عیدی 3 میلیون و 820 هزار تومانی کارگران پرداخت می‌شود؟

لست سکند

عیدی امسال کارگران بین ۳ میلیون و ۸۲۰ هزار تومان تا ۵ میلیون و ۷۳۰ هزار تومان است، اما سوالی که مطرح می شود این است که کارفرمایان عیدی قانونی کارگران را پرداخت می کنند؟

به گزارش کاماپرس، هر سال دو ماه مانده به عید مبلغ قانونی عیدی کارگران اعلام می شود. امسال هم مبلغ عیدی کارگران از ۳ میلیون و ۸۲۰ هزار تومان تا ۵ میلیون و ۷۳۰ هزار تومان اعلام شده است. عدد و رقمی که بعید می رسد بیشتر کارفرمایان آن را به طور کامل به حساب کارگران واریز کنند.

براساس ماده واحده قانون کار، کارفرمایان باید به کارگران خود به نسبت یک سال کار معادل 60 روز آخرین مزد پایه، به عنوان عیدی و پاداش بپردازند به شرطی که از سه برابر حداقل دستمزد کارگران بیشتر نشود.

با توجه به حداقل دستمزد 1 میلیون و 910 هزار و 427 تومانی کارگران در سال 99، همه کارگران مشمول قانون کار باید بین 3 میلیون و 820 هزار تومان تا 5 میلیون و 731 هزار تومان عیدی بگیرند و هر نوع پرداختی کمتر از این رقم، غیرقانونی است و کارگران حق شکایت دارند.

اما خیلی از کارگران در روزهای پایانی سال از خلف وعده کارفرمایان در پرداخت عیدی شکایت دارند. خیلی از کارفرمایان به جای اینکه طبق قانون ۶۰ روز پایه مزد را در نظر بگیرند فقط ۳۰ روز را لحاظ می کنند و یا همان مزد پایه را به عنوان عیدی به کارگران می پردازند.

راز آسمان پایتخت

کارگران از بهمن ماه عیدی می گیرند؟

به گفته فتح الله بیات رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی، معمولاً عیدی و پاداش پایان سال کارگران بر اساس قراردادهای کار در اسفند ماه پرداخت می‌شود. او می گوید:« با در نظر گرفتن تعطیلی بانک‌ها و شروع تعطیلات عید و انجام برخی حسابرسی‌ها تا 20 اسفند ماه عیدی‌ها به حساب‌های کارگران مشمول قانون کار و بازنشستگان تأمین اجتماعی واریز می‌شود.

اما عده‌ای از کارفرمایان آن را به روزهای آخر سال موکول نکرده و با حقوق بهمن واریز می‌کنند. منعی برای واریز عیدی و پاداش پایان سال کارگران در بهمن ماه وجود ندارد، کارفرمایانی که از تمکن مالی و نقدینگی لازم برخوردارند از بهمن ماه همراه با حقوق و دستمزد کارگران عیدی و پاداش پایان سال را هم می‌پردازند.»

برای دسترسی سریعتر به اخبار و گزارش های مهم ، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز