زنگ خطر خروج سهامداران حقیقی از بورس

یک کارشناس اقتصادی ضمن تحلیل اطلاعات منتشر شده از بازار سرمایه، از خروج 5 هزار میلیارد تومانی نقدینگی سهامداران حقیقی از بورس طی روزهای اخیر خبر داد.
به گزارش کاماپرس،  طی روزهای پایانی هفته گذشته و در هفته جاری شاهد افت شاخص بورس بودیم و بررسی های کارشناسان اقتصادی همچون احسان سلطانی نشان می دهد یکی از دلایل اصلی این کاهش، خروج نقدینگی سهامداران حقیقی از این بازار بوده است.
البته کارشناسان اقتصادی و فعالان‌بورس عوامل دیگری را هم در ریزش شاخص بازار سرمایه موثر می دانند. بازگشایی نمادهای خودرویی بازار ، نوسان در دیگر بازارها از جمله طلا و ارز و حتی برکناری وزیر صنعت، معدن و تجارت در هفته گذشته از جمله این عوامل هستند.

گریز 5 هزار میلیارد تومانی حقیقی ها از بورس در کمتر از یک هفته

بنا به تحلیل منتشر شده توسط احسان سلطانی کارشناس اقتصادی در کانال شبکه اجتماعی وی، در روزهای اخیر و در روندی خلاف وضعیت چند ماه گذشته و در روزهای ۲۳، ۲۷ و ۲۸ اردیبهشت شاهد خروج پول حقیقی از بورس‌تهران و فرابورس بودیم، در روزهای ۲۳ تا ۲۸ اردیبهشت، در مجموع ۵ هزار میلیارد تومان پول حقیقی از بورس تهران و فرابورس خارج شد.
خروج پول حقیقی از بورس تهران و فرابورس در حالی است که طی چهار ماه گذشته و با وجود افزایش میزان خرید سهام بورس توسط اشخاص حقیقی، نسبت خرید حقیقی به ارزش جاری بازار‌بورس تغییر قابل توجهی را تجربه نکرده است.

در این باره بیشتر بخوانید:

راز آسمان پایتخت

درواقع خرید حقیقی به میزان بالایی تابعی از ارزش سهام است و افزایش آن اصولا متناسب با افزایش ارزش سهام صورت گرفته است و آن چه در بورس تهران اتفاق افتاده، بیش از این که افزایش فروش حجم سهام باشد، افزایش قیمت سهام است.
به نوشته سلطانی، بورس تهران اقدام به سانسور «خلاصه عملکرد وضعیت بازار مورخ ۲۱ اردیبهشت» کرده است که در نتیجه به وضعیت خروج پول حقیقی در این روز، دسترسی نداریم.
ناگفته نماند که حسن قالیباف اصل،رئیس سازمان بورس‌و اوراق بهادار در واکنش به افت شاخص‌بورس طی روزهای اخیر اعلام کرد که مردم نباید پول موردنیاز برای نیازهای اساسی مانند خرید خودرو، مسکن و کسب و کار را وارد بازار سرمایه و بورس کنند و مردم باید پولی که در بانک پس انداز کرده و به آن نیاز ندارند و مازاد بر نیاز است را وارد بازار سرمایه کنند تا دچار استرس و خسران نشوند.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز