چالش‌های موجود در صنعت سبدگردانی

سرمایه گذاری
تور لحظه آخری-کاماپرس

افراد با تجربه و کارشناس حرفه‌ای در بازار بورس بر اساس خصوصیات سرمایه گذار مثل سطح ریسک‌پذیری و سرمایه شخص، سبدی مناسب او تشکیل داده و مرتب آن را مدیریت می‌کنند. سبدگردان با توجه به همه عوامل مهم تاثیر گذار بر قیمت سهام، تصمیمات لازم در جهت رسیدن به اهداف سبد و افزایش ارزش آن را می‌گیرد. مزیت عمده سبد گردانی در استفاده از توان حرفه‌ای مدیر سبد و مشاوره‌های تیم مدیران سرمایه‌گذاری شرکت سبدگردانی است.

به گزارش کاماپرس، به سبدگردانی، مدیریت پرتفوی نیز گفته می‌شود. هر گونه تصمیم‌گیری برای خرید یا فروش اوراق‌بهادار با هدف اداره پرتفوی مشتری توسط شخص دیگر را مدیریت پرتفوی می‌نامند و شخص تصمیم‌گیرنده را مدیر پرتفوی.

شرکت سبدگردان الماس در سال ۱۳۹۴ نزد سازمان بورس ثبت‌ شده و با بهره‌مندی از تیم متخصص و خبره و توان حرفه‌ای مشاوران تحلیل در امر سرمایه‌گذاری اقدام به تخصیص و مدیریت دارایی‌ها برای مشتریان کرده است. این شرکت مدیریت دو صندوق با درآمد ثابت گنجینه الماس بیمه دی و گنجینه الماس پایدار و همچنین یک صندوق سهامی گنجینه ارمغان الماس را در اختیار دارد. در همین راستا مهرزاد جهانی، مدیر سرمایه‌گذاری سبد‌گردان الماس در خصوص فعالیت صندوق‌های این شرکت در گفت و گو با دنیای اقتصاد گفت: صندوق با درآمد ثابت گنجینه الماس بیمه دی با بازدهی سالانه ۸۶ درصد بهترین عملکرد را در بین صندوق‌های با درآمد ثابت به نام خود ثبت کرده و صندوق گنجینه الماس پایدار با بازده سالانه ۶۷ درصد در رتبه‌بندی صندوق‌های با درآمد ثابت رتبه ۵ را کسب کرده است. همچنین صندوق گنجینه ارمغان الماس هم با بازدهی ۴۰۰ درصدی در یک سال گذشته عملکرد خوبی را رقم ‌زده است.

استراتژی‌های شرکت

وی در خصوص استراتژی‌های این شرکت عنوان کرد: گام برداشتن در مسیر ثبات و رشد مستمر دارایی‌های سرمایه‌گذاران با کمترین تحمل ریسک استراتژی این شرکت است که برای تحقق بهینه آن متصور شده است. جهانی در ادامه به چالش‌های موجود در صنعت سبدگردانی اشاره کرد و در این خصوص گفت: طولانی بودن فرآیند صدور کد سبد اختصاصی، منوط کردن صدور کد سبد به واریز وجه و تایید امین (که منجر به زمانبر شدن فرآیند صدور کد و درگیر شدن در پروسه بوروکراسی اداری خواهد شد که شاید آثار سود و زیانی نیز برای مشتری و سبدگردان در پی داشته باشد)، وابسته کردن تعداد کارشناس‌های دارای مدرک بورسی فعال در سبدگردان‌ها به ارزش ریالی سبدها، انتشار قوانین خلق‌الساعه در خصوص حدنصاب‌های دارایی‌های صندوق‌ها، تغییر اوزان دارایی‌های صندوق‌ها و الزام به آن (این موضوع هنگام کاهش وزن سهام از مجموع دارایی‌ها، موجب فشار عرضه‌ها در بازار و همچنین در برخی اوقات به ناگزیر بودن صندوق‌ها به فروش سهام در قیمت‌هایی زیر ارزش ذاتی در مدت‌زمانی کوتاه منجر خواهد شد) از جمله چالش‌های سبدگردانی است. به گفته وی، صندوق‌های با درآمد ثابت به این دلیل که بخش زیادی از دارایی‌های آنها به سپرده بانکی و اوراق اختصاص دارد بنابراین از نوسانات شدید تغییرات قیمتی سهام در امان هستند و معمولا بازدهی مستمر و با دامنه نوسان کمی را طی سال به سرمایه‌گذاران پرداخت می‌کنند. معمولا بازدهی این صندوق‌ها از سود سپرده بانکی بالاتر است و برای سرمایه‌گذاران ریسک‌گریز گزینه مناسبی است. میانگین بازدهی این صندوق‌ها در یک سال گذشته حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد بوده است که بیش از دو برابر سود سپرده بانکی را محقق کرده است.

راز آسمان پایتخت

آینده بازار به کدام سمت است؟

مدیر سرمایه‌گذاری سبدگردان الماس در خصوص آینده بازار اظهار کرد: بازار سرمایه از ابتدای سال جاری با رشدی خیره‌کننده همراه بوده که دلیل این امر را می‌توان در ورود نقدینگی جدید به بازار جست‌وجو کرد. هر چند در مرداد ماه بازار با نوسانات منفی همراه شد اما قطعا سرمایه‌گذاری بلندمدت در بازار سرمایه به سوددهی مطلوبی منتهی می‌شود که رضایت سرمایه‌گذار را نیز در پی خواهد داشت؛ کما اینکه قیمت‌های جهانی کامودیتی‌ها روندی رو به رشد به خود گرفته و نفت نیز چشم‌انداز مثبتی در دوران پساکرونا خواهد داشت.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم  روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

مرتبط با : سبدگردان الماس
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز