۸ نکته درباره سامانه توانم و خدماتش

«توانم» پلتفرم جامع رتبه‌سنجی فعال در حوزه مدیریت مالی است که به «توان اعتباری من» اشاره دارد. این سامانه بر مبنای سرویس‌های شرکت مشاوره رتبه بندی ایران، اقدام به ارائه خدمات بر خط رتبه سنجی به مشتریان حقیقی و حقوقی می‌کند. مجموعه مشاوره رتبه بندی ایران در راستای تحقق ماده 5 قانون تسهیل اعطای تسهیلات مصوب مجلس به عنوان نهاد رتبه بندی اعتباری و اعتبار سنجی به نظام بانکی و اعتباری کشور معرفی شد.

کاماپرس در ادامه 7 نکته از این مجموعه را منتشر می‌کند که آگاهی از آن برای علاقمندان به این پلتفرم و فعالیت‌های پولی و مالی مفید است؛

1. پلتفرم توانم از سال 1396 فعال شد و در دسترس عموم قرار گرفت. این پلتفرم توسط شرکت توسن بنیانگذاری شده است. سنجینه و میزانو از جمله رقبای این برنامه در حوزه مالی هستند.

2. هر فرد حقیقی که می‌خواهد رتبه اعتباری و گزارشات دقیق خود را در سیستم بانکی کشور بداند، پس از احراز هویت می‌تواند این اطلاعات را از سیستم دریافت کند و در صورت تمایل با سایر افراد، شرکت‌ها و سازمان‌ها به اشتراک بگذارد.

3. اکنون صرفا کاربرانی که اطلاعات آن‌ها در پرونده‌های بانکی‌شان تکمیل است، می‌توانند از خدمات این سامانه استفاده کنند. مشتری با رتبه «اِی» دارای مناسب ترین وضعیت و «منفی سی» دارای بدترین وضعیت است و سایر رتبه‌ها بین این دو قرار می‌گیرند، با توجه به این رتبه‌بندی به مشتریان تسهیلات پرداخت می‌شود.

راز آسمان پایتخت

4. افراد از طريق شناسنامه اعتباري ثبت شده در سيستم مي‌توانند به رتبه و نمره اعتباري خود در سامانه دست پیدا کنند. شناسنامه اعتباری از طریق درخواست افراد ایجاد می‌شود و شامل اطلاعات هویتی، سابقه اعتباری، آمار استعلام و اطلاعات تعهدات عمومی است.

5. اطلاعات مربوط به تسهیلات به طور ماهانه و چک‌های برگشتی به طور هفتگی در سامانه به روز رسانی می‌شود. اگر فردی قسط تسهیلات خود را امروز پرداخت کند، تا انتهای ماه جاری به روز رسانی گزارش آن صورت می‌گیرد.

6. آمار کلیه بانک‌های کشور به غیر از بانک‌های پاسارگاد، رسالت، خاورمیانه و موسسه مهر اقتصاد در سامانه توانم موجود است.

7. اطلاعات شامل وضعیت منفی بازپرداخت صورت حساب‌های شخصی- قبوض آب، برق، تلفن و گاز-، سابقه چک برگشتی، سوابق منفی بدهی مالیاتی، موارد اثبات شده از جعل و تقلب و احکام دادگاهی، تاخیر در بازپرداخت بدهی‌ها و … می‌شود.

8. معمولا آمار منفی ذکر شده بین ۵ تا ۷ سال در کشورهای مختلف، حتی بعد از اتمام تسهیلات در سامانه باقی می‌ماند و روی رتبه ملی آن‌ها تاثیر دارد.

مرتبط با : مشاوره رتبه بندی ایران
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز