سود بورس با نرخ دلار چه ارتباطی دارد؟

کارشناسان اقتصادی معتقدند تا زمانی که نرخ ارز روند افزایشی دارد، شاخص های بورس هم رشد می کنند و سود بورس برای سرمایه گذاران افزایش می یابد.

به گزارش کاماپرس، بررسی معاملات بازار سرمایه و نرخ ارز از ابتدای سالجاری نشان می دهد که این دو سیری تقریبا مشابه داشته اند و هر دو طی چهار ماه گذشته روندی صعودی داشته اند، البته کارشناسان می گویند که همگام با افزایش قیمت دلار، شاخص های بورس هم رشد کرده اند یعنی سود بورس ارتباط تنگاتنگی با نرخ دلار دارد و هر چه قیمت ارز افزایش پیدا کند، بورس هم سود بهتری به همراه دارد.
فردین آقا بزرگی، مدیرعامل کارگزاری بانک رفاه هم معتقد است تا زمانی که قیمت دلار صعودی باشد، شاخص بورس هم افزایش می یابد.
مدیرعامل کارگزاری بانک رفاه اظهار می کند: از سوی دیگر این مسئله دلیل نمی‌شود که سرمایه‌گذاران بر روی هر سهمی ورود کنند، بلکه آن‌ها باید با آگاهی و دانش نسبت به انتخاب شرکت عمل کنند.
به گزارش نود اقتصادی آقا بزرگی، ادامه می دهد: ممکن است یک اشتباه برای آن‌ها ضرر و زیان هنگفتی را به بار آورد، این در حالیست که سهامداران خرد می‌توانند با انتخاب یک سهام بنیادی و ارزنده و با نگاه حداقل میان‌مدتی بین ۳ تا ۶ ماه به یک سود مناسب و منطقی دست پیدا کنند.

مگرایی شاخص کل بورس تهران و نرخ دلار

آریاک سفر

اما فارغ از اظهارات کارشاسان، نگاهی گذرا به روند شاخص کل بورس تهران و نرخ دلار در بازار آزاد از ابتدای سال تاکنون گویای همگرایی این دو متغیر با یکدیگر است اما برای درک دقیق‌تر این موضوع بهتر است از ضریب همبستگی (Correlation coefficient) استفاده کرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد ضریب همبستگی شاخص کل بورس تهران و نرخ دلار آزاد از ابتدای سال ۹۹ تا 4 تیر ماه معادل ۸/ ۰ بوده است، این ضریب بین یک و منفی یک تغییر می‌کند و هر چه به یک نزدیک‌تر باشد، نشان‌دهنده رابطه مستقیم بین دو متغیر است. برهمین اساس در سال جاری به ازای هر یک درصد رشد نرخ دلار، شاخص بورس ۸/ ۰ درصد افزایش یافته است.

انتهای پیام

نرم افزار حسابداری
کاراپلاس-کاماپرس
آیرومارت-کاماپرس
ایمالز
آسیاتک
آریاک سفر
همراه مکانیک-کاماپرس
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز