بررسی اهمیت موضوع نما در معماری

تورهای مسافرتی لحظه آخر

نمای ساختمان هویت اصلی هر ساختمان است از این رو به کارگیری مناسب ترین امکانات برای طراحی نمای ساختمان امری ضروری است که فلسفه وجودی هر ساختمان با آن شناخته می شود.
به گزارش کاماپرس، طراحی نمای ساختمان اهمیت بسیاری در زیباسازی محیط شهری داشته و چهره فضای شهر را دگرگون می کند.استفاده از پوشش های مختلف در نما با توجه به نوع کاربری و پتانسیل هر ساختمان، نشان دهنده خلاقیتی است که در طرح اصلی وجود داشته است.

شرکت طراحی دکوراسیون داخلی رامسین افتخار دارد با بیست سال سابقه درخشان در زمینه طراحی و معماری پروژه های زیادی را در مناطق و محله های مختلف تهران طراحی و اجرا نماید.
از جمله مهمترین خدمات این شرکت در طول این سالها به شرح زیر بوده است: طراحی و اجرای دکوراسیون نمای ساختمان، بازسازی و نوسازی منزل، ساخت ویلا در سبک های دوبلکس و تریبلکس، طراحی و اجرای دکوراسیون اداری، تجاری، فروشگاهی، مغازه و …
در واقع نمای ساختمان می تواند معرف فضای داخلی آن محیط باشد و در مجموع در ظاهر هر ساختمانی تاثیر زیادی داشته باشد. اگر به نمای یک ساختمان بدون در نظر گرفتن نمای دیگر ساختمان‌های خیابان و شهر توجه نشود، هماهنگی نمای شهری به هم می ریزد.

در فرهنگ واژه ها نما به معنای صورت ظاهری هر چیزی و هر آنچه که در معرض دید و در برابر چشمان ما قرار می گیرد تعریف شده است. و در کل منظره خارجی بنا و عمارت،‌ قسمت خارجی ساختمان و نماسازی و روسازی از اقداماتی است که هر معماری برای ساختمان خود انجام می دهد.
نما درون ساختمان را از بیرون و فضای خصوصی را از فضای عمومی جدا می سازد و حاکی از موقعیت فرهنگی سازندگان ساختمان است و نشانگر میزان نظم طرح ساختمان، امکانات و ذوق تزیین و خانه آرایی طراح و مالک آن است.

ایسنا در گزارشی مطرح کرد: پشت و جلوی ساختمان از یک طرف دارای نمود اجتماعی و از طرف دیگر نمود مشخص ساکنان خود است بنابراین نمای هر ساختمان باید هم با فضای عمومی همبستگی داشته باشد و هم بتواند حجم داخلی ساختمان را بیان نماید.

نمای هر ساختمان موثر در مجموعه شهری است که در آن حضور دارد و این تاثیر را در بدنه خیابان‌ها یا میدان‌ها که در آن قرار گرفته است می گذارد. اگر به نمای ساختمان واحدی، بدون در نظر گرفتن نمای دیگر ساختمانها فکر شود، همگونی نمای شهری در کلیت از بین می‌رود.

راز آسمان پایتخت

نما راهی برای حفط حریم خصوصی

برای اینکه نمای ساختمان حریم خصوصی ساکنان خود را حفظ کند باید نسبت به خیابان بسته‌تر و محفوظ تر باشد.
نمای ساختمان باید به‌دنبال خلق یک کلیت هماهنگ به‌وسیله تناسب خوب پنجره ها، بازشوهای در، سایبان و محدوده سقف‌ها،‌ سازه عمودی و افقی، مصالح، رنگ، عناصر تزیینی و… باشد. پنجره‌ها همواره با دیگر عناصر دیوار، ‌سطوح باز و بسته، تیره وروشن، صاف و ناهموار را بوجود می آورند. به علت تکرار دوره ای پنجره ها، در ساختمان‌های چند طبقه، نظم کاملی به چشم می‌خورد. اما گاه به‌علت افزایش نور در طبقات بالاتر کاهش داده می‌شود و این نظم آهنگ خود را از دست می‌دهد.

عناصر اصلی نما کدامند؟
عناصر اصلی نما مثل پنجره، در، سطوح و محدوده پایانی سقف و غیره در شکل، رنگ، و مصالحشان با یکدیگر اختلاف دارند. این عناصر معناهای متفاوتی دارند. مثلا نمی‌توان بالا و پایین پنجره و در را با هم هم‌ردیف کرد. اگر ارتفاع این بازشوها یکسان نباشد می توان از ضرایب مشترک و یا رنگهای یکسان استفاده نمود. نسبت‌های هندسی نقش تعیین کننده ای در هماهنگ سازی ظاهر نما دارند. می‌توان پنجره ها را در گروه‌های کوچکتر ترکیب شده که شکل مشخصی را ایجاد می‌کنند دسته بندی کرد. نماها می توانند از نظر مصالح نیز با یکدیگر متفاوت باشند.
مصالح نما در رنگ، شکل، زبری و خشنی نما تاثیر می گذارد. مصالح بومی نشان می‌دهد که نما مربوط به چه منطقه ای است ترکیب پنجره ها، ایوان‌ها، درها و به‌طور کلی بازشوها، همچنین بافت و جنس نما و کمپوزسیون آن در هر عصر متفاوت است و در عین حال در یک تداوم شهری تغییر می‌کند. طراح می‌تواند نما را به عالیترین حد ترکیب معماری برساند و یا آنرا تا حد یک سطح بدون طراحی و فکر رها کند.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم  روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

مرتبط با : دکوراسیون داخلی رامسین
لست سکند
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز