روش‌ های اقتصادی برای گرم کردن سالن ورزشی

گرمایشی سالن های ورزشی-کاماپرس
تورهای مسافرتی لحظه آخر

یکی از مسائل مهم که در هنگام ساخت سالن‌های ورزشی باید به آن توجه داشت، گرمایش سالن‌ ورزشی در فصول سرد سال است. گرمایش سالن های ورزشی با توجه به فضای بزرگ و ارتفاع بلند سقف آن‌ها باید به شکل اصولی صورت گیرد.

به گزارش کاماپرس به نقل از اخگر تابش، فضای بزرگ و سقف بلند در سالن‌های ورزشی، انتخاب بهترین سیستم گرمایشی برای این فضاها را محدود می‌کند؛ چرا که استفاده از سیستم‌های گرمایشی متداول و سنتی برای این فضاها، باعث افزایش مصرف انرژی شده و تا حد زیادی سبب هدر رفتن برق و گاز می‌شود. از همین رو انتخاب روش اقتصادی برای گرم کردن سالن ورزشی اهمیت دارد؛ کاماپرس در ادامه به معرفی این روش‌ می‌پردازد.

ساختار سیستم گرمایشی سالن های ورزشی

امروزه از روش‌های متعددی برای گرم نگه داشتن فضای سالن های ورزشی در فصول سرد استفاده می‌شود. سیستم‌های گرمایشی متداول از جمله موتورخانه‌ها یا کوره‌های هوای گرم، معمولا به شیوه همرفتی به گرم کردن فضا می‌پردازند.

در شیوه همرفتی، گرمایش محیط از طریق ایجاد جریان هوای گرم و جایگزینی هوای سرد صورت می‌گیرد؛ در این شیوه معمولا دستگاه برای گرم نگاه داشتن محیط باید به شکل مداوم کار کند و این مسئله از نظر اقتصادی اصلا به صرفه نبوده و سبب هدر رفتن برق و گاز می‌شود. ضمن این‌که در روش‌های گرمایش همرفتی، به دلیل سبک بودن هوای گرم، سبب اتلاف انرژی از طریق سقف می‌شوند.

گرمایش سالن ورزشی با یونیت هیترها

یکی از روش‌های تقریبا به صرفه برای گرمایش سالن های ورزشی استفاده از یونیت هیترها است، در این شیوه معمولا یک سیستم گرمایش مرکزی، آب گرم یا بخار داغ را وارد لوله‌های هیتر می‌کند و نهایتا هوای گرم از طریق فن‌ها وارد سالن ورزشی می‌شوند. یونیت هیترها معمولا در قسمت بالایی و بر روی سقف سالن ورزشی نصب می‌شوند و از این جهت از هدر رفت انرژی از سقف جلوگیری می‌شود.

راز آسمان پایتخت

گرمایش سالن ورزشی با سیستم گرمایش تابشی

درحال حاضر یکی از بهترین و اقتصادی‌ترین روش‌ها برای گرمایش سالن‌های ورزشی، استفاده از سیستم گرمایش تابشی است. در این سیستم باند تابشی در ارتفاع نصب شده و هوای گرم از طریق امواج به تمام سالن تابیده می‌شود؛ سیستم گرمایش تابشی در کوتاه‌ترین زمان و بیش‌ترین بازدهی، بدون هیچ‌گونه تلفات حرارتی، سبب گرم شدن فضا می‌شود و از این نظر بسیار مقرون به صرفه است.

گرمایشی سالن های ورزشی-کاماپرس

مزایای استفاده از سیستم گرمایش تابشی برای سالن ورزشی

استفاده از سیستم گرمایش تابشی برای سالن‌های ورزشی، علاوه بر اقتصادی و مقرون به صرفه بودن، مزایای دیگری نیز دارد؛ برخی از این موارد در ادامه بیان شده‌اند.

گرم کردن سالن برای ساعات مشخص و محدود

در انتخاب سیستم گرمایش باشگاه ورزشی ، باید به این مسئله توجه داشت که گرم شدن سالن در روش‌های گرمایشی سنتی، پس از روشن شدن سیستم، معمولا زمان زیادی می‌برد و خاموش کردن آن در ساعات و روزهای تعطیل می‌تواند تاحد زیادی مشکل ساز شود. این در حالی است که سیستم گرمایش تابشی به سبب سرعت عملی که در گرم کردن فضا دارد، می‌تواند فقط برای ساعات مشخص و محدودی روشن باشد که سبب صرفه جویی انرژی می‌شود.

عدم ایجاد گردش هوا، آلودگی و ذرات معلق

تمیز بودن هوای موجود در سالن و تهویه مناسب، به ویژه در سالن‌های ورزشی به افزایش کاربری سالن کمک می‌کند، چرا که افراد معمولا تمایل دارند در سالنی با هوای تمیز ورزش کنند. سیستم گرمایش تابشی سبب چرخش جریان هوا نمی‌شود و از این جهت تولید ذرات معلق و آلودگی در آن به صفر می‌رسد.

کاهش هزینه نگهداری و تعمیر دستگاه‌ها

مشعل اصبلی در سیستم گرمایش تابشی در خارج  سالن نصب شده و نگهداری و مراقبت از آن در خارج سالن صورت می‌گیرد و کارکرد سالن از این نظر با اختلال مواجه نمی‌شود. ضمن این‌که این سیستم معمولا توسط افراد متخصص و به سهولت نصب شده و کم‌تر از سایر سیستم‌ها دچار خرابی می‌شود.

ایمنی بیشتر برای ورزشکاران

در حال حاضر، مناسب‌ترین شیوه برای گرم کردن سالن‌های ورزشی از نظر تامین امنیت، سیستم گرمایش تابشی است. در سیستم‌های گرمایش تابشی، نیازی به لوله کشی گاز و کابل کشی برق و نصب دودکش در داخل سالن نیست. ضمن این‌که مشعل اصلی در این سیستم نیز در خارج سالن قرار دارد و از این نظر امکان برخورد توپ به مشعل و وقوع آتش‌سوزی نیست. از باند تابشی موجود در سالن نیز به وسیله توری مخصوص محافظت می‌شود.

بهترین سیستم گرمایشی را از اخگر تابش بخواهید

شرکت اخگر تابش بیش از یک دهه است که به عنوان یکی از معتبرترین شرکت‌های تولید کننده محصولات گرمایش تابشی در کشور، با استفاده از متدهای اروپایی فعالیت می‌کند. این شرکت به تولید و عرضه دو محصول مهم در این زمینه به نام‌های سیستم گرمایش تابش مرکزی و گرمایش تابش موضعی می‌پردازد. ضمن این‌که این شرکت در سال گذشته از اپلیکیشن فنی تخصصی محاسبات گرمایشی خود رونمایی کرد. این اپلیکیشن قابلیت محاسبه بار حرارتی مورد نیاز برای انواع سالن‌ها از جمله سالن‌ ورزشی را دارد تا بتوان از این طریق بهترین سیستم گرمایشی را انتخاب کرد.

انتهای پیام

مرتبط با : اخگر تابش
لست سکند
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز