تورم 51 درصدی ساختمان‌ سازی ؛ هزینه ساخت و ساز در سال 1401

تور لحظه آخری-کاماپرس

در بهار امسال ساخت‌وساز مسکن با تورمی برابر با 51 درصد همراه بوده و این امر سبب شده تا هزینه ساخت‌وساز به متری 8.3 میلیون تومان برسد که به گفته سازندگان با توجه به نوساتات نرخ ارز ممکن است آمارهای جدید متفاوت باشند.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، تورم عمومی و قیمت نهاده‌های ساختمانی سبب افزایش هزینه‌های ساخت‌وساز شده است که براساس آخرین آمار بانک مرکزی هزینه‌ ساخت مسکن نسبت به سال گذشته 51 درصد رشد داشته که بر این اساس قیمت ساخت هر متر خانه بدون احتساب قیمت زمین به 8 میلیون و 300 هزارتومان رسیده و سبب شده تا اختلالاتی در فعالیت‌های ساختمانی ایجاد شود.

براساس گزارش منتشر شده در ایسنا، مهندسان ساختمانی نیز از دستمزد خود گلایه کرده‌اند و ممکن است بر همین اساس نرخ خدمات مهندسی هم افزایشی شود و مجموع این عوامل سبب افزایش رشد هزینه‌های تولید و کاهش توان متقاضیان خواهد شد.

کاهش 42 درصدی تیراژ تولید مسکن بهار 1401 نسبت به بهار 1400نیز حکایت از این کاهش تقاضا داشته است.

راز آسمان پایتخت

گفتنی است قیمت مسکن بین سال‌های 97 تا 99 افزایش بی‌سابقه‌ای داشت که همین امر سبب کاهش قدرت خرید مردم شد. قیمت مسکن در سال 1400 ثبات نسبی پیدا کرد اما در سال 1401 مجدد تورم مسکن افزایشی شد تا جایی که در حال حاضر تورم نقطه به نقطه به 46 درصد رسیده است.

آیا قیمت مسکن‌های دولتی افزایشی خواهد شد؟

پس از نوسانات ایجاد شده در نرخ ارز بسیاری تصور کردند که مسکن دولتی نیز تغییر قیمت پیدا کند که به گفته مدیرکل راه‌وشهرسازی تغییر قیمتی ایجاد نخواهد شد؛ زیرا قراردادها از قبل منعقد شده‌اند.

بیشتر بخوانید:

به گفته پورحاجت، عضو هیات مدیره کانون انبوه‌سازان، قیمت ارز تاثیر مستقیمی بر قیمت مسکن دارد و کاهش توان متقاضی همچنین عدم وجود منابع بانکی از مشکلات این حوزه خواهد بود.

پورحاجت همچنین اشاره کرد: متقاضیان واحدهای نهضت ملی مسکن ابتدا 40 میلیون تومان را می‌پردازند ولی دیگر توان پرداخت آورده‌های بعدی را ندارند که همین امر سبب کندی فعالیت‌های ساختمانی خواهد شد. البته از طریق افزایش سقف تسهیلات می‌توان منابع را جبران کرد ولی احتمال دارد که متقاضیان توانایی پرداخت اقساط را نداشته باشند.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز