نازک کاری ساختمان با گچ و خاک بهتر است یا سیمان؟ + هزینه

نازک کاری ساختمان با گج-کاماپرس
ژیوار

نازک کاری به زبان ساده عملیاتی است که به زیباسازی فضای داخلی و خارجی سازه منجر می‌شود و با اجرای آن مرحله تکمیل ساخت سازه را شاهد خواهیم بود. در واقع به تمام اقداماتی که برای محافظت از ساختمان انجام می‌شود و آن ساختمان را قابل سکونت می‌کند، نازک کاری گفته می‌شود‌.

به گزارش کاماپرس، نازک کاری پوشش نهایی است که بر روی ساختار زیرین ساختمان قرار می‌گیرد و پس از سفت کاری ساختمان و احداث بنا و ستون‌ها انجام می‌شود. در واقع سفت کاری ریختن بتن فونداسیون و دیوار چینی و سقف است و در مقابل نازک کاری به عملیاتی اجرایی مانند برق کاری، عایق‌کاری، نقاشی و … مربوط می‌شود.

نازک کاری دیوار یکی از مهمترین بخش‌های ساختمان‌سازی است که می‌تواند به دو شکل گچ و خاک و یا سیمان انجام شود. استفاده از هرکدام هم ویژگی‌ها و کاربردهایی دارد که بسته به تشخیص و سلیقه معمار فرق می‌کند. به طور معمول برای پوشش دیوار از انواع کاغذ دیواری یا پوسترهای دیواری، رنگ، آیینه کاری، چوب کاری، و … استفاده می‌شود.

نازک کاری دیوار با گچ و خاک

نازک کاری دیوار با گچ و خاک چند مرحله دارد؛ ابتدا باید سطح دیوار را با خاک و گچ آغشته کنید. علتش هم صرفه‌جویی در هزینه‌ها است، همچنین خاک و گچ خاصیت شکل‌پذیری بیشتری دارد.

گچ کشته
یکی از انواع گچ‌هایی که می‌توان برای نازک کاری دیوارها استفاده کرد؛ گچ کشته (گچی که اصلا سخت نشده) است. نحوه ساخت این نوع گچ بدین صورت است که ابتدا باید مراحل ساخت ملات گچ را انجام دهید و بعد از مخلوط شدن گچ با آب، آن را به مدت طولانی بین ۱۰ تا ۱۵ دقیقه هم بزنید تا مخلوطی یک شکل به دست آید، در غیر این صورت گچ خراب می‌شود. این گچ ممکن است ایراداتی مانند سفیدک زدن داشته باشد که البته با افزودن گچ عاج مشکل حل می‌شود‌.

دریان سفر امید

گچ پاششی
همانطور که از اسم گچ پاششی معلوم است، این گچ را با آب داخل ماشین‌های مخصوص می‌ریزند و آن را با پمپی به سر نازل انتقال داده و با کمک دیگر قسمت‌های ماشین، مخلوط به دیوار پاشیده می‌شود و بعد از آن به کمک شمشه دستی گچ را صاف می‌کنند. این نوع گچ مقرون به صرفه و به خاطر شکل کارایی آن سطح دیوار صاف و بدون برآمدگی درمی‌آید.

بیشتر بخوانید:

نازک کاری دیوار با سیمان

سیمان از اصلی‌ترین و پراستفاده‌ترین مصالح ساختمان‌ است و از مراحل مهم ساختمان سازی، باید به سیمان کاری دیوار اشاره کرد.

سیمان در برابر رطوبت مقاوم است و یک مزیت دیگر آن را می‌توان مقرون به صرفه بودن در مقایسه با نمای رومی و شیشه‌ای نام برد. با سیمان کاری دیوار، از ترک خوردگی و ورود گرد و خاک جلوگیری می‌شود، همچنین اجرای آن راحت است و طول عمر بالایی دارد. مهمترین انواع سیمان‌ کاری دیوار هم سیمان کاری با سیمان سیاه، سیمان تگری، سیمان سفید و… را شامل می‌شود.

نازک کاری ساختمان با گج-کاماپرس

مراحل نازک کاری دیوار با سیمان

برای انجام سیمان کاری دیوار ابتدا باید سطح دیوار را آماده سازی و دیوارهای کهنه و قدیمی از آلودگی پاک کرد. این کار مراحل سیمان کاری را با سرعت بیشتری پیش می‌برد. بعد از آن نوبت به کروم‌بندی ناحیه پایینی دیوار می‌رسد. این روش از جدا شدن ملات سیمان از دیوار نیز جلوگیری می‌کند. بعد از آماده‌سازی ملات ماسه سیمان و ریختن داخل ملاقه سیمان‌کاری، با لبه کمچه کمی از ملات را از پایین به بالا و با ضرب و فشار در محل کروم می‌پاشند تا ملات‌ها در بندها جای بگیرند.

حالا نوبت شمشه گیری ملات می‌رسد. در این‌جا ملاتی که در استانبولی ریخته‌اید را باید با استفاده از نوک کمچه از ناحیه کروم زیرین به سمت کروم بالایی بپاشید. مرحله آخر هم به اصطلاح مرحله اندود سیمان است که باید در سطح زیر کار با پاشیدن ملات ماسه و سیمان به‌وسیله کمچه یک لایه به نام اسپرس ساخته شود.

هزینه نازک کاری دیوار با گچ و سیمان

طبق اعلام آخرین قیمتی که در سایت‌های خدماتی اینترنتی درج شده، گچ بری ساده از متری ۵۵ هزار تومان شروع می‌شود. قیمت سیمان‌کاری دیوار و نما، آستر و رویه بین ۶۵ تا ۲۲۰ هزار تومان و سیمان‌کاری با سیمان سیاه ۴۰ تا ۹۰ هزار تومان و همچنین سیمان کاری با سیمان سفید ۴۰ تا ۷۰ هزار تومان به ازای هر متر مربع اعلام شده است.

برای دستمزد سیمان کار نما هم معمولا چیزی حدود ۱۰۰ تا ۲۲۰ هزار تومان باید بپردازید.

هزینه آسترکشی ساختمان

همچنین قیمت آسترکشی (زیرکاری) بین ۵۵ تا ۶۵ هزار تومان، سفیدکاری (روکاری) ۵۵ تا ۷۰ هزار تومان، هزینه گچ‌کاری زیر و رو ۷۰ تا ۱۲۰ هزار تومان، گچ‌کاری رابیتس ۸۰ تا ۱۱۰ هزار تومان و گچ کاری نور مخفی ۸۵ تا ۱۲۵ هزار تومان در هر متر طول محاسبه می‌شود.

البته بسیاری از افراد نسبت به اینکه قیمت گچ کاری اتحادیه در سال جاری به صورت دقیق تنظیم نشده گلایه دارند. همچنین قیمت گچ بری قاب دیوار بین ۵۰ تا ۷۰ هزار تومان اعلام شده است. گفتنی است، گچ‌کاران برای محاسبه قیمت، هزینه گچ را با هزینه گچ‌کاری به ازای هر متر مربع جمع و سپس اعلام می‌کنند.

چند نکته مهم

  1. به علت زودگیر بودن گچ، همیشه مقدار کمی از آن را درست کنید و بعد از اتمام مجددا ملات را آماده کنید؛ چراکه گچ به دیواره‌های استانبولی می‌چسبد و دیگر قابل استفاده نیست.
  2. بعد از اضافه کردن گچ به آب، ملات را چند دقیقه هم بزنید‌ و سپس به کمک ماله روی دیوار بزنید و عملیات نازک کاری را شروع کنید.
  3. اگر ماله را با زاویه زیاد روی دیوار بکشید، خطی عمیق بر دیوار برجای می‌گذارد و گچ را از روی دیوار بلند می‌کند، پس حواستان به مقدار گچی که برای دیوار برمی‌دارید باشد و اصولی جلو بروید تا دوباره کاری نشود.
  4. اگر برای دیوارها یا سقف، رابیس انتخاب کردید، دیگر نیازی به گچ و خاک نبوده و مستقیما از گچ سفید استفاده کنید.
  5. ماسه‌ای که برای تولید سیمان استفاده می‌کنید، باید از هرگونه مواد اضافه مانند خاک، رنگ، سنگ، چربی عاری باشد؛ در غیر این صورت این مواد باعث ترک خوردن سیمان می‌شوند.

انتهای پیام

مرتبط با : خدمات ساختمانی مقیمیهیرادانا
نهال گشت
روکش مارال
آژانس هرمس 724
تهران آهن
سبیت
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز