حمایت پر سر وصدای حقوقی ها از بورس جواب می دهد؟

تورهای مسافرتی لحظه آخر

در شرایط بی‌ثبات فعلی بازار سرمایه، به نظر می‌رسد ورود حقوقی‌ها می‌تواند از شدت میزان فروش سهام که اکنون وجود دارد، بکاهد، اما نمی‌توان با قطعیت امید داشت که حضور جدی آنان در بازار بتواند جلوی میزان بالای فروشی که اکنون در بورس شکل‌گرفته است را بگیرد.

به گزارش کاماپرس، در شرایط فعلی، ابهامات و ریسک‌های موجود فضای گنگی را بر معاملات سهام حاکم کرده است و دیدی کوتاه‌مدت میان معامله‌گران بازار حاکم شده که بر شدت نوسانات بازار افزوده است.

محمدرضا کاشفی نیشابوری، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با روزنامه «رسالت»، با اشاره به روند فروش و تشکیل صف‌های طویل برای آن گفت: اگر جریان نقدینگی به بازار وارد شود، دولت و نهادهای نظارتی که بازارها را مدیریت می‌کنند باید در صورت خروج نقدینگی از بازار، توان مدیریت آن را داشته باشند، اما دولت تشویق به سرمایه‌گذاری کرد بدون آنکه ظرفیت‌های بازار را بسنجد.

وی ادامه داد: در این وضعیت عده‌ای از سهامداران که طی این مدت سودهای زیادی به دست آورده بودند از بازار خارج شدند و سهامداران تازه‌وارد هم با دیدن شاخص منفی اعتماد خود را از دست دادند و سهام خود را به فروش رساندند. بازار سرمایه در وضعیت فعلی یک روز تبدیل به‌صف خرید و روز دیگر تبدیل به‌صف فروش می‌شود و از هیچ منظری تبعیت نمی‌کند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به پرداخت وام به حقوقی‌ها در راستای حمایت از بازار گفت: اکنون این نگرانی وجود دارد که دولت به تعدادی از حقوقی‌ها وام می‌دهد تا اقدام به جمع‌کردن بازار کنند. اگر دولت بخواهد با پرداخت وام صرفا شاخص را بالا نگه دارد، باعث افزایش نقدینگی می‌شود که نتیجه آن ایجاد تورم است و دود آن به چشم مردم می‌رود.

راز آسمان پایتخت

وی با اشاره به ورود حقوقی‌ها و سهامداران عمده برای متعادل شدن شرایط بازار گفت: ورود حقوقی‌ها از شدت فشار فروشی که اکنون وجود دارد، می‌کاهد. اکنون وضعیت خروج نقدینگی از بازار مانند سیلی است که شاید با ورود حقوقی‌ها به‌صورت موقتی شاخص را مثبت کند، اما وقتی جهت نقدینگی در جهت تولید نباشد حمایت حقوقی‌ها هم فرصت خروج ایجاد می‌کند، ضمن این‌که اگر دولت با پرداخت وام به مجموعه‌های حقوقی بخواهد بازار را حفظ کند، آسیب جدی در درازمدت ایجاد خواهد شد.

فروش همه سهام در مدت کوتاه مانند سوراخ کردن کشتی است

وی پیش‌بینی خود از وضعیت بورس را برای روزهای آتی این‌طور بیان کرد: وضعیت بازار بستگی به دریافت سیگنال سهامداران مبنی بر قدرت دولت در مدیریت بازار دارد. روند مثبت در بازار باعث می‌شود سهامداران آن را فرصتی برای فروش بدانند، زیرا نسبت به وضعیت بازار بی‌اعتماد شده‌اند.

کاشفی نیشابوری، بورس را چندوجهی دانست و افزود: اخبار و بازارهای موازی در وضعیت بازار دارای اهمیت هستند و همه آن‌ها بر تصمیم‌گیری سهامداران برای سفارش خرید یا فروش تأثیر می‌گذارند. سهامداران همه در یک کشتی نشسته‌اند و فروش همه سهام در مدت کوتاه مانند سوراخ کردن کشتی توسط سرنشینان است. اگر همه سهامداران به موج فروش بازار دامن بزنند و سرعت ریزش آن بیشتر شود، درنهایت همه با یکدیگر متضرر می‌شوند.

نتیجه‌ دخالت حقوقی‌ها نوسان‌های کوتاه مدت است

حمید محمدی دیگر کارشناس بازار سرمایه نیز با اشاره به حضور حقوقی‌ها در بازار به «رسالت» عنوان کرد: در ماه‌های اخیر با داغ شدن مباحث بورسی در رسانه‌های جمعی و توصیه‌ها برای ورود به این بازار، خیل عظیمی از حقیقی‌ها به سمت تالار شیشه‌ای و البته کارگزاری‌ها سرازیر شدند  درحالی‌که متأسفانه از ریسک‌های حضور در بورس  و درخطر بودن اصل سرمایه‌ها کمتر صحبت شد.

وی با اشاره به ورود و حمایت حقوقی‌ها از بازار سرمایه بیان کرد: تجربه تاریخی در بازار سهام نشان می‌دهد که حقوقی‌ها بدون ابزار لازم، هیچ‌گاه نتوانسته‌اند حامیان قابل اتکایی برای سهامداران کوچک باشند. تصور این‌که حقوقی‌ها که بعضا تیم‌های تحلیلی قدرتمندی در اختیاردارند  بدون در نظر گرفتن صرفه و صلاح خود اقدام به خرید کنند، نمی‌تواند تصور صحیحی باشد .

محمدی اضافه کرد: آنچه مشخص است  خروجی جلسات متعدد حقوقی‌ها با ارکان بورس چه در ریزش قیمت‌ها در سال‌های گذشته و چه در روزهای اخیر، با تصور سهامداران جدیدالورود و حقیقی انطباق زیادی ندارد و در بهترین حالت به یک نوسان بسیار کوتاه‌مدت محدود می‌شود.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم  روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز