سیب زمینی گران و کمیاب می شود؟

لست سکند

آشفته بازار صادرات صیفی جات به مرز عراق برای کسب سود بیشتر بعد از گوجه فرنگی به زودی دامن سیب زمینی را می گیرد، پس باید منتظر گران و کمیاب شدن سیب زمینی در داخل بود؟

به گزارش کاماپرس، با شروع فصل برداشت سیب زمینی، مجوز صادرات آن به عراق از 26 آبان صادر شد، بر اساس توافق صورت گرفته با طرف عراقی سهم مشخصی برای صادرات سیب زمینی تعیین شده است.

اما گزارش ها حاکی از آن است که کشاورزان ایران برای کسب سود بیشتر سیب زمینی را بدون حساب و کتاب به مرز می فرستند و از آن سو دلالان عراقی وقتی با حجم بالای از سیب زمینی روبه رو می شوند، نرخ خرید را کاهش می دهند.

ایلنا نوشت: کارشناسان هشدار دادند اگر این شرایط مدیریت نشود مشابه آنچه بر سر بازار صادرات گوجه فرنگی آمد در انتظار سیب زمینی است. آن‌ها ازدحام کامیون‌ها با بار سیب زمینی در مرزها  را دادن میدان به تجار و دلالان عراقی توصیف کردند که می‌تواند دست بالا را برای تعیین نرخ به آن‌ها بدهد که نتیجه آن زیان تولیدکننده داخلی است.

هجوم کامیون های سیب زمینی به مرز

راز آسمان پایتخت

محمدرحیم نیازی، سخنگوی انجمن ملی سیب زمینی ایران،گفت: هجوم به مرزها برای صادرات سیب زمینی در حالی است که خروج محصول از مرزها به کندی انجام می‌گیرد.به گفته نیازی؛ حجم بالای ارسال محصول به مرزها و کندی خروج آن موجب انباشت در خط مرزی شده و میدان را به تجار و دلالان عراقی داده تا آنچنان که می‌خواهند جولان دهند.

وی افزود: عراقی‌ها از فرصت ایجاد شده استفاده کرده و محصول را با کمترین قیمت خریداری می‌کنند.

نیازی قیمت خرید هر کیلوگرم سیب زمینی در مرزها را ۱۰ تا ۱۵ سنت عنوان کرد، وی اظهار کرد: خرید هر کیلوگرم سیب زمینی با حداکثر قیمت ۱۵ سنت در حالی است که قیمت آن در بازار منطقه ۵۰ تا ۷۰ سنت است.

برای دسترسی سریعتر به اخبار صنایع غذایی، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز