خانوارهای کدام استان ایران رفاه بالاتری دارند؟

خانواده های ایرانی در کدام استان ها رفاه بیشتری دارند؟-کاماپرس

نتایج یک بررسی که میزان رفاه خانوار‌های ایرانی را با توجه به درصد مالیک خانه و خودرو سنجیده است، نشان داد که استان‌های یزد و آذربایجان غربی بیشترین درصد مالکیت و استان سیستان و بلوچستان کمترین درصد مالیک را دارند.

به گزارش کاماپرس، میزان رفاه خانواده‌ها از یک طرف با شاخص‎‌هایی مانند مصرف کالا و خدمات و از طرف دیگر با شاخص‌هایی مانند دارایی و سرمایه ارزیابی می‌شود. خانه و خودرو برای خانواده‌های ایرانی دو سرمایه مهم به شمار می‌رود که می‌توان با توجه به این شاخص‌ها و به صورت نسبی، سطح رفاه خانواده‌ها را بررسی و مشخص کرد.

بیشتر بخوانید:

در این میان، اگرچه بین یک خودرو خارجی اتوماتیک و یک خودرو دست دوم داخلی تفاوت‌های زیادی وجود دارد، اما بین خانوارهایی که حداقل یک خودرو دارند با خانواده‌‎هایی که خودوریی برای استفاده شخصی ندارند، نیز تفاوت زیادی وجود دارد.

مالکان خانه در کدام استان‌ها بیشتر هستند؟

در همین رابطه، اگر به درصد مالکین خانه در استان‌های مختلف ایران نگاه کنیم، اختلاف زیادی مشاهده نمی‌شود. استان‌های مازندران و آذربایجان شرقی از این حیث در جایگاه نخست قرار دارند. 85 درصد خانواده‌ها در این استان‌ها مالک محسوب می‌شوند. استان‌های تهران و قم نیز کمترین درصد مالکیت را دارند، در این استان‌ها 60 درصد خانواده‌ها صاحب خانه هستند.

راز آسمان پایتخت

اما بررسی همین موضوع در مورد خودرو و برخورداری از حداقل یک خودرو، تفاوت زیادی را نشان می‌دهد.

70 درصد یزدی‌ها خودرو شخصی دارند

در بحث مالکین خودرو بهترین وضعیت مربوط به یزد است، بیش از 70 درصد یزدی‌ها خودرو دارند. بوشهر، کرمان و آذربایجان غربی نیز در رتبه‌های بعدی قرار دارند و مالکیت خودرو برای بیش از 60 درصد خانواده‌های آن‌ها ثبت شده است. اما اوضاع در سیستان و بلوچستان و بعد از آن لرستان متفاوت است، در این دو استان زیر 30 درصد خانوارها خودرو دارند. در تهران این عدد به 55 درصد می‌رسد.

به نقل از اکو ایران، زمانی که دو شاخص مالکیت را با هم بسنجیم دو استان یزد و آذربایجان غربی اوضاع مطلوب‌تری دارند و بیشتر از نصف خانواده‌های ساکن در این استان‌ها مالک خانه و ماشین هستند. در این بین سیستان و بلوچستان شرایط مناسبی ندارد و  تنها 15 درصد خانواده‌های این استان از مالکیت خانه و خودرو برخوردارند. این عدد در تهران 35 درصد است و در البرز 43 درصد است.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز