رشد 200 درصدی بورس چه اثری بر بازارهای دیگر دارد؟

تورهای مسافرتی لحظه آخر

از آغاز سال تاکنون، بازار بورس حدود 200 درصد رشد کرده است و پیش بینی می شود این افزایش بر سایر بازارها هم اثرگذار بوده و آنها هم به رشد 200 درصدی نزدیک شوند.
به گزارش کاماپرس، با توجه به رشد قابل ملاحظه بازار سرمایه از ابتدای سال تاکنون ، عضو شورای عالی بورس معتقد است که این افزایش به بازارهای دیگر هم سرایت می کند چون تمامی بازارها تحت تاثیر حجم بالای نقدینگی و انتظار تورمی قرار دارند، این دو عامل منجر به رشد در تمامی بازارها می شوند اگرچه قرار نیست همه بازارها در یک بازه زمانی کوتاه‌مدت به اندازه هم و مانند هم رشد کنند.
سعید اسلامی، عضو شورای عالی بورس در تحلیل علت رشد سایر بازارها همگام با افزایش 200 درصدی در بازار سرمایه می گوید: در این باره مسئله همزمانی و یا علت و معلولی مطرح می‌شود، ممکن است همزمانی در رشد بازارها رخ بدهد چراکه سایر بازارها هم متاثر از هجوم نقدینگی سرگردان هستند اما می‌تواند گفت همزمانی در رشد، بین بازارها وجود دارد کمااینکه دیدیم سایر بازارها هم همزمان با بورس، رشد داشتند.
دلایل رشد شاخص در بورس
اسلامی در گفت و گو با ایلنا درباره اثرگذاری رشد بازار سرمایه بر نرخ تورم اظهار می کند: یکی از مهمترین دلایل رشد شاخص، افزایش حجم نقدینگی وارد شده به بازار سرمایه است و مردم به دنبال فرصت سرمایه‌گذاری برای حفظ ارزش پول در برابر تورم بودند.
او ادامه می دهد: معتقدم از آنجایی که انتظارات تورمی در جامعه شکل گرفته، رشد شاخص بازار سرمایه علاوه بر تمام حمایت‌هایی که از این بازار شد، محصول انتظارات تورمی است نه اینکه رشد شاخص خود عامل تورم باشد.

در این زمینه بیشتر بخوانید:

عضو شورای عالی بورس اضافه می کند: با توجه به انتظارات تورمی که در جامعه وجود دارد، سیاست‌گذار باید به شدت نگران باشد چراکه مردم امروز انتظار تورمی بسیار بالایی دارند و سیاست‌های دولت هم در جهت جمع‌آوری نقدینگی چندان موفق نبوده است.
اسلامی با تاکید بر اینکه معتقدم رونق بازار سرمایه به عنوان ضربه‌گیری برای افزایش نرخ تورم عمل کرد، می گوید: بخش بزرگی از نقدینگی از حساب‌های بانکی به جای اینکه وارد سایر بازارهای دارایی شود، به سمت بازار سرمایه هدایت شد بنابراین حداقل در کوتاه‌مدت به سیاست‌گذار فرصتی داد تا بتواند برای کنترل تورم، تصمیم‌گیری کند.

راز آسمان پایتخت

 

انتهای پیام

لست سکند
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز