بررسی کتاب تقصیر باران نیست

کتاب
دلسی، به همراه مادربزرگ مهربانش زندگی می‎کند. مادرش، او را از همان زمان نوزادی رها کرده است. دلسی با دید دیگری به قضایا نگاه می‎کند و متوجه می‎شود که بیش از هرچیزی، دلش یک خانواده‎ی معمولی می‏‎خواهد. بهترین دوستش نیز او را ترک می‎کند و دلسی بیش از پیش، احساس ضعف و شکنندگی می‎کند. اما همسایه‎های خوبشان، هوایش را دارند. از طرف دیگری، بین او و «رونان» دوستی‎ای شکل می‎گیرد که به هردوی آن‎ها نشان می‎دهد که اگر کنار یک‎دیگر باشند، هر طوفانی را تاب می‎آورند.

به گزارش کاماپرس، تقصیر باران نیست؛ داستان شکست‌ها و دوستی‌های نوجوانی است. متن بالا قسمتی از این رمان است. همه‌ی ما در زندگی سختی‌ها و چالش‌های عبور از مرحله‌ی کودکی و ورود به دورانِ نوجوانی را تجربه کرده‌ایم. برای برخی‌ها که در خانواده‌ای با مشکلات مختلف بزرگ‌ شده‌اند، چالش‌های دوره‌ی نوجوانی پررنگ‌تر و سخت‌تر بوده. رمان تقصیر باران نیست نوشته‌ی لیندا موللی هانت یکی از آثار درخشانی‌ست که با زبانی شیرین و دوست‌داشتنی چالش‌های زندگی نوجوانی را روایت می‌کند که شرایط مناسبی ندارد. پرتقال، ناشر بهترین کتاب های کودک و نوجوان، این کتاب را با ترجمه‌ی شبنم حیدری و برای گروه سنی بالای ده سال منتشر کرده است.

دلم یک خانواده‌ی معمولی می‌خواهد
«دلسی»‌ را روایت می‌کند که در حال پاگذاشتن به دوره‌ی نوجوانی‌ست و با مادربزرگش درجزیره‌ی کیپ کاد (دماغه‌ی کاد) زندگی می‌کند. مادرش، او را از همان زمان نوزادی رها کرده است. دلسی عاشق دنبال‌کردن تغییرات آب‎وهوایی است. از این تغییرات حیرت‎انگیز لذت می‎برد تا جایی که احساس می‎کند آسمان صافِ زندگی خودش، جایش را به یک هوای طوفانی و سیاه داده و حالا روبه‎روی طوفانی بزرگ ایستاده است. یکی از ویژگی‌های دلسی این است که با دید متفاوتی به اتفاق‌ها و مسائل نگاه می‎کند. از این رو بعد از چالش‌ها و مسائلی که پشت سر گذاشته، بیش از هرچیز دلش یک خانواده‌ می‌خواهد، یک خانواده‌ی معمولی که احساس امنیت و آرامش به او بدهد. با طردشدن از سوی صمیمی‌ترین دوستش است که دلسی بار دیگر احساس ضعف و شکنندگی می‌کند و از درون فرو می‌ریزد…

آشنایی با مفاهیم مطرح‌شده در کتاب تقصیر باران نیست
به گزارش ایسنا، کتاب تقصیر باران نیست نگاهی به سال‌های آزار‌دهنده‌ی پیش از نوجوانی دارد، هنگامی که دوستان تبدیل به دشمن می‌شوند و خانواده هم‌زمان آغوشی شرم‌آور اما دلپذیر و آرام‌بخش است. موللی هانت طرحی واقع‌گرایانه‌ای از زندگی در یک شهر کوچک و رنج‌ بزرگ‌‌شدن در یک خانواده‌ی پرچالش و مشکل‌دار ارائه می‌دهد.
از دیگر ویژگی‌های درخشان این کتاب می‌شوده به شخصیت‌ پردازی‌های خوب آن اشاره کرد. ‌رفتار هوشمندانه و درست دوست‌ها در موقعیت‌های مختلف زندگی و معنای حقیقی داشتنِ خانواده، همه با یکدیگر آمیخته‌شده‌اند و مفاهیم انسان‌دوستانه‌ این داستان لطیف و دوست‌داشتنی را تشکیل داده‌اند.

لیندا موللی هانت که خوانندگان فارسی‌زبان بیشتر او را با اثر درخشانش، ماهی روی درخت می‌شناسند، برای رمان اولش با نام یکی برای خانواده‌ مورفی، افتخارات زیادی کسب کرده است. کتابی که در فهرست جوایز ادبی مختلفی قرار گرفته است. هانت، معلمی بازنشسته است و مراسمی را با عنوان انجمن نویسندگان کتاب و تصویرگران کودکان برگزار می‌کند. او در ایالت کنتیکت، به همراه همسر و دو فرزندش زندگی می‌کند. در کل می‌توان با اطمینان گفت کتاب تقصیر باران نیست آن‌قدر جذاب و خواندنی‌ست که بی‌دلیل به فهرست بهترین کتاب‌های نیویورک تایمز در سال ۲۰۱۹ راه نیافته است. می‌توان آرزو کرد این کتاب به دست همه‌ی نوجوانان یا بزرگسالان برسد تا لذت خواندنِ یک اثر دوست‌داشتنی را تجربه کنند. دلسیِ کله‌شق و مهربان، با آرزوها و ایده‌آل‌هایش داستان تقصیر باران نیست را به اثری خواندنی تبدیل کرده است.برای خرید کتاب کودک و نوجوان می‌توانید به فروشگاه اینترنتی انتشارات پرتقال سر بزنید و دیگر آثار منتشر‌شده‌ی این ژانر را نگاه کنید.

راز آسمان پایتخت

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم  روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

مرتبط با : انتشارات پرتقال
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز