پیش بینی رشد سهام خودرویی ها در اسفندماه

با افزایش قیمت خودرو در بازار آزاد که از چند ماه پیش کلید خورد، بازار معاملات سهام هم تحت تاثیر قرار گرفته است. در حال حاضر تغییر قیمت گذاری خودرو و واگذاری زیر مجموعه‌های خودروسازان دو محرک اصلی در بازار سهام محسوب می‌شوند.

کاماپرس در این گزارش، جزئیات تاثیرگذاری بازار سهام بر معاملات گروه خودرویی در بورس را تشریح کرده است.

به گزارش کاماپرس، یکی از گروه‌های بورسی که در هفته جاری به عنوان لیدر بازار سهام منجر به رشد شاخص کل بورس شد، گروه خودرو بود. اما چرا هم‌اکنون گروه خودرویی برای بورس جذابیت بالایی دارد؟ با توجه به اینکه در شش‌ماهه اخیر قیمت خودرو در بازار رشد قابل توجهی داشته و سهام شرکت های خودرویی افت کرده است. در شرایط کنونی برخی سرمایه‌گذاران با این نگاه که گپ بین قیمت خودرو و بازار آزاد باید کم شود به دنبال سهام خودرویی‌ها رفته‌اند.

وضعیت حضور دو خودروساز بزرگ در بورس-کاماپرس

در نخستین روز هفته قیمت خودروهای ایرانی در بازار آزاد بین 50 تا 10 میلیون تومان و خودروهای چینی بین 10 تا 20 میلیون تومان افزایش قیمت پیدا کردند و همین موضوع باعث شد تا سهام خودروسازان داخلی در بورس با تقاضای بالایی روبرو شود.

راز آسمان پایتخت

بعد از اینکه گروه خودرویی لیدری بورس را به عهده گرفتند و معاملات پرحجمی را تجربه کردند شاخص کل بورس رشدی 32 هزار واحدی تجربه کرد. این میزان رشد حداقل در چند ماه گذشته بی‌سابقه بود و حکایت از این دارد که انتظارات تورمی که در بازار کالایی نمایان شده کم کم در حال ورود به معاملات بازار سهام است.

از طرف دیگر دولت در هفته گذشته برخی مصوبات خود مربوط به عوارض مواد معدنی و نرخ پالایشی‌ها را اصلاح کرده است و همین موضوع منجر به افزایش تقاضا در نمادهای مرتبط با این مصوبه شده است.

 بیشتر بخوانید:

در حال حاضر دو عامل  افزایش‌ سرمایه از محل تجدید‌ ارزیابی و همچنین واگذاری شرکت‌های تودلی به عنوان محرک‌های اصلی برای رشد قیمت سهام شرکت‌ها مطرح است، به همین دلیل به زودی شاهد رشد قیمت سهام خودرویی‌ها خواهیم بود که البته در هفته جاری هم این موضوع کلید خورده است.

ارزش سهام شرکت‌های سرمایه گذاری خودروسازان

با توجه به اینکه دو خودروساز دولتی دارایی‌های زیادی دارند و نمادهای خگستر و ورنا به عنوان شرکت‌های سرمایه گذاری بیشترین سهام این دو خودروساز را دارند پیش بینی می‌شود از محل افزایش سرمایه این نمادها بازدهی بالایی کسب کنند.

از طرف دیگر قیمت ارز هم در هفته‌های اخیر رشد قابل توجهی پیدا کرده است، به همین دلیل خودروسازانی که برای واردات خودرو ثبت سفارش کرده‌اند از رشد قیمت ناشی از تفاوت نرخ ارز سود خواهند برد. از طرف دیگر افزایش تقاضا در بازار خودرو سود این شرکت‌ها در سال آینده به ویژه در گزارش فصلی سه ماهه نخست سال 1403 را بیشتر خواهد کرد، به همین دلیل تقاضا برای نمادهای خودرویی در بورس بیشتر شده است.

بررسی وضعیت تکنیکال نمادهای ارزنده گروه خودرویی

در حال حاضر سهامداران در کنار نمادهای خودرویی وارد صف خرید نمادهای قطعه سازی هم شده‌اند تا بتوانند حداکثر سود را از نوسان گیری نمادهای این گروه ببرند.

مرتبط با : سازمان بورس
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز