کوپن به داد سفره کم‌درآمدها می رسد؟/کاهش بی سابقه مصرف گوشت در خانوارهای دهک اول

تورهای مسافرتی لحظه آخر

گرانی شدیدی که در حال حاضر در سطح جامعه وجود دارد به کالاهای معیشتی نیز کشیده شده به گونه ای که بر اساس گزارش مراجع رسمی، مصرف برخی اقلام اساسی مثل گوشت قرمز در خانوارهای کم درآمد به شدت کم سابقه ای کاهش یافته است.

به گزارش کاماپرس، با وجود آن که اقتصاد کوپنی و بازگشت به دوره اعلام کوپن و صف کالای اساسی در نظر بسیاری از مردم و کارشناسان اقتصادی مزموم است و پیامدهای منفی فراوانی دارد اما گزارش هایی که از وضعیت معیشتی اقشار گوناگون منتشر می شود بیان گر آن است که باید به فوریت برای تامین کالاهای اساسی مردم به خصوص کم درآمدها تمهیدی ولو به قیمت بازگشت کوپن اندیشیده شود.

روزنامه شرق در گزارش امروز خود با تیتر 6/7 میلیون نفر نیازمند حمایت فوری در این باره نوشته است: گزارش اخیر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی حکایت از آن دارد که در‌حال‌حاضر و با افزایش هزینه‌ها، 7.6 میلیون نفر نیازمند حمایت ویژه هستند و باید تحت پوشش طرح تأمین امنیت غذایی قرار بگیرند. این ارقام نگران‌کننده نشان می‌دهد که توجه ویژه دولت به اقشار کم‌درآمد، در‌حال‌حاضر ضروری است و جایگزینی اقلام در سبد مصرفی خانوار (سویا به‌جای گوشت و…) منجر به کمبود کالری و پروتئین در افراد شده و همچنین با حذف یا به‌تعویق‌انداختن هزینه‌های سلامت در سبد مصرفی خانوار، در آینده با هزینه‌های سرسام‌آور درمان برای دولت مواجه خواهیم بود.

این گزارش ابعاد گوناگونی دارد و هزینه های مصرفی خانوارها، سطح رفاه عمومی و نرخ فقر در آن مورد واکاوی قرار گرفته است. برای مثال در این گزارش در مورد هزینه های مصرفی خانوارها به مصرف گوشت قرمز اشاره شده و آمده است: «متوسط مصرف ماهانه گوشت قرمز خانوارهای کشور در سال 1398 به نصف مقدار آن در سال 1390 کاهش یافته است. برای خانوارهای دهک اول، مصرف ماهانه گوشت قرمز از 700 گرم در سال 1390 به 300 گرم در سال 1398 رسیده است. این کاهش قابل‌توجه، برای تمامی دهک‌ها، به‌‌ویژه دهک‌های پایین، در مصرف مواد غذایی دیگری مانند لبنیات و برنج نیز مشاهده می‌شود».

کدام خانوارها باید مورد حمایت تامین کالای اساسی قرار گیرند؟

راز آسمان پایتخت

در این گزارش معاونت رفاه پیشنهاد می‌کند طرحی با عنوان «تأمین کالاهای اساسی خانوارهای کم‌درآمد یا فاقد درآمد مستمر در شرایط کرونا» طراحی و اجرا شود. این معاونت به 7.6 میلیون خانوار شناسایی‌شده اشاره می‌کند که حتما در‌حال‌حاضر باید تحت پوشش قرار گیرند. این خانوارها به‌این‌ترتیب در بین افراد تحت پوشش گنجانده می‌شوند. 4.5‌ میلیون خانوار آسیب‌پذیری که تحت پوشش نیستند: این دسته ویژگی‌های خاص خود را دارند.

  1. یارانه‌بگیر هستند.
  2. هیچ‌یک از اعضای خانوار تحت پوشش نهادهای حمایتی نیستند.
  3. هیچ‌یک از اعضای خانوار تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی (به غیر از صندوق روستاییان و عشایر) نیستند.
  4. خانوارهای مستمری‌بگیری که مجموع مستمری ماهانه آنها کمتر از 1.8 میلیون است.
  5. هیچ‌یک از اعضای خانوار سفر خارجی نداشته‌اند.
  6. ارزش خودروی خانوار (قیمت روز دی‌ماه 1398) کمتر از 50 میلیون تومان است.
  7. میانگین خرید کارت خانوار در شش‌ماهه اول 1398 کمتر از 2.3 میلیون تومان بوده است.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم  روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز