صاپست؛ شناسه پستی منحصر به فرد

نمایشگاه اینوتکس که امسال دوره دهم آن در پارک فناوری پردیس در اواخر اردیبهشت برگزار می‌شود، میزبان بسیاری از فعالیت‌های کارآفرینانه و نوآورانه خواهد بود. یکی از این فعالیت‌ها، ایده صاپست است که در ادامه به معرفی آن می‌پردازیم.

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که به علت تغییر نشانی، بسته پستی خود را دریافت نکرده باشید، یا اگر کسب و کار اینترنتی دارید، حتما پیش آمده که مشتریان شما آدرس یا کد پستی خود را به درستی درج نکرده‌ و بسته شان معطل و بلاتکلیف مانده است. برای فعالان حوزه تجارت الکترونیک، این یک معضل آشنا است که منجر به شکل‌گیری ایده «صاپست» شد.

صاپست چیست؟

شرکت ایده‌بنیان شریف، یک شرکت دانش‌بنیان و خلاق است که در سال 1395 فعالیت خود را در زمینه ایجاد طرح‌های نوین آغاز کرد و در همان سال، اولین استارت آپ خود را در زمینه حمل و نقل و پست کشور راه‌اندازی کرد. استارت آپی که سال 95 به شرکت ملی پست ارائه شد، و پس از آن فراز و فرودهای بسیاری را از سر گذراند به طوری که پس از عقد قرارداد با شرکت ملی پست در اردیبهشت 98، مصادف با ایام نمایشگاه کتاب تهران به صورت پایلوت اجرایی و در شهریور 99 به صورت کاملا رسمی در سراسر کشور شروع به کار کرد. این ایده، همان صاپست(صندوق الکترونیکی پست) است. طرحی کاملا ملی و نوآورانه!

توکلی موسس استارت آپ صاپست می گوید، پس از بررسی معضلات مربوط به ثبت و دریافت نشانی، تصمیم به اجرای این ایده گرفتیم. این ایده در راستای ارتقا کیفیت و مدیریت ثبت نشانی به صورت برخط صرفا با داشتن یک شناسه پستی منحصر به فرد،برای استفاده بر روی مرسولات پستی و هوشمندسازی صندوق‌های شخصی بود که با شعار صاپُست آدرسِ همراه توست و یک نشانی برای همیشه، آدرس‌هایی فردمحور، یکتا و مادام‌العمر اجرا شد.

راز آسمان پایتخت

به زبان ساده‌تر، با صاپستی شدن، یعنی عموم مردم، شرکت‌ها، سازمان‌های دولتی و خصوصی بتوانند تمامی خدمات مدنظر خود را از شرکت ملی پست دریافت و با ایجاد تنها یک حساب کاربری و یک شناسه یکتا، به راحتی ارسال و مراسلات خود را مدیریت کنند.

تا پیش از صاپست، این فعالیت‌ها با کدپستی انجام می‌شد اما نکته حائز اهمیت که همان تفاوت و مزیت صاپست است این است که، کدپستی یک کد مکان محور است و در جای خود به درستی تعریف شده است، ولی صاپست یک شناسه فرد محور و مکمل کدپستی است. این شناسه یکتا، منحصر برای هر فرد، شرکت، کسب و کار و سازمان است و هیچ‌گاه تغییر نمی‌کند و افراد صرفا از طریق سامانه صاپست، آدرس خود را به روز می‌کنند. تفاوت کدپستی و شناسه صاپست همان تفاوت شماره تلفن ثابت و شماره تلفن همراه است!

چرا باید صاپست خود را داشته باشیم؟

شما با صاپست، یک شناسه منحصر به فرد دریافت می‌کنید و با اتصال آن به آدرس‌های مختلف، یک آدرس برای همیشه دارید. همچنین از طریق این سامانه می‌توانید نشانی محل حضور خود را به صورت آنلاین، مدیریت کنید. از دیگر امکانات صاپست این است که امکان خطای انسانی در آدرس‌نویسی به صفر می‌رسد و آدرس‌ها چاپی خواهند بود. صاپست، حریم خصوصی شما را حفظ می‌کند و حتی می‌توانید آدرس خود را برای دریافت خدمات مختلف، عمومی یا خصوصی و آخرین آدرس را در محلی امن به روز رسانی کنید. مدیریت صندوق مرسولات مجازی، ارسال آسان مرسولات انبوه، اطلاع‌رسانی از طریق پیامک و نوتیفیکیشن و اتصال به سامانه‌های دیگر، و فروشگاه‌های اینترنتی استفاده از این شناسه به جای آدرس بر روی کارت ویزیت،کاتالوگ و سربرگ،عمومی یا خصوصی نمودن آدرس برای دسترسی سایرین به آدرس شما از دیگر امکانات صاپست(صندوق الکترونیکی پست) است که همه ما را ترغیب به استفاده از آن می‌کند.

صاپست تاکنون چه کرده است و پس از این چه خواهد کرد؟

این صندوق الکترونیکی پستی در گام اول، همکاری بلندمدتی را با شرکت ملی پست آغاز کرده است. این موضوع باعث فعال شدن این سرویس در تمامی مراکز پستی دولتی شده است. همچنین سرویس صاپست در تمامی دفاتر پیشخوان شهری و روستایی سراسر کشور نیز فعال است. لازم به ذکر است که این طرح دانش‌بنیان توسط وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت یازدهم، جناب آقای محمدجواد آذری جهرمی، افتتاح شده است و با سامانه یکپارچه ذی‌نفعان بورس یا همان دی‌دی‌ان نیز ارتباط دارد.

توکلی مدیر استارت آپ صاپست می‌گوید: «با توجه به توسعه تکنولوژی در زمینه فناوری اطلاعات و رشد سریع ارائه خدمات غیرحضوری در سازمان‎های مختلف، قطعا کسب و کاری که بتواند به شکل مستمر در این حوزه فعالیت کند، موفق خواهد شد. این سامانه به دلیل ایجاد بستری مناسب به عنوان ایجادکننده یک صندوق الکترونیکی، درگاه واسط خدمات مختلف پستی و غیرپستی برای هموطنان خواهد بود.»

او می گوید: صاپست برای رسیدن به این نقطه، تاکنون چالش‌ها و موانع بسیار زیادی را پشت سر گذاشته است. همکاری استارت آپ ها با شرکت‌های دولتی به دلیل بروکراسی های پیچیده، سختی های فراوانی دارد که این موضوع صبر و حوصله زیاد و همچنین پیگیری های مستمر را می‌طلبد. حال که صاپست راه خود را پیدا کرده، معرفی خدماتش به هموطنان یکی از برنامه‌های اصلی آن است.

در حال حاضر سامانه صاپست، در سراسر کشور با رضایت مشتریان مشغول به خدمت رسانی است و توانسته بخش مهمی از فرآیندهای شرکت ملی پست ایران را بر بستر فناوری اطلاعات، اجرا کند. این سامانه نه تنها برای کاربران و اشخاص عادی بلکه برای کسب و کارهای خانگی، استارت آپ‌ها و شرکت‌هایی کاربرد دارد که دفاتر آن‌ها سالیانه به آدرس جدیدی منتقل می‌شوند. افراد، صاحبین مشاغل و سازمان ها می‌توانند با مراجعه به آدرس‌های sapos.ir و sapost.post.ir و یا با حضور در دفاتر پیشخوان در سراسرکشور، ثبت نام و از خدمات این سامانه بهره‌مند شوند.

 

 

مرتبط با : صاپست
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

2 دیدگاه برای “صاپست؛ شناسه پستی منحصر به فرد

  1. فرزانه گفته:

    این که به صورت آنلاین میتونیم آدرسمونوهربارتغییربدیم خیلی خوبه همچنین توپنلمون که میتونیم راحت پیگیری مرسولاتمونوکنیم واقعاااعالیه

  2. فرزانه گفته:

    یه بارم کدرهگیریموپاک کرده بودم نداشتم چون ازطریق صاپست مرسوله اموارسال کرده بودم به راحتی پیگیری کردم ….
    بی نهایت ممنون وسپاسگزارم ازتمام زحمتهاتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز