چرا ایست قلبی رخ می‌دهد؟

تور لحظه آخری-کاماپرس

ایست قلبی یا رخداد ناگهانی آن عارضه‌ای است که همه ما بارها درباره آن شنیده‌ایم و خوانده‌ایم. اما گاهی دانستن چند نکته ساده می‌تواند از بروز آن پیشگیری کرده و یا جان یک بیمار دچار ایست قلبی ناگهانی را نجات دهد.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ، تلگرام و توییتر کاماپرس را دنبال کنید.

به گزارش کاماپرس، ایست قلبی یا ایست قلبی ناگهانی یک فوریت پزشکی و اختلال در فعالیت الکتریکی قلب (پمپاژ طبیعی خون) است که گاهی به صورت غیرمنتظره و سریع اتفاق افتاده و اگرچه حمله قلبی نیست اما به همان اندازه خطرناک و اورژانسی است.

به نقل از نشریه تخصصی مدیکال اکسپرس، در وضعیت ایست قلبی، قلب نمی‌تواند به وظیفه خود یعنی پمپاژ و رساندن خون اکسیژن‌دار به سراسر بدن عمل کند. در همین راستا ایست قلبی ناگهانی زمانی است که این عارضه بدون هشدار و علائم قبلی اتفاق افتاده و  تمام فعالیت‌های قلب از کار می‌افتد. تنفس بیمار در این شرایط متوقف شده و بیهوش می‌شود. عدم درمان فوری در شرایط ایست قلبی ناگهانی می‌تواند منجر به مرگ بیمار شود.

ایست قلبی چه زمانی رخ می‌دهد؟

افراد به دو طریق ایست قلبی را تجربه می‌کنند:

راز آسمان پایتخت
  • زمانی که هیچ فعالیت الکتریکی عضله قلب را برای فشرده شدن تحریک نکند
  • زمانی که فعالیت الکتریکی قلب هماهنگ و کارآمد نبوده و قادر به پمپاژ خون نباشد(فیبریلاسیون بطنی)

تفاوت ایست قلبی و حمله قلبی

ایست قلبی ناگهانی می‌تواند در افراد بدون سابقه بیماری قلبی هم اتفاق بیفتد. طی این پروسه سیگنال‌های سریع و نامنظم قلب شرایطی را ایجاد می‌کند که به جای پمپاژ خون، حفره‌های پایینی قلب بدون هدف به لرزه در می‌آید. البته برخی از بیماری‌های قلبی نیز احتمال ابتلا به این نوع اختلال را تشدید می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

در حمله قلبی، شریان‌های اصلی تامین کننده خون و اکسیژن قلب با یک لخته مسدود می‌شود و لذا اختلال در شریان‌ها ایجاد می‌شود. در این شرایط بافت‌های قلب، خون اکسیژن دار دریافت نکرده و از بین می‌رود. این وضعیت با گذشت زمان می‌تواند منجر به مشکلات الکتریکی مانند فیبریلاسیون بطنی و ایست قلبی ناگهانی شود.

شرایط تشدید کننده خطر بیماری قلبی

  1. بیماری سرخرگ کرونری: این بیماری با تجمع  کلسترول در شریان‌های خونی رخ می‌دهد و شایع ترین علامت آن احساس ناراحتی در قفسه سینه است.
  2. بیماری ماهیچه قلب: این بیماری با ایجاد اختلال در عضله قلب ارتباط دارد که می‌تواند ژنتیکی هم باشد. بیش‌پروردگی ماهیچه قلب، رایج ترین نوع آن است که عضله قلب در این حالت طبیعی نبوده و ضخیم‌تر می‌شود.

مهمترین علل بروز ایست قلبی

  • نارسایی دریچه قلب
  • نقص مادرزادی قلب
  • سندرم کیوتی و سایر بیماری‌های سیگنال الکتریکی قلب

اقدامات حیاتی در وضعیت ایست قلبی

زمان مهمترین فاکتور در زنده ماندن فردی است که دچار ایست قلبی شده، به عبارت دیگر بازیابی سریع ریتم قلب با احیای قلبی ریوی (CPR)، دستگاه شوک الکتریکی(AED)  و همچنین تماس با اورژانس از مهمترین اقدامات است.

به نقل از ایسنا، باید بدانیم که ایست قلبی زمان و مکان نداشته و در هر موقعیتی ممکن است رخ دهد. در این شرایط باید تنفس و نبض بیمار بررسی شود. اگر قلب فرد پمپاژ نمی‌کند باید پروسه احیای قلبی ریوی سریعا آغاز شود. در این فرایند فشار روی قفسه سینه باید سریع و قوی و با سرعت ۱۰۰ الی ۱۲۰ فشار در دقیقه اجرا شود. هدف از پروسه احیای قلبی کمک به بازگشت قلب بیمار به ریتم طبیعی است.

چند عامل خطر در سلامت قلب

  • رژیم‌ گرفتن غیراستاندارد یا حذف برخی درشت‌مغذی‌ها
  • انزوای اجتماعی و تنهایی
  • بی توجهی به سلامت دهان و دندان‌
  • مصرف بیش از اندازه کافئین
  • استرس و اضطراب کنترل‌نشده

مواد غذایی مفید برای سلامت قلب

روغن زیتون: روغن زیتون مقادیر زیادی آنتی اکسیدان داشته و علاوه بر اثر مثبت در التهاب، می‌تواند به کاهش ابتلا به بیماری‌های مزمن خصوصا بیماری‌های قلبی کمک کند.

عرق کاسنی: عصاره گیاه کاسنی با کاهش میزان کسترول خون، نقش بسیار مهمی در پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی دارد.

روغن کنجد: بر اساس نتایج تحقیقات، رژیم غذایی سرشار از اسیدهای چرب غیر اشباع، برای سلامت قلب مفید است.

چای سبز: مصرف روزانه یک لیوان چای سبز با کاهش ۱۰ درصدی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی ارتباط دارد.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

2 دیدگاه برای “چرا ایست قلبی رخ می‌دهد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز