چطور وارد بورس شویم؟ (راهنمای ساده و سریع)

لست سکند

آغاز عرضه‌های اولیه پر سروصدا و رشد بی‌سابقه بازار سهام کشور طی هفته‌های گذشته، آن هم در حالی که تمامی بورس‌های دنیا شرایط بسیار ناخوشابندی را به دلیل شیوع ویروس کرونا تجربه می‌کنند، موجب شده تا بسیاری از مردم نقدینگی خود از دیگر بازارهای سرمایه‌پذیر را بیرون کشیده و به امید سوددهی بیشتر، وارد بازار سهام کنند. همین موضوع موجب شده تا شاخص کل بورس تمامی قله‌های مقاومتی را فتج کرده و رکوردهایی که روزگاری دست‌نیافتنی به نظر می‌رسیدند، یک به یک شکسته شوند.

به گزارش کاماپرس، در این میان هستند افراد بسیاری که علاقه دارند نقدینگی خود را وارد بازار سهام کنند اما از نحوه انجام آن اطلاعات چندانی ندارند. در این مطلب قصد داریم شما را با نحوه ورود به بازار سرمایه آشنا کنیم.

برای شروع سرمایه‌گذاری در بورس چه‌کار کنیم؟

برای شروع سرمایه‌گذاری در بورس به یک کد معاملاتی نیاز داریم. کد بورسی یا معاملاتی یک کد منحصر به فرد بوده که از 3 حرف اول نام خانوادگی و یک عدد 5 رقمی تشکیل شده است. اما سوال اینجاست که این کد را از کجا باید تهیه کنیم؟

در حالت عادی، روش دریافت کد بورسی به این شکل است که با در دست داشتن مدارک شناسایی از جمله شناسنامه و کارت بیمه به نزدیک‌ترین کارگزاری بورس مراجعه کرده و نسبت به دریافت کد بورسی اقدام کنیم اما با توچه به قوانین حاکم پس از شیوع کرونا در کشور و تعلیق شدن بسیاری از خدمات حضوری، باید به دنبال کارگزاری‌هایی باشیم که بدون نیاز به حضور متقاضی، پس از ثبت نام آنلاین در مرحله نخست، در محل حضور یافته و مراحل تکمیلی ثبت نام شما را انجام دهند. برای پیدا کردن چنین کارگزاری‌هایی کافیست که یک جست‌وجوی ساده در موتورهای جست‌وجو داشته باشید.

کارگزار موظف است پس از ثبت درخواست شما، ظرف مدت 48 ساعت کد معاملاتی را در اختیار شما قرار دهد. با دریافت کد بورسی، در واقع شما در بازار سرمایه شناسنامه‌دار خواهید شد و برای تمامی خرید و فروش‌ها، شکایت‌ها، پیگیری‌ها و صورت وضعیت سهام خود به این کد معاملاتی نیاز خواهید داشت.

راز آسمان پایتخت

کارگزاری چیست و کارگزاری‌ها چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

هم‌اکنون بیش از 100 کارگزاری دارای مجوز در کشور وجود دارد که توسط سازمان بورس و اوراق بهادار در گریدهای A تا D یا الف تا د دسته‌بندی شده‌اند. همه کارگزاری‌ها در واقع به ارائه یک خدمت مشغول هستند و آن چیزی نیست جز عاملیت خرید و فروش شما. اما بسیاری از کارگزاری‌ها، این روزها دارای خدمات برتری هستند، سیستم‌های آنلاین پیشرفته‌تری دارند و تحلیل‌ها و خدمات آموزشی متنوعی را نیز ارائه می‌دهند که معمولا در گرید A سازمان بورس اوراق بهادار حضور داشته و با یک جست‌وجوی ساده نمایان می‌شوند.

چگونه برای دریافت کد بورسی ثبت نام کنیم؟

پس از انتخاب کارگزاری مورد نظر خود، وارد صفحه اصلی سایت آن شده و به دنبال لینک ثبت نام کد بورسی بگردید. در این مرحله از شما یک سری اطلاعات شخصی از جمله اطلاعات فردی، ارتباطی، شغلی، مالی، بانکی و همچنین برخی مدارک از جمله مدرک تحصیلی خواسته خواهد شد که می‌بایست آن‌ها را به دقت وارد و بارگزاری کنید. پس از تکمیل مرحله نخست ثبت نام، با انتخاب گزینه پیک، پرسنل ثبت نام کارگزاری طی 48 ساعت به محل شما آمده تا فرم‌های ثبت نام را به دست شما برساند. پس از تکمیل فرم‌های ثبت نام، ظرف چند ساعت کد بورسی شما صادر خواهد شد و این موضوع از طریق ایمیل یا پیامک به اطلاع شما خواهد رسید.

توجه داشته باشید که این کد تا تایید اطلاعات شما در سامانه سجام، فعال نخواهد شد. پشتیبانی کارگزاری شما را در پروسه تایید هویت در سامانه سجام راهنمایی خواهد کرد.

برای دریافت کد سهامداری چه مدارکی لازم است؟

  • نسخه اصلی و کپی صفحه اول شناسنامه و نیز صفحه توضیحات آن
  • نسخه اصلی و یک نسخه کپی از هر دو طرف کارت ملی
  • فرم مشخصات تکمیل شده (که توسط کارگزاری تحویل شما خواهد شد)
  • شماره حساب بانکی، شماره شبا و اطلاعات شعبه بانک (نام و کد شعبه)
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

2 دیدگاه برای “چطور وارد بورس شویم؟ (راهنمای ساده و سریع)

  1. حمیدرضا عبدی گفته:

    با سلام با تشکر از شما این ساده تر و مفید ترین تعریفی بود که برای من مبتدی دیدم بقیه سایت ها اینقدر پیچیده گفتند که داشتم منصرف میشدم

  2. حمیدرضا عبدی گفته:

    من روش غیر مستقیم را انتخاب کردم وبیکارم کمی سرمایه دارم . حداقل چقدر سرمایه‌گذاری لازم است که بتوان با آن زندگی را گذراند سپس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز