بررسی تخصصی مادربرد z790 برای سری های ROG و TUF

مادربرد z790-کاماپرس
تور لحظه آخری-کاماپرس

مادربرد z790 جزو مادربردهای پرفروش برای سری‌ گیمینگ به حساب می‌آید. این مادربرد برای کسانی که از یک سیستم گیمینگ میان رده یا رده بالا مانند ROG و TUF استفاده می‌کنند، انتخاب مناسبی است. علاوه بر این افرادی که از برنامه‌های گرافیکی و مهندسی سنگین استفاده می‌کنند، نیز می‌توانند از مادربرد z790 استفاده کنند. سیستمی که برای این مادربرد لازم است باید پردازشگر سطح بالایی داشته و امکان استفاده از کارت‌های گرافیکی قوی را فراهم کند.

کاماپرس در این گزارش به بررسی تخصصی مادربرد z790 برای سری‌های ROG و TUF می‌پردازد.

مادربرد z790 چه نوع سوکتی دارد؟

عدد 790 در این مدل از مادربرد نشان دهنده سری چیپست آن است. در اغلب موارد این مادربردها دارای چیپست سری 600 یا 700 هستند و اولین عدد از سمت چپ در تعیین سری آن‌ها مهم‌تر است. این سری از چیپست‌ها با سوکت LGA 1700 عرضه شده‌اند و می‌توانند از پردازنده‌های نسل دوازدهم، سیزدهم و چهاردهم اینتل پشتیبانی کنند.

مادربرد z790 -کاماپرس

مادربرد z790 چند پورت ورودی دارد؟

مادربرد z790 با تعداد پورت‌های مختلفی ارائه می‌شود که این تعداد متناسب با مدل آن متغیر است. این مادربرد حداکثر 10 پورت USB 3 را با سرعت انتقال اطلاعات 5 گیگابیت در ثانیه ارائه داده و می‌تواند حداکثر 10 پورت USB 3 با سرعت انتقال 10 گیگابیت در ثانیه و حداکثر 5 پورت USB 3 با سرعت انتقال 20 گیگابیت در ثانیه داشته باشد. البته این میزان از پورت‌ها بسیار زیاد بوده و تنها قابلیت آن‌ها در این مادربرد وجود دارد. به شکل منطقی تعداد کمتری از این پورت‌ها استفاده می‌شوند. علاوه بر این، مادربرد z790 امکان استفاده از پورت USB 4 و پورت Thunderbolt را ممکن می‌سازد.

راز آسمان پایتخت

انواع-پورت-مادربرد-کاماپرس

مادربرد z790 و روش اتصال به درایوهای SSD و HDD

مادربردهای z790 اغلب دارای 8 کانکتور SATA برای اتصال به درایوهای SSD و HDD هستند. این کانکتورها با سرعت 6 گیگابیت در ثانیه می‌توانند اطلاعات را انتقال دهند. در مادربردهای z790 امکان استفاده از 5 شیار PCI-E * 4 برای نصب کردن روی درایوهای SSD با رابط NVMe وجود دارد که به معنای 8 برابر شدن سرعت نسبت به حالت عادی است. البته این مادربرد از PCI-E NMVe 5.0 نیز پشتیبانی می‌کند که 2.5 برابر دیگر به سرعت آن می‌افزاید.

مادربرد z790 -کاماپرس

تعداد کارت‌های گرافیکی به کار رفته در مادربردهای z790

مادربرد z790 محصولی بسیار مناسب برای گیمرهای حرفه‌ای به حساب می‌آید و به همین جهت دور از انتظار نیست که امکان استفاده از کارت‌های گرافیکی بیشتری را در اختیار کاربر قرار دهد. این مادربرد با 4 شیار PCI-E * 16 عرضه شده که همگی برای نصب کارت گرافیکی استفاده می‌شوند. با توجه به پشتیبانی این مادربرد از شیارهای PCI-E NMVe 5.0 می‌توان تاثیر آن را در افزایش سرعت کارت‌های گرافیکی نیز دید. البته در صورتی که کارت گرافیکی شما از این شیار پشتیبانی نکند می‌توان از شیارهای دیگر با سرعت رابط خودش استفاده کرد.

کارت گرافیکی-کاماپرس

شیارهای دیگر در مادربرد z790

در این مادربرد علاوه بر شیارهای اشاره شده که به درایوها و کارت‌های گرافیکی ربط داشتند، شیارهای دیگری نیز وجود دارند که تعدادشان از مادربردی به مادربرد دیگر متفاوت است. شیارهای PCL-E * 1 و PCL-E * 4 برای نصب کارت صدا و کارت شبکه به کار می‌روند و برای دانستن تعداد آن‌ها در یک مادربرد بهتر است مشخصات آن را از سایت خرید محصول دریافت نمایید.

شیارهای مادربرد z790-کاماپرس

رم به کار رفته در مادربردهای z790

این مادربردها دارای رم‌های DDR4 و DDR5 به ترتیب با سرعت پایه 3200 و 6400 مگاهرتز بوده و امکان استفاده از ظرفیت 128 گیگابایتی را فراهم می‌کنند. البته ممکن است سرعت این رم‌ها متفاوت باشد که با مراجعه به سایت فروشنده می‌توان از سرعت آن مطلع شد. در این مادربردها امکان استفاده از سرعت اورکلاک نیز وجود دارد که با علامت اختصاری OC مشخص می‌شود. بیشترین سرعتی که در حافظه‌های DDR4 و DDR5 می‌توان داشت به ترتیب 5333 و 7200 مگاهرتز عنوان شده است. البته امکان استفاده از سرعت کمتر نیز فراهم شده که همگی از طریق سایت مادربرد مورد نظر قابل ارزیابی هستند.

مادربرد z790 -کاماپرس

اطلاع از قیمت روز موبایل و لپ تاپ با سایت تاپ رایان

سایت تاپ رایان زمینه‌ای مناسب جهت آشنایی با انواع موبایل، لپ تاپ و محصولات جانبی مربوط به آن‌ها را فراهم کرده و محصولات را با قیمتی قابل قبول عرضه می‌کند. برای دریافت اطلاعات دقیق از قیمت روز محصولات و امکانات جانبی آن‌ها می‌توانید به سایت تاپ رایان با آدرس https://toprayan.com مراجعه کرده و یا با شماره تلفن 02191007374 تماس حاصل فرمایید.

انتهای پیام

مرتبط با : تاپ رایان
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز