صف‌های خرید سهام در بورس و رفتار سفته‌بازانه حقوقی‌ها

تورهای مسافرتی لحظه آخر

در حالی که هر روز شاهد صف های خرید سهام در بورس هستیم ، حقوقی های بازار سرمایه نیز در رفتاری منفعلانه از عرضه خودداری می کنند و این رفتار از سوی نایب رئیس شرکت بورس مورد انتقاد قرار گرفته است.

به گزارش کاماپرس، رونق بی سابقه بازار بورس، افزایش کدهای بورسی و اشتیاق بی حد و حصر صاحبان نقدینگی‌های خرد و کلان به سرمایه گذاری در بورس و خرید سهم، تقاضای سهام را در بازار سرمایه افزایش داده و کار را به جایی رسانده که هر روز صف پرحجم خریداران در طرف تقاضای سهام اغلب شرکت ها به چشم می خورد اما سهامی برای فروش عرضه نمی شود.

در این شرایط از حقوقی ها که مالکان سهام عمده شرکت ها به شمار می روند انتظار می رود برای متعادل شدن و ایجاد رشد پایدار در بازار و از بین بردن خطر شکل گیری حباب قیمت که نهایتا تمام فعالان بازار از آن متضرر می شوند، به عرضه سهام روی بیاورند اما چنین رفتاری از سوی حقوقی های بورس تهران دیده نمی شود.

این روزها انتقاد از عدم تعادل بازار و رفتارهایی که به این عدم تعادل دامن می زند کار ساده ای نیست چرا که چنین انتقاداتی از سوی اغلب فعالان بازار حمل بر مخالفت با سود سهامداران شده و با واکنش منفی آنها مواجه می شود. با این حال نایب رئیس شرکت بورس که پیش از نیز به صراحت از انحراف قیمت بخش عمده سهام شرکت های بورس از ارزش واقعی سخن گفته بود، طی یادداشتی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی رفتار حقوقی های بورس را مورد انتقاد قرار داد.

محمودرضا خواجه نصیری نوشت: ما شرکت های هلدینگ ،شرکت‌های سرمایه‌گذاری ،نهادهای عمومی و بانک داریم که درصد های مازاد مدیریتی دارند . هرچند که بسیاری از این نهادها از اسب مدیریت به این راحتی‌ها پایین نمی آیند؛ حاضر نیستند این اسب را تحویل دهند؛ بماند؛ اما واقع قضیه این است که می توانید سرک ها را بفروشید، به حدی که مدیریت شما را هم خدشه‌دار نمی‌کند ؛پس بفروشید و به سرمایه‌گذاران امروز بدهید و این منابع را نگه دارید برای فردا، یک ماه دیگر که مردم دارای سهم که نیازمند فروش آن هستند، از این منابع استفاده و این سهام را از مردم بخرید.

راز آسمان پایتخت

انگشت گذاشتن روی پارادوکس حقوقی ها

وی نوشت: من نمی‌گویم عرضه کنید و  تعادل بازار را به هم بریزد با بینش عمل کنید .در صف های خرید  و زمانی که ما تراکم تقاضا داریم به آن پاسخ دهید؛ اما چرا نشستید و نگاه می کنید؟.  چه طور شرکت ها و بانک ها قبل عید؛ شرکت باسیت مدیریتی آگهی کردند و حالا قیمت این شرکت نسبت به آن زمانی (بهمن و اسفند )۹۸ ؛۵۰ درصد در بازار خرد بالا رفته  اما حاضر نیستند، بفروشند؟!

شما چطور در آن زمان این سهام را به صورت نقد و اقساط با ۳۰ درصد  زیر این قیمت آگهی کردید، اما کسی حاضر نشد بخرد و حالا با ۵۰ درصد بالاترین آن قیمت حاضر به فروش نیستید. این پارادوکس چطور حل می‌شود؟

حقوقی های بازار ماسک سفته بازانه نمی زنند

خواجه نصیری در ادامه خطاب به حقوقی های بورس نوشت: اگر فکر می کنید ، در روزی که قیمت‌ها به پیک  می رسد، سهم هارا می‌فروشید این اتفاق با پایداری بازار سرمایه سنخیت ندارد. شما بپذیرید در جایی این سهام را بفروشید و پول را از بازار خارج نکنید. اینجاست که حقوقی های بازار ،نهادهای عمومی و سرمایه گذاران ماسک سفته بازانه نمی‌زنند.

انتهای پیام

اوج آرام
ایده سبز
دادپویان
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز