جنگنده های اف 16 ترکیه به دنبال شکار میگ 29 ها در لیبی

چندی پیش تصاویر ماهواره ای تغییرات چشمگیری را در پایگاه هوایی الوطیه در غرب لیبی ضبط کردند که گمان می رود این پایگاه با واگذاری به ترکیه منتظر ورود جنگنده های این کشور برای مقابله با تهدیدهای هوایی و بخصوص جنگنده های میگ 29 روسی باشد.

به گزارش کاماپرس و به نقل از evo-rus ، نشریات ترکیه گزارش می دهند که ارتش این کشور قصد دارد جنگنده های F-16 خود را پس از استقرار جنگنده های میگ -29 روسی به لیبی به غرب این کشور منتقل کند. این در حالی است که روسیه حضور جنگنده های نیروی هوایی خود را در لیبی تکذیب می کند.

به گزارش این رسانه روسی، از آنجا که تقریباً تمام زیرساخت های ارتش ترکیه طی 3 هفته گذشته در لیبی از بین رفته است ، آنکارا تصمیم به نابودی جنگنده های روسی در این کشور گرفته است.

کارشناسان مسائل نظامی معتقدند که در در هر صورت باید منتظر رویارویی MiG-29 ها با اف -16 های ترکیه ای بود. علاوه بر این ، گفته می شود جنگنده های “روسی” از شانس بیشتری برای پیروزی برخوردارند. این کارشناسان یادآوری می کنند که حتی تجهیزات جنگ الکترونیک ترکیه نیز اجازه شناسایی میگ ها را نمی دهد و قبل از برخاستن اف 16 های ترکیه و یافتن اهداف مد نظر، میگ 29 ها با آرامش به آشیانه های خود باز می گردند.

لازم به ذکر است در بهار سال 2020 ، نیروهای دولت توافق ملی لیبی (PNC) ، با حمایت ترکیه ، پایگاه هوایی الوطیه که تحت امر نیروهای مارشال خلیفه حفتر در نزدیک مرز با تونس بود را تصرف کردند. پس از این حملات، پیشنهاداتی در مورد واگذار کردن این پایگاه هوایی به آنکارا برای ایجاد یک پایگاه بزرگ دائمی نیروهای نظامی ترکیه در غرب لیبی مطرح شد ، اما پس از اجرای آتش بس در لیبی ، صحبت ها در مورد این واگذاری خاتمه یافت.

راز آسمان پایتخت

در ابتدای دسامبر سال 2020 و در پی پروازهای مکرر هواپیمایی ترابری ارتش ترکیه ، گمانه زنی ها در مورد وضعیت پایگاه الوطیه دوباره سر زبان ها آمد. تصاویر اخیر ماهواره ای از این پایگاه نشان می دهند که سیستم های دفاع هوایی در امتداد آن مستقر شده و زیرساخت های الوطیه در حال بازسازی هستند. این تغییرات نشان می دهند که ترکیه قصد دارد هواپیماهای تهاجمی از جمله جنگنده های چند منظوره F-16 خود را در غرب لیبی مستقر کند. حضور این جنگنده ها در لیبی می تواند به معنای پایان آتش بس و از سرگیری جنگ در شمال افریقا باشد.

اخبار مهم حوزه تسلیحات را بخوانید:

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم  بازار تسلیحات ، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز