تولیدکننده بزرگ کنسانتره سرب و روی خاورمیانه را بشناسید

ژیوار

روی از فلزات مهم و موجود در طبیعت است. بسیاری از سنگ‌های معدنی استخراج شده حاوی 10 درصد آهن و 40 تا 50 درصد روی هستند. این فلز از هزار و 400 سال قبل از میلاد مسیح کاربرد داشت. اما استخراج و تصفیه فلز روی ناخالص، اولین بار هزار سال پیش از میلاد در هند و چین انجام ‌شد.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ صنعتی اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

قرن هجدهم بود که این فرآیند از چین به انگلستان آورده شد و سال 1739 امتیازنامه‌ای برای تقطیر آن به ثبت رسید. سپس فرآیند استفاده از روی روز به روز گسترده‌تر شد. طوری که در سال 1743 یک کارخانه ذوب روی با ظرفیت تولید سالانه 20 تن، در بریستول- یکی از شهرهای انگلستان- آغاز به کار کرد. ایران هم در چند دهه گذشته از ظرفیت معادن کشور برای استخراج سرب و روی استفاده خوبی کرده است.

به گزارش کاماپرس شرکت«زرین معدن آسیا» یکی از مجموعه‌های باتجربه در زمینه تولید انواع کنسانتره سرب و روی در کشور است. این مجموعه با فناوری‌ها و امکانات خود قابلیت تولید روی و سرب پرعیار را از خاک‌های کم عیار دارد؛

روش‌های نوین تولیدی؛ راز موفیقیت زرین معدن آسیا

سال 1383 در استان زنجان کارخانه‌ زرین معدن آسیا به عنوان «یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان کنسانتره سرب و روی خاورمیانه» مورد بهره برداری قرار گرفت. تولیدات شرکت در مقایسه با دیگر مجموعه‌های هم تراز آن کیفیت مناسبی دارد. زرین معدن تنها مجموعه‌ای است که کنسانتره پرعیار را به روش فلوتاسیون، با به کارگیری تکنولوژی روز و ماشین آلات پیشرفته تولید می‌کند. این کار را هم روی خاک‌های باطل شده و کم عیار معدن انگوران انجام می‌دهد!

دریان سفر امید

شهرام کدخدایی، مدیرعامل این شرکت، رویکرد بالا بردن راندمان کیفیت محصولات، استفاده از تکنولوژی نوین و حفظ محیط زیست را به عنوان راهبردهای محوری زرین معدن آسیا عنوان می‌کند.

تولیدات زرین معدن آسیا صادر می‌شود؟

این مجموعه تولیدکننده عمده کنسانتره سرب و روی کشور است. این دو ترکیب بعد از عملیات کانه آرایی بر روی ماده معدنی تولید می‌شوند. کنسانتره روی تولیدی زرین معدن در دو دسته پرعیار و متوسط عیار تولید شده و در برابر خوردگی مقاومت دارد. به همین دلیل در صنایع خودروسازی، اتومبیل سازی و الکترونیک مورد استفاده قرار می‌گیرند. ظرفیت اسمی سالیانه کارخانه زرین معدن آسیا برای تولید کنسانتره روی اکسیده با عیار 25 تا 40 درصد، 265 هزار تن است.

فلز نرم و سنگین سرب هم چکش خواری خوبی دارد و در صنعت برق، باطری سازی، پتروشیمی و نفت و ریخته گری استفاده می‌شود. این مجموعه سالیانه قادر به تولید 36 هزار تن کنسانتره سرب اکسیده و سولفوره 60 تا 65 درصد است.

این شرکت تولیدات شمش روی، کنسانتره سرب اکسیده و روی سولفوره خود را به کشورهای چین، هند، پاکستان، امارات متحده عربی، کره جنوبی و همچنین ترکیه، کویت، سریلانکا و کشورهای آفریقایی صادر می‌کند.

وضعیت بورسی فزرین

سال 1390 زرین معدن آسیا در لیست شرکت‌های بورسی قرار گرفت. اما از سال 1391 سهام آن با نماد «فزرین» در بازار بورس معامله شد. فزرین تقریبا 17 هزار و 992 میلیارد ریال ارزش بازاری دارد و قیمت کنونی خرید و فروش آن حول 16 هزار ریال است. درآمد عملیاتی این شرکت در پایان سال مالی قبل با رشد 122 درصدی نسبت به 1398، حدودا 7 هزار و 466 میلیارد ریال شد. سود پایه هر سهم این شرکت در سال مالی گذشته هزار و 157 ریال بود.

بخش عمده‌ای از سهام شرکت زرین معدن آسیا در اختیار ابراهیم جمیلی قرار دارد. جمیلی از فعالان صنعتی و موسس چند شرکت صنعتی  و معدنی در استان زنجان است. بعد از وی، شرکت صنعتی و معدنی کیمیای زنجان گستران به عنوان سهامدار عمده زرین معدن آسیا شناخته می‌شود.

دستاوردهای بی‌شمار شرکت معدنی زرین

این مجموعه طی سال‌های فعالیت خود توانسته از لحاظ فنی و تولیدی اقدامات مختلفی را انجام دهد. این شرکت در زمینه فنی، روابط نزدیکی با شرکت‌های بین المللی چینی، آلمانی، ایتالیایی و نروژی دارد. زرین معدن آسیا در اتاق بازرگانی صنایع و معادن ایران، بنیاد ملی نخبگان، انجمن مخترعین کشور و 15 تشکل دیگر عضو است.

کسب عنوان صادرکننده نمونه کشوری در سال‌های 1385 تا 1392، واحد نمونه صنایع معدنی سال 1388 تا 1391، کارآفرین نمونه سال 1385 و 1386 و … تنها یکسری از دستاوردهای زرین معدن آسیا هستند.

بروزرسانی فناوری‌ها و اطلاعات، از راهبردهای کلیدی این مجموعه است. به همین دلیل کارشناسان و مهندسان مجموعه با مراکز علمی، دانشگاهی کشور رابطه نزدیکی دارند. این عامل منجر به اخذ چهار گواهی ثبت اختراع، رعایت کلیه نکات زیست محیطی و اصول ایمنی توسط این مجتمع شده است.

زرین معدن آسیا با داشتن پروانه و گواهی تحقیق و توسعه، به شناسایی و بهره برداری معادن سرب و روی می‌پردازد. معدن سرب و روی مهدی‌آباد یکی از آن‌ها بوده که در اسفندماه سال گذشته به بهره برداری رسید.

افزایش تولید کنسانتره روی با بهره گیری از تکنولوژی روز دنیا، احداث واحدهای جدید فلوتاسیون و فرآوری مواد معدنی، تجهیز و راه اندازی واحد تحقیق و توسعه به صورت مجزا در داخل مجتمع و چندین پروژه دیگر در دستور کار این مجموعه است.

مرتبط با : زرین معدن آسیا
نهال گشت
تهران آهن
آژانس هرمس 724
سبیت
روکش مارال
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز