گزارش سالانه 1401 آی تی بازار از تحولات بازار آی تی ایران

آی تی بازار در این گزارش قصد دارد پستی و بلندی های بازار آی تی ایران در سال ۱۴۰۱ را به رسم سال گذشته بررسی کرده و با داشتن نگاهی عمیق تر، وضعیت فروشندگان کالاهای دیجیتال، بازار فروشندگان و متخصصان آی تی در سال ۱۴۰۱ را برای مخاطبان خود شرح بدهد.

بازار فروش کالاهای دیجیتال مانند خرید موبایل، کنسول بازی،‌ تبلت، لپ تاپ، ساعت هوشمند و غیره در سال ۱۴۰۱ روند متفاوتی را از سر گذرانده است که در ادامه به طور دقیق تر به بررسی زوایای مختلف آن خواهیم پرداخت.

اتفاقات تاثیر گذار بر روی بازار دیجیتال در ایران ۱۴۰۱

  • کلید خوردن طرح صیانت در مجلس
  • اعمال فیلترینگ در شبکه های مجازی
  • اعتراضات مردمی از شهریور ماه
  • قطعی گسترده اینترنت
  • افزایش قیمت دلار تا سقف ۵۸ هزار تومان
  • رشد تورم
  • تحریم و عدم امکان تبلیغات در شبکه های مجازی
  • اختلالات اینترنتی بر روی اینترنت خط و قطعی مودم
  • تعدیل نیروهای متخصص شرکت های آی تی
  • ادامه مهاجرت نخبگان به کشورهای خارجی

جمعیت مخاطبان کالاهای دیجیتال در سال ۱۴۰۱

در سالی که گذشت بازار خرید و فروش کالاهای دیجیتال چه به صورت فروش اینترنتی و چه به صورت فروش حضوری، وضعیت مناسبی نداشت. اما همچنان بیشترین جمعیت افراد فعال در بازارهای آی تی مانند سال های گذشته متعلق به قشر ۱۸ تا ۳۴ سال می باشد.

مخاطبان بازار آی تی مانند سال های گذشته همچنان نسبت خود را حفظ کرده اند، به طوری که ۷۰.۵۳ درصد از جمعیت مخاطبان آی تی را آقایان و ۲۹.۴۷ درصد از آنان را بانوان تشکیل داده اند.

آمار بیشترین سرچ کنندگان در حوزه آی تی و دیجیتال

طبق آمار بدست آمده از بازار آی تی ایران، 3 استان پرترافیک سرچ کننده در حوزه دیجیتال و آی تی به ترتیب متعلق است به استان تهران با ۳۸.۱٪ جمعیت، استان اصفهان با ۱۰.۲۲٪ جمعیت و استان فارس با ۸.۷۹٪ جمعیت.

راز آسمان پایتخت

نسبت کاربران موبایل به دسکتاپ در حوزه آی تی

در طول سال های گذشته با پیشرفت گوشی های هوشمند بیشترین کاربران در حوزه وب گردی و به خصوص جستجوی کالاهای دیجیتال،‌ از گوشی های موبایل استفاده می کنند. به طوری که تعداد جستجوگران با گوشی موبایل ۸۱.۲۳٪‌ و جستجوگران دسکتاپ ۱۷.۶۶٪ می باشند.

برندهای موبایل در بازار آی تی ایران

طبق بررسی های به عمل آمده در میان مخاطبان، بیشترین کاربران که با تلفن هوشمند خود در بازارهای آی تی مشغول فعالیت و خرید و فروش هستند، از گوشی موبایل سامسونگ و آیفون استفاده میکنند.

آی تی بازار-کاماپرس

پرفروش ترین کالاهای دیجیتال در سال ۱۴۰۱

همچنان می توان گفت که بازار خرید و فروش کالاهای اینترنتی در سراسر ایران روند رقابتی دارد و حتی با نزول درصد بالایی از مخاطبان خود نسبت به سال گذشته همچنان رقابت را در کالاهای پرفروش و محبوب دیجیتالی خود حفظ کرده است که در ادامه به بررسی این کالاها خواهیم پرداخت.

پرفروش ترین برندهای گوشی موبایل در آی تی بازار در سال ۱۴۰۱

گوشی موبایل پرچمدار آیفون ۱۲ پرومکس در ایران علیرغم داشتن قیمت بالا،‌ اولین گوشی موبایل پرفروش در میان ایرانیان بوده است، دومین گوشی موبایل پرفروش، گوشی میان رده گلکسی A80 سامسونگ و سومین گوشی موبایل پرفروش، سامسونگ گلکسی A50 می باشد.

پرفروش ترین برندهای کنسول بازی در آی تی بازار در سال ۱۴۰۱

در سال ۱۴۰۱ همچنان PS2 و سپس PS3 اسلیم جایگاه اولین و دومین کنسول بازی پرفروش را حفظ کرده اند و سومین کنسول بازی پرفروش، ایکس باکس 360 اسلیم مایکروسافت می باشد.

پرفروش ترین برندهای لپ تاپ در آی تی بازار در سال ۱۴۰۱

لپ تاپ ایسوس X515 و X543MA در سالی که گذشت از پرفروش ترین لپ تاپ های ایسوس در میان مخاطبان بوده اند، همچنین لپ تاپ Spectre X360 15 اچ پی دومین لپ تاپ پرفروش میان خریداران لپ تاپ در سال ۱۴۰۱ بوده است.

پرفروش ترین برندهای ساعت هوشمند در آی تی بازار در سال ۱۴۰۱

بازار ساعت های هوشمند در سال ۱۴۰۱ بازاری رقابتی بود و مخاطبان زیادی داشت. البته در لیست برترین ساعت های هوشمند خبری از نام اپل نبود و پرفروش ترین ساعت های هوشمند، مدل های Gear S2 Classic و SM-R800 سامسونگ و ساعت هوشمند S9 می باشد.

پرفروش ترین برندهای دستگاه ماینر در آی تی بازار در سال ۱۴۰۱

در سال گذشته بازار خرید و فروش ماینر با کاهش جمعیت مخاطبان رو به رو شد،‌ اما همچنان دستگاه ماینر میکرو بی تی Whatsminer M21S 58Th/s پرفروش ترین دستگاه در بازار ماینر بوده است. رتبه دوم دستگاه ماینر بیت مین Antminer S19 Pro 110Th/s و رتبه سوم متعلق به دستگاه ماینر بیت مین Antminer S9j 14.5Th/s می باشد.

تاثیر روند افزایشی دلار بر روی بازار آی تی ایران

به جرات می توان ادعا کرد که یکی از بزرگترین دلایل تعدیل نیروی شرکت ها و ورشکستگی شرکت های مختلف آی تی در ایران در طی سالی که گذشت، به خصوص در سه ماهه پایانی ۱۴۰۱، افزایش قیمت ارز و دلار در ایران است که به طرز شگفت آوری افزایش پیدا کرد و این روند صعودی همچنان ادامه دار خواهد بود.

در نتیجه همین وضعیت، شرکت های بزرگ و کوچک آی تی ناچار به تعدیل نیروهای متخصص خود شده اند و حتی شاهد جمع شدن فروشگاه های متعددی در سه ماه گذشته بوده ایم که با توجه به کاهش قدرت خرید در میان افراد ناچار به تعطیل کردن شرکت ها و فروشگاه های خود شده اند.

تاثیر قیمت دلار بر روی بازار لپ تاپ

آی تی بازار-کاماپرس

تاثیر قیمت دلار بر روی بازار موبایل

تاثیر قیمت دلار بر روی بازار تبلت

ممنوعیت واردات محصولات اپل به ایران

از ابتدای سال گذشته زمزمه های ممنوعیت گوشی های آیفون و شناختن آن به عنوان کالای لوکس بالای ۶۰۰ دلار به گوش میرسید و هدف از اعمال ممنوعیت واردات آیفون صرفه جویی در منابع ارزی بود. اما این سیاست منجر شد گوشی های موبایل آیفون ۱۴ از طریق مسافران وارد کشور شود و فرآیند عرضه و تقاضا را بهم بزند.

متاسفانه علیرغم اعتراضات وارد شده به این جریان نهایتا بخشنامه ممنوعیت ورود تلفن همراه با نشان تجاری اپل ۱۴ به صورت همراه مسافر و پستی خطاب به گمرکات در سراسر ایران صادر گردید.

طبق این بخشنامه از تاریخ ۱۴۰۱/۱۲/۱ گوشی تلفن همراه با نشان تجاری APPLE مدل ۱۴ و کلیه مدل‌های بعد از آن،‌ در لیست کالاهای مجاز همراه مسافر و پستی ورودی به کشور نمی باشد.

تاثیر کاهش سرعت و قطعی اینترنت بر روی بازار IT

همچنین یکی دیگر از دلایل کاهش رشد بازار آی تی ایران در سال ۱۴۰۱ کاهش سرعت اینترنت و قطعی های مداوم آن از آبان ماه در پی اعتراضات مردمی تاکنون بوده است. شاید قطعی اینترنت بر روی فروشگاه های فیزیکی آی تی تاثیر چندانی نداشته باشد اما فروشگاه ها و سایت های اینترنتی در ایران چه در بازار دیجیتال و غیر دیجیتال ضربه سنگینی خوردند که برخی از آن ها پس از سال ها سابقه و برخی دیگر شرکت های نوپایی بودند که با ضرر هنگفتی مواجه شدند.

مقایسه فروشگاه های فیزیکی و اینترنتی آی تی بازار در سال ۱۴۰۱

در این بخش قصد داریم با بررسی فروشگاه های فیزیکی و اینترنتی عضو آی تی بازار، میزان آسیب رسیدن به فروشگاه های حوزه آی تی و خرید و فروش کالاهای دیجیتال در آن ها را مقایسه کنیم.

وضعیت شبکه های اجتماعی ۱۴۰۱ در ایران

همچنین با توجه به فیلترینگ های اعمال شده بر روی سایت های مختلف و شبکه های اجتماعی پر مخاطب مانند اینستاگرام روند ساخت و ارائه کالاها به مشتریان و تبلیغات فروشگاه های اینترنتی متوقف شد و حتی با گذر زمان روند کندی را در پیش گرفت که همین جریان علاوه بر آسیب رسانی به شرکت های خرید و فروش کالا دیجیتال، به شرکت های تبلیغاتی نیز آسیب گسترده ای وارد کرد.

طبق آمار به دست آمده از نظرسنجی های صورت گرفته حتی با توجه به افزایش استفاده از پیام رسان های داخلی،‌ همچنان تلگرام با علاقه مندی ۶۵٪ از مخاطبان، محبوب ترین شبکه اجتماعی میان ایرانیان می باشد و پیام رسان محبوب بعدی با ۲۵٪ مخاطب متعلق به واتس اپ است. در این میان پلتفرم های ایرانی با محبوبیت ۳ درصدی در میان برخی از افراد رواج دارد.

اما این نظرسنجی در رابطه با متخصصین آی تی و سایر فعالیت ها با نتایجی کمی متفاوت تر رو به رشد،‌ بیشتر نیروهای متخصص (حدود ۵۰ درصد از آن ها)‌ اینستاگرام را به عنوان شبکه اجتماعی و کاری محبوب خود انتخاب کردند و ( حدود ۴۰ درصد از آن ها) لینکدین را فضای کاری مناسب و محبوب خود خواندند. سایر افراد شبکه های اجتماعی توییتر، یوتیوب و پینترست را برای گسترش حرفه و تبلیغات کاری انتخاب کرده اند.

وضعیت متخصصان آی تی در سال ۱۴۰۱

نیروهای متخصص و غیر متخصص که در حوزه های آی تی و دیجیتال مشغول به کار هستند شامل فروشندگان، پشتیبان های فروش، نیرو های دیجیتال مارکتر، برنامه نویسان، تولید کنندگان محتوا، سئو کارها، متخصصین شبکه و آی تی، حسابداران، گرافیست ها و سایر نیروهای متخصص در این حوزه می باشند.

در سال ۱۴۰۱ همه گروه های فعال در حوزه آی تی با مشکلات مختلفی دست و پنجه نرم کرده اند که دشواری کار آن ها را تا حد بسیار زیادی، افزایش داده است.

به عنوان مثال نیروهای تولید کننده محتوا که اغلب بانوان ۱۸ تا ۳۰ ساله هستند،‌ نسبت به سال گذشته جمعیت بیشتری پیدا کرده اند و تخصص بیشتری در حوزه های کاری مختلف تولید محتوا دارند، اما با توجه به عدم دسترسی به سایت های اصلی کالاهای دیجیتال و فیلترینگ، کاهش کیفیت، کاهش سرعت و عدم دریافت حقوق مناسب در انجام کارهای خود با مشکلاتی روبرو شده اند و گاهی اوقات قادر به انجام کار تولید محتوا به بهترین شکل ممکن نیستند.

همچنین در سال گذشته با توجه به افزایش تورم ها، مقدار حقوق دریافتی کارشناسان محتوا نیز ارزش بسیار کمی پیدا کرد و برخی نویسندگان و کپی رایترها، دستمزدی تا کلمه ای ۱۰۰ تومان دریافت می کنند، و این در حالی است که میانگین حقوق پرداختی تولید محتوای متنی ۱۵۰ تومان است که منجر به نارضایتی آنان در سراسر ایران گردیده و این نارضایتی به گونه ای است که حدود ۵۷ درصد از جمعیت تولید کنندگان محتوا قصد دارند حوزه شغلی خود را عوض کنند.

یکی دیگر از گروه های شغلی که با دشواری های فراوانی در سال ۱۴۰۱ رو به رو شده اند،‌ سئو کارها می باشند که در نتیجه کاهش و قطعی های پی در پی سرعت اینترنت با افت رنک کلی در سایت های مختلف مواجه شده اند.

مهاجرت نخبگان به کشورهای خارجی

در طول سالهای گذشته و به خصوص در سال ۱۴۰۱ اقدام برای مهاجرت در میان نیروی متخصص و نخبگان و افراد تحصیل کرده ایرانی تا حد زیادی افزایش پیدا کرد.

به طوری که منابع خبری کانادایی اعلام کرده اند که ایران هشتمین کشوری است که در سال ۲۰۲۲ برای مهاجرت به کانادا اقدام کرده است و تعداد ۱۱۱۰۵ نفر ایرانی سکونت دائمی در کانادا دریافت کرده اند.

همچنین اتباع ایرانی ششمین کشوری هستند که اقدام به کسب مجوز تحصیلی در کانادا نموده اند و تا تاریخ ۳۱ دسامبر ۲۰۲۲ تعداد ۲۱۱۱۵ دانشجوی ایرانی در کانادا مشغول به تحصیل هستند. علاوه بر این سرشماری سال ۲۰۲۱ کانادا نشان میدهد که تعداد ۲۰۰۰۰۰ نفر در کانادا اصالت ایرانی دارند.

راهکار هایی برای جلوگیری از ضرر دنیای دیجیتال در سال ۱۴۰۲

با توجه به این که سال ۱۴۰۱ از نظر اقتصادی و فرهنگی برای دنیای دیجیتال و بازارهای آی تی وضعیت نامطلوبی داشته و احتمالا روند قطعی اینترنت،‌ سرعت پایین و اتصال ضعیف فیلترشکن ها ادامه دار خواهد بود، بهتر است روش های مختلفی را برای رونق کسب و کار خود در نظر داشته باشیم تا بتوانیم کسب و کارهای مختلف را گسترش دهیم.

از آن جایی که این روزها دسترسی کاربران به سایت های آی تی با دشواری انجام می شود و ممکن است ورودی مدنظر سایت را از دست بدهیم، بهتر است که در این دوره بر روی زیرساخت های اساسی سایت های خود تمرکز کنیم و از تهدیدها فرصت بسازیم.

به عنوان مثال تولید محتوای تخصصی برای صفحات مختلف سایت،‌ کار کردن بر روی UI/UX و انجام پروژه های سئویی برای دریافت رنک بهتر گوگل می تواند راهکارهای مناسبی باشد.

همچنین از نظر تبلیغاتی با توجه به فیلتر شدن شبکه های اجتماعی مختلف می توانید از طریق ارسال پیامک،‌ ارسال ایمیل، تهیه ویدیوهای تبلیغاتی در آپارات، معرفی کسب و کار خود در شبکه اجتماعی لینکدین، اسپانسرینگ پادکست های محبوب و سایر راهکارهای خلاقانه برای معرفی کسب و کار خود اقدام کنید.

البته به این نکته توجه داشته باشید که حتما یک پلن دقیق و برنامه ریزی اساسی جهت پیشبرد کارهای فروشگاه اینترنتی خود و تبلیغات آن داشته باشید که بتوانید تمامی فعالیت ها را به بهترین شکل ممکن پیش برده و نتیجه مطلوب خود را در وضعیت کنونی بدست بیاورید.

خاتمه گزارش

هدف از این گزارش بررسی بازار آی تی ایران در سال ۱۴۰۱ و نحوه عملکرد کاربران بود. همان طور که در این گزارش مشاهده نمودین، ما سعی کردیم با استفاده از ابزار های به روز و مبتنی بر هوش مصنوعی و کلان داده اطلاعات بسیار جامعی را گردآوری کنیم تا شما بتوانید سیر تحولات این بازار را در سال گذشته مطالعه نمایید.

همچنین شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به گزارش سال ۱۴۰۰ مراجعه نمایید تا بتوانید با مقیاس دو سال متوالی، از روند خرید و فروش در بازار آی تی ایران با خبر شوید.

انتهای بازار

 

مرتبط با : ای تی بازار
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

2 دیدگاه برای “گزارش سالانه 1401 آی تی بازار از تحولات بازار آی تی ایران

  1. maryambakhshi گفته:

    برای خرید لپ تاپ واقعا باید یک سایت معتبر پیدا کرد چون حساسیت بالایی داره با توجه به هزینه های الان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز