نسخه عراقی F-16IQ  ناکارآمدترین جنگنده در خاورمیانه شناخته شد

لست سکند

به گفته کارشناسان امریکایی، با وجود بودجه دفاعی قابل توجه عراق، جنگنده های نیروی هوایی این کشور ضعیف ترین جنگنده ها در منطقه خاورمیانه هستند. این در حالی است که نیروی هوایی عراق جنگنده های آمریکایی F-16IQ و جنگنده های T-50 کره جنوبی را در اختیار دارد.

به گزارش کاماپرس و به نقل از Military Watch، نیروی هوایی عراق دارای 34 جنگنده سبک F-16IQ Fighting Falcon و 24 جنگنده آموزشی T-50 کره جنوبی است که عمدتا علیه نیروهای شورشی استفاده می شود ، زیرا آنها از دفاع هوایی قوی برخوردار نیستند.

با این حال ، جنگنده آمریکایی F-16IQ ، که بین سالهای 2014 و 2017 توسط ایالات متحده به عراق تحویل داده شده است، فاصله زیادی با جنگنده های کره جنوبی ندارد. از میان انواع مختلف جنگنده F-16 ، نسخه ای که در اختیار نیروهای عراقی است کمترین کارآیی را دارد، البته شاید به جز نسخه های F-16 مصری و ونزوئلایی، که بیش از 40 سال است به دلایل سیاسی به روز نشده اند.

به نوشته این نشریه امریکایی دلیلی که بغداد را مجبور به خرید جنگنده های F-16IQ آمریکایی کرد، علی رغم توانایی جنگی کم این جنگنده ها، فشار واشنگتن بر دولت عراق بود.

راز آسمان پایتخت

این نسخه از F-16 مخصوص عراق طراحی شده است و تنها نسخه مدرن F-16 است که به موشک های هوا به هوا AIM-120 مجهز نیست. این جنگنده به موشک های میان برد AIM-7 Sparrow و میان برد AIM-9L / M منسوخ شده مجهز است که نمی تواند تهدیدی برای جنگنده های مدرن در خدمت ارتش های اسرائیل و عربستان ایجاد کند.

علاوه بر این ، F-16IQ تحویل داده شده به عراق بیشترین نرخ حادثه پذیری را ثبت کرده است. دلیل این امر نگهداری ضعیف و همچنین کمبود قطعات یدکی ذکر شده است که منجر به اصطلاح “آدم خواری” هوایی شده است. همه این دلایل منجر به این شد که جنگنده های F-16IQ که  تحویل آنها در سال 2017 پایان یافته بود، در سال 2020 از خدمت در ارتش عراق برداشته شوند.

لازم به ذکر است طی گزارش های منتشر شده، هواپیماهای تهاجمی Su-25 روسی و T-50 کره جنوبی در حال خدمت در نیروی هوایی عراق شاخص های بسیار بهتری نسبت به F-16IQ در میادین نبرد از خود نشان داده اند. این احتمال وجود دارد که در آینده نزدیک عراق قصد داشته باشد هواپیماهای آمریکایی را به طور کامل کنار گذاشته و جنگنده های “غیر غربی” از جمله روسی ، کره جنوبی یا حتی چینی را خریداری کند.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

1 دیدگاه برای “نسخه عراقی F-16IQ  ناکارآمدترین جنگنده در خاورمیانه شناخته شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز