 

اهمیت سرعت پردازنده

سرعت پردازنده در انجام عملیات محاسباتی و منطقی بیشتر مشخص می‌شود. اکثر پردازنده‌های سری Core با سرعت‌های مختلفی عرضه شده‌اند و به همین جهت در تهیه کردن آن‌ها باید دقت بیشتری به خرج داد. پردازنده‌های AMD عموما سرعتی بیش از 2 تا 2.5 مگاهرتز دارند. در حالیکه پردازنده اینتل با سرعت‌های کمتر نیز عرضه شده و امکان دارد که در خرید آن اشتباهی صورت گیرد. بهتر است در خرید به قابلیت اورکلاک شدن نیز توجه داشته باشید. در صورتی که سیستمی این قابلیت را داشته باشد می‌تواند سرعت خود را تا 5 گیگاهرتز نیز افزایش دهد.

پردازنده-کاماپرس

پردازنده از کدام حافظه رم پشتیبانی می‌کند؟

یکی از نکاتی که در خرید پردازنده باید به آن توجه داشته باشید این است که پردازنده امکان استفاده از کدام نوع حافظه را فراهم می‌کند؟ برای مثال ممکن است پردازنده تنها از حافظه رم DDR5 یا DDR4 پشتیبانی کند. علاوه بر این حداکثر سرعت مربوط به حافظه رم نیز ذکر می‌شود. برای مثال حافظه رم DDR5 با حداکثر سرعت 4800 مگاهرتز. عموما در بهترین پردازنده‌های AMD سرعت بیشتری را می‌توان پیدا کرد.

رم - کاماپرس

اطلاع از قیمت روز موبایل و لپ تاپ با سایت تاپ رایان

سایت تاپ رایان زمینه‌ای مناسب جهت آشنایی با انواع موبایل، لپ تاپ و محصولات جانبی مربوط به آن‌ها را فراهم کرده و محصولات را با قیمتی قابل قبول عرضه می‌کند. برای دریافت اطلاعات دقیق از قیمت روز محصولات و امکانات جانبی آن‌ها می‌توانید به سایت تاپ رایان با آدرس https://toprayan.com مراجعه کرده و یا با شماره تلفن 02191007374 تماس حاصل فرمایید.

انتهای پیام

مرتبط با : تاپ رایان
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز