میلگرد گذاری مقاطع بتنی چگونه انجام می شود؟

تور لحظه آخری-کاماپرس

میلگردگذاری یا آرماتور بندی فرایندی مهم برای مستحکم‌سازی در پروژه‌های ساخت است. قراردادن میلگردها در مقاطع بتنی باعث افزایش توان مقاومتی سازه می‌شود. آرماتورها یا همان میلگردها در سقف، ستون، پی و بخش‌های مختلفی از مقاطع بتنی موجود در ساختمان قرار می‌گیرند. با این فرایند است که استحکام کششی سازه بالا می‌رود و در مقابل تنش‌های مختلفی که از بیرون به آن وارد می‌آید از خود مقاومت خوبی نشان می‌دهد. آرماتوربندی عملیاتی تخصصی است که برای طراحی و اجرایش نیاز به تخصص و صرف زمان است. در صورتی که صبر و دانش کافی در اجرای این فرایند وجود نداشته باشد، پروژه از نقطه‌نظر ایمنی دچار تلفات و نقصان‌هایی خواهد شد که شاید هزینه‌های جبران‌ناپذیری را به‌وجود بیاورند.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ بازار تجهیزات ساختمانی، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس به نقل از آیرومارت، در این مطلب درباره فرایند میلگردگذاری در سازه‌ها بیشتر برای شما گفته می‌شود و با بهترین منبع خرید میلگرد برای آرماتوربندی آشنا خواهید شد. اما میلگردگذاری مقاطع بتنی چطور صورت می‌گیرد؟

آشنایی با میلگردگذاری یا آرماتوربندی

میلگردگذاری فرایندی است که در آن، میلگردها و محصولات فولادی مختلف با ترتیبی مشخص و خاص در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند. برای اتصال آن‌ها از بست فلزی کمک گرفته می‌شود. نیروهای کششی موجود در ساختمان به وسیله آرماتورها تحمل می‌شوند. به همین‌خاطر است که پیش از بتن‌ریزی باید اقدام به میلگردگذاری کرد. آرماتوربندی راهی برای افزایش استحکام کششی بتن‌هاست و موجب می‌شود که مقاومت در مقابل تنش‌های محیطی در بتن‌ها افزایش پیدا کند. صرف زمان و بهره‌مندی از تخصص مناسب برای اجرای میلگردگذاری مقاطع بتنی در امر ساخت‌وساز بسیار پراهمیت است.

راز آسمان پایتخت

استفاده از اسکلت‌های بتنی که در آن‌ها میلگردگذاری می‌شود، نتایج بهتری نسبت به استفاده از اسکلت‌های فلزی دارد. اسکلت‌های بتنی مقاومت بسیار بالایی دارند و در شرایط آب‌وهوایی مختلف هم دوام مطلوبی از خود نشان می‌دهند. تفاوت قیمت اسکلت فلزی با بتنی هم محسوس است. از آنجایی که نگهداری اسکلت‌های بتنی ساده‌تر است و دوام بیشتری هم دارند، هزینه‌شان در هر پروژه مقرون‌به‌صرفه‌تر از اسکلت‌های فلزی تمام می‌شود. البته اسکلت‌های بتنی معایبی مانند وزن زیاد و نیاز به ساخت سقف کاذب هم دارند که با این حال، مقایسه معایب و مزایایشان، کفه ترازو را به نفع مزایا پایین می‌برد.

اهمیت میلگردگذاری و بتن در سازه‌های گوناگون

بتن‌ها از مصالح بسیار مهم در پروژه‌های ساخت‌وساز هستند. ویژگی‌هایشان از جمله اقتصادی‌بودن آن‌ها در کنار استحکام و کاربردی که دارند، باعث می‌شود از ستاره‌های دنیای سازه‌ها باشند. البته شایان ذکر است که بتن‌ها به‌واسطه فشارهایی که به آن‌ها وارد می‌شود، نیاز به میلگردها دارند. به‌عبارت دیگر، با قراردادن میلگردها در داخل بتن به استحکامشان اضافه می‌شود. میلگردگذاری در بخش‌های مختلف سازه انجام می‌گیرد:

  • میلگردگذاری سقف؛
  • میلگردگذاری ستون؛
  • میلگردگذاری پِی؛
  • میلگردگذاری دال بتنی.

شروع آرماتوربندی یا همان میلگردگذاری پس از پی‌ریزی و ریختن بتن‌ها کلید می‌خورد. مهم‌ترین بخش این فرایند هم میلگردگذاری در سقف، ستون، پی و دال بتنی است. زمانی که فضای داخلی فونداسیون با بلوک‌های سیمانی آماده می‌شود، پیش از اینکه مقاوم‌سازی صورت بگیرد، عملیات برشکاری و طاق، سنجاقک و آرماتوربندی آغاز می‌گردد.

در ادامه می‌خواهیم از آرماتوربندی یا  قراردادن میلگرد ها در بخش‌های مختلفی که نام بردیم، برایتان بگوییم.

میلگردگذاری در سقف سازه‌ها

با میلگردگذاری در سقف بتنی سازه‌ها، استحکام آن بالاتر می‌رود و در برابر فشارهای مختلف مقاوم‌تر می‌شود. از میلگردها می‌توان برای انواع سقف‌ها استفاده کرد و با قراردادن آن‌ها در بتن سقف‌هایی از جنس‌ها و مدل‌های مختلف به افزایش مقاومت سازه کمک کرد. از جمله سقف‌هایی که امکان میلگردگذاری در آن‌ها وجود دارد، می‌توان به سقف‌های کوبیاکس، انواع سقف‌های کرومیت و سقف‌های تیرچه‌بلوکی اشاره کرد.

میلگردگذاری در ستون‌ها

ستون‌های بتنی هم وظایف بسیار مهمی در سازه‌ها دارند. به‌مدد آن‌هاست که تحمل و انتقال بارهای فشاری در ساختمان ممکن می‌شود. میلگردگذاری در ستون‌ها هم ضوابط و قواعد خاصی دارد. برای نمونه، باید بدانید که آرماتوربندی ستون‌ها در طی سه مرحله بریدن، خم‌کردن و بستن انجام می‌شود. ستون‌های بتنی را با استفاده از میلگردهای طولی و عرضی می‌سازند. اگر جانمایی میلگردها به‌درستی صورت نگیرد، ظرفیت باربری ستون هم تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد.

میلگردگذاری در پی

برای افزایش استحکام بتن‌ها، میلگردها را در کف فونداسیون یا همان پِی ساختمان به‌طور شبکه‌ای قرار می‌دهند. برای اینکه چسبندگی و انتقال نیرو به طور مناسب و صحیحی به بتن صورت بگیرد هم در کناره‌های پِی از میلگردهای شبکه با خم ۹۰درجه به طولی معین استفاده می‌شود.

میلگردگذاری دال بتنی

دال‌ها قسمتی از سازه‌های بتنی هستند که زیر یا بالای فضای موردنظر سازه را پوشش می‌دهند و اهمیت حضورشان در این است که فضاهای مختلف را از یکدیگر جدا می‌کنند. مقدار آرماتور لازم در مقاطع مختلف دال در هر بخش و امتداد به‌طور جداگانه محاسبه می‌شود. محاسباتی در این زمینه وجود دارد که بنا به نوع سازه و شرایط جوی، شیوه و شکل میلگردگذاری در دال بتنی را تعیین می‌کند.

میلگردگذاری مقاطع بتنی و اصولی مهم

میلگردگذاری یا آرماتوربندی دارای اصول و قواعدی است که نباید نادیده گرفته شود. در غیر این صورت، هزینه‌های زیادی به پروژه‌ها تحمیل خواهد شد. از جمله اصولی که مهم و اثرگذارند، باید به موارد زیر اشاره کرد:

  • بستن صحیح آرماتور؛ آرماتورها باید به هم بسته شوند تا در حین بتن‌ریزی ثابت بمانند و از محل استقرارشان تکان نخورند. فواصل آن‌ها هم باید به شیوه‌ای باشد که بزرگ‌ترین دانه بتن‌ها به‌سادگی از میان آن‌ها رد شود.
  • خم‌کردن آرماتورها؛ برای خم‌کردن آرماتورها از تجهیزات و ابزارهایی مانند دستگاه‌های مکانیکی استفاده می‌شود. امکان خم‌کردن آن‌ها با دست و بدون اعمال فشار زیاد وجود ندارد.
  • متصل‌کردن آرماتورها؛ طول هم‌پوشانی میلگردها با یکدیگر باید طوری باشد که حداقل میزان کشش تیر را تحمل کند.

در آخر

میلگردگذاری در مقاطع بتنی در پروژه‌های ساخت‌وساز مختلف از ترفندهای مناسب و مطلوبی است که بسیار هم موردتوجه قرار دارد. صرف هزینه برای آرماتوربندی می‌تواند نتایج مثبت زیادی به‌همراه داشته باشد. مقاوم‌سازی سازه‌ها با این روش از بروز خسارات بعدی در آینده به‌شدت جلوگیری می‌کند.

برای آگاهی از قیمت میلگرد و ارزیابی هزینه‌ها باید به سراغ مراجعی بروید که قیمت‌های روز را به‌درستی در اختیارتان می‌گذارند. در هر پروژه ساخت‌ و تولیدی، برآورد هزینه‌ها می‌تواند چراغ راهنمایی برای تخمین امور مالی و البته تعیین ضرب‌الاجل‌های تحویل کار باشد. بنابراین، اتکا به منبع و مرجعی آگاه برای استعلام‌گیری قیمت‌ها ضروری است. یکی از مراجع باسابقه و خوش‌نام در این حوزه، شرکت آیرومارت (پیشرو صنعت نفت آسیا) است. این شرکت علاوه بر خدمات اطلاع‌رسانی و اینکه پایگاهی معتبر برای اعلام قیمت میلگرد و… است، در حوزه تامین و بازرگانی مقاطع فولادی هم فعالیت می‌کند. برای تهیه میلگرد و سایر محصولات فولادی می‌توانید روی این مرجع خوش‌سابقه حساب کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر به آدرس www.iromart.com مراجعه کنید و یا با شماره 02145306 تماس حاصل فرمایید.

 

مرتبط با : آیرومارت
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز