چگونه سرمایه گذاری موفقی داشته باشیم؟

کارگزاری فارابی-کاماپرس
تور لحظه آخری-کاماپرس

روزانه افراد زیادی در بورس معاملات خود را انجام می‌دهند، اما تنها معامله‌گران حرفه‌ای می‌توانند بازدهی مناسبی را از این بازار کسب کنند. در مقابل افراد حرفه‌ای، معامله‌گرانی قرار دارند که بدون داشتن تجربه و صرف زمان کافی، در این بازار سرمایه‌گذاری کرده‌اند. سوالی که در این قسمت مطرح می‌شود این است که چگونه می‌توان در دسته اول قرار گرفت و از سرمایه خود محافظت کرد؟

تنوع بیش از حد ممنوع!

در حال حاضر، امکان خرید سهام شرکت‌های بسیار زیادی در بورس برای معامله‌گران فراهم است و اغلب سرمایه‌گذاران از اهمیت متنوع بودن پرتفوی خود، واقف هستند. تنوع پرتفوی سبب کاهش ریسک سرمایه‌گذاری شده و احتمال شکست در معاملات و از بین رفتن سرمایه شما را کاهش می‌دهد. موضوعی که در این زمینه مطرح می‌شود، اهمیت جلوگیری از تنوع بیش از حد یک سبد از سهام است. فراموش نکنید که کلید موفقیت در بورس، بررسی وضعیت شرکت‌ها و تحلیل نمودارهای مربوط به ارزش آنهاست.

اگر تنوع پرتفوی شما بیش از حد استاندارد باشد، به احتمال زیاد زمان کافی برای بررسی گزارشات هر شرکت و تحلیل آن نخواهید داشت و ممکن است با یک تحلیل غلط که به‌دنبال کمبود زمان و دقت کافی در تحلیل حاصل شده، ضرر زیادی را متحمل شوید؛ پس با تنظیم یک پرتفوی منطقی، بازدهی بیشتری را از این بازار کسب خواهید کرد.

خوش بینی ضرر آفرین

همه ما می‌دانیم که خوش بینی بیش از حد نتیجه‌ای جز پشیمانی برایمان به‌دنبال نخواهد داشت. این موضوع در زمینه سرمایه‌گذاری نیز صدق می‌کند و سبب افزایش ریسک سرمایه‌گذاری شما خواهد شد. از طریق خوش‌بینی بیش از حد نسبت به تصمیمات خود در مسیر سرمایه‌گذاری، احتمال تصمیم‌گیری غلط شما افزایش می‌یابد و ممکن است سبب تعیین اهداف غیرمنطقی شود.

به همین دلیل، نوشتن اهداف، ارزیابی، بررسی جزئیات و زمان‌بندی آن گام مهمی در تنظیم خوش‌بینی و کاهش ریسک سرمایه‌گذاری شما خواهد داشت.

راز آسمان پایتخت

علاوه‌بر این موضوع، سوگیری‌های رفتاری اشتباه دیگری نیز هستند که می‌تواند مسیر سرمایه‌گذاری شما را تغییر دهد. برای جلوگیری از  انجام این اشتباهات، می‌توانید از مشاوره سرمایه گذاری استفاده کرده و مسیر درست را پیدا کنید.

آموزش ببینید!

قبل از ورود به بازار سرمایه و سرمایه‌گذاری در آن، لازم است علاوه‌بر توجه به خطاهای رفتاری، با اصول این بازار و سازوکار آن نیز آشنا شوید. آموزش تحلیل تکنیکال و آموزش تحلیل بنیادی دو مورد از کلیدی‌ترین آموزش‌های مهم در این زمینه هستند.

در قدم اول بهتر است با اصطلاحات و مفاهیم این بازار آشنا شوید و سپس تکنیک‌های لازم در زمینه تحلیل را فرا بگیرید.

وب‌سایت آموزین یک مرجع عالی برای یادگیری اصولی بورس است و می‌تواند کمک زیادی به افزایش سواد مالی شما کند.

سرمایه‌گذاری غیر مستقیم را فراموش نکنید

سرمایه‌گذاری غیر مستقیم روشی مناسب برای افرادی است که زمان و دانش کافی برای تحلیل بازار را نداشته اما به‌دنبال کسب سود از آن هستند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری با انواع مختلفی که دارند، می‌توانند برای افراد با درجه‌های ریسک‌پذیری متفاوت، مناسب باشند. برای مثال صندوق‌های درآمد ثابت، برای افرادی که ریسک‌پذیری بالایی ندارند، گزینه بسیار خوبی محسوب می‌شوند و نقدشوندگی بالایی دارند. سرمایه این صندوق‌ها توسط تیمی خبره از کارشناسان بازار، در اوراق با درآمد ثابت، اوراق مشارکت و … سرمایه‌گذاری شده و بازدهی مناسبی را برای سهامداران به‌همراه خواهد داشت. در این راستا، صندوق درآمد ثابت لبخند فارابی با پشتیبانی یک تیم حرفه‌ای توانسته بازدهی سالانه بیش از 27 درصد را برای سرمایه‌گذاران خود، به ارمغان بیاورد. در کنار صندوق‌های درآمد ثابت، صندوق سهامی برای افراد با میزان ریسک‌پذیری بیشتر، شرایط مناسب‌تری دارد. این صندوق‌ها در روزهای مثبت بازار، رشد بیشتری نسبت به صندوق‌های درآمد ثابت خواهند داشت و در روزهای منفی نیز، از سرمایه شما در مقابل ریزش‌های سنگین بورس در مقایسه با روش سرمایه‌گذاری مستقیم، محافظت خواهند کرد.

از مشاوران سرمایه‌گذاری کمک بگیرید

در حال حاضر افراد زیادی در بازار سرمایه به اسم مشاوران مالی در حال فعالیت هستند؛ اما تخصص و تجربه کافی برای ارائه مشاوره‌های درست را ندارند. با دریافت مشاوره از این افراد، سرمایه شما به خطر افتاده و احتمال ضرر و زیان افزایش می‌یابد.

در این زمینه، می‌توانید با دریافت مشاوره از کارگزاری‌های مورد اعتماد، مسیر سرمایه‌گذاری بهتری را تجربه کرده و بازدهی بیشتری را در این بازار به دست بیاورید.

انتهای پیام

 

مرتبط با : کارگزاری فارابی
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

1 دیدگاه برای “چگونه سرمایه گذاری موفقی داشته باشیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز