مضرات ویپ که از آن خبر ندارید

تور لحظه آخری-کاماپرس

علاقه روزافزون جوانان و حتی نوجوان به سیگار الکترونیکی یا همان ویپ باعث شده فراخوان و هشدارهای زیادی درباره این دستگاه منتشر شود. اخیرا دولت ولز از بریتانیا خواست تا اقداماتی را برای ممنوع کردن استفاده از ویپ به کار گیرد.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ، تلگرام و توییتر کاماپرس را دنبال کنید.

به گزارش کاماپرس، استعمال دخانیات همواره یکی از دلایل عمده، در به خطر انداختن سلامت شهروندان بوده و هنوز هم یکی از عوامل اصلی مرگ زودرس و سرطان به شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید:

دولت‌ها برای دهه‌ها سعی کردند با کمک کمپین‌های گوناگون و محصولاتی مانند چسب نیکوتین و آدامس نظر سیگاری‌ها را تغییر دهند. با این حال کسی امیدی جایگزین شدن سیگار نداشت، تا اینکه با ورود ویپ به زندگی روزمره همه چیز تغییر کرد.

راز آسمان پایتخت

درست است که دود سیگار الکترونیکی همچنان حاوی مقادیر کمی از مواد شیمیایی مانند نیکوتین است، اما وزرای بهداشت کشورها ترجیح می‌دهند از آن در جهت مثبت استفاده کنند.

مهمتر از هر چیزی، ویپ برخلاف سیگار فاقد قطران یا مونوکسید کربن است، با این همه برخی دانشمندان معتقدند مضرات این دستگاه در دراز مدت خود را نمایان خواهد کرد.

مضرات ویپ

پروفسور جان بریتون به دولت هشدار می‌دهد که تا ۴۰ یا ۵۰ سال آینده شاهد افزایش آمار مبتلایان به سرطان ریه، برونشیت مزمن و سایر بیماری‌های جدی ریوی خواهیم بود.

از سوی دیگر دندانپزشکان از پیش درباره عوارض جانبی استعمال ویپ نظیر بوی بد، زخم و درد در برخی نواحی و خشکی دهان، کمبود بزاق و پوسیدگی دندان صحبت کرده بودند.

کارشناسان می‌گویند جایگزین کردن ناگهانی ویپ به جای سیگار چندان هم بی‌ضرر نیست و ممکن است خونریزی لثه را به همراه داشته باشد. به علاوه فروش ویپ‌های دست دوم و ارزان در مدارس می‌توانند حامل سطوح بالایی از سرب، نیکل و کروم باشد که تاثیر مخربی بر سیستم عصبی مرکزی و رشد مغز دارند.

یکی دیگر از مشکلاتی که فقط از ویپ ناشی می‌شود ماده طعم دهنده دی‌استیل است که با بیماری‌های ریوی برونشیولیت انسدادی مرتبط است.

پیش از تبلیغات گسترده برای جایگزینی ویپ به جای سیگار، نوجوانان و کودکان تمایل کمتری به استعمال دخانیات نشان می‌دادند. اما آمار دو سال گذشته نشان می‌دهد که تحت تأثیر فضای مجازی و اطرافیان، تمایل افراد ۱۱ تا ۱۷ ساله برای امتحان کردن ویپ چند برابر شده است.

بنابراین کارشناسان پیشنهاد می‌کنند که افراد بهتر است برای ترک سیگار و عوارض آن، به جای جایگزینی ویپ، به طور کلی دخانیات را از زندگی خود حذف کنند.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز