دلیل تراشی عجیب یک مقام صنفی برای گران کردن مرغ

لست سکند

دبیر کانون مرغ‌داران گوشتی کشور معتقد است وقتی مردم گوشت بالای ۱۰۰ هزار تومان را می خرند، مرغ گران را هم می توانند بخرند.

به گزارش کاماپرس، قیمت مرغ در دو ماه گذشته افزایش زیادی داشته است. اما حالا بحث گرانی مرغ با اظهار نظر عجیب یک مقام صنفی ابعاد جدیدی پیدا کرده است.

در حالی که خیلی از مردم منتظر ارزان شدن مرغ و محقق شدن وعده های مسئولان هستند، اما پرویز فروغی دبیر کانون مرغ‌داران گوشتی کشور داغ مردم را با مطرح کردن قیمت گوشت تازه می کند و می گوید مردمی که می توانند گوشت بالای ۱۰۰ هزار تومان بخرند، حتما می توانند مرغ گران را هم تهیه کنند.

اظهارات این مقام مسئول در یکی دو روز گذشته در فضای مجازی سر و صدای زیادی به راه انداخته است. تعدادی از کاربران در اینستاگرام و توییتر این سوال را مطرح کرده اند که این مقام مسئول از کجا می داند که مردم می توانند گوشت بالای ۱۰۰ هزار تومان بخرند و این مردم چند نفر هستند.

چرا مرغ ارزان نمی شود؟

راز آسمان پایتخت

در روزهای اول گرانی مرغ بیشتر مرغداران اعلام کردند نمی توانند غذای مرغها را تهیه کنند و نهاده های دامی در دسترس نیست. حالا هم بحث ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی مطرح شده است و به گفته دبیر کانون مرغ‌داران گوشتی کشور اگر ارز دولتی برداشته شود تکلیف تولید کنندگان مشخص می شود. او معتقد است اگر نهاده ها به هر قیمت وارد شود، قیمت مرغ هم بر اساس آن تعیین می شود.

اما تک نرخی شدن ارز باعث گران تر شدن قیمت نهاده های دامی و گران تر شدن قیمت مرغ می شود. در نتیجه قدرت خرید مردم هم کاهش پیدا می کند. فروغی درباره اینکه تک نرخی شدن ارز باعث کاهش قدرت خرید مردم می شود به تسنیم می گوید:« در روزهای اول ممکن است بازار به افزایش قیمت مرغ واکنش نشان بدهد و میزان مصرف آن در میان مردم کاهش یابد، اما به هر حال باید پروتیئن مورد نیاز مردم تامین شود. مردم چطور گوشت بیش از 100 هزار تومان را می خرند مرغ را هم می توانند بخرند.»

گوشت قرمز هم گران شد

رصد بازار نشان می دهد گوشت قرمز هم حدود ۱۰ درصد گران شده است و قیمت هر گیلوگرم گوشت گوسفندی به بیش از ۱۲۰ هزار تومان رسیده است. گفته می شود دلیل گرانی اخیر گوشت قرمز نرخ بالای گوشت گوساله وارداتی است.

گویا کارگروه تنظیم بازار نرخ گوشت های گوساله وارداتی را 120 هزار تومان قیمت گذاری کرده است و این قیمت باعث افزایش قیمت گوشت گوسفندی شده و قیمت ها را بالا برده است.

کاهش سرانه مصرف لبنیات و افت خرید مردم

البته گرانی ها فقط به مرغ و گوشت ختم نمی شود. سید محمد رضا بنی طبا سخنگوی انجمن صنایع لبنی در گفت و گو با خبرگزاری میزان اعلام کرده از سال ۹۲ تا امروز کاهش مصرف لبنیات به دلیل کم شدن قدرت خرید مردم، ادامه داشته است.

در یکی دو ماه گذشته قیمت شیر و پنیر که سهم بیشتری در سبد خرید خانوارهای ایرانی داشته اند افزایش زیادی داشته است. قیمت پنیر ۴۵۰ گرمی پاستوریزه فقط در یک ماه حدود ۵ هزار تومان گران تر شده است. قیمت شیر، ماست و کره هم در یک ماه گذشته افزایش زیادی داشته است.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز