تهاجم جدید به حقوق کارگران با طرح مزد منطقه ای و صنفی

لست سکند

وزارت کار طرح مزد منطقه ای و مزد صنفی را در حالی بررسی می کند که  نمایندگان کارگران در شواری عالی کار به این طرح انتقاد دارند و آن را نوعی تهاجم به حقوق کارگران می دانند.

به گزارش کاماپرس، نمایندگان کارگران در شورای عالی کار معتقدند با افزایش هر روزه قیمت دلار و تورم افسارگسیخته، بحث مزد منطقه ای و صنفی عواقب جبران ناپذیری به کارگران به همراه دارد.

تشکل های کارگری انتظار داشتند دولت در نیمه دوم امسال برنامه ای برای ترمیم حقوق کارگران اجرایی کند اما دولت تاکنون این انتظارات را بی پاسخ گذاشته است. فراموش نکنیم در بحث تعیین حداقل دستمزد امسال نیز کارگران از موضع دولت رضایت چندانی نداشتند و حداقل مزد امسال با تاخیر و نهایتا با نارضایتی نمایندگان کارگری به تصویب رسید.

سرکوب مزدی به جای ترمیم مزد

فرامرز توفیقی رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شوراها درباره تلاش‌ها برای به کرسی نشاندن مزد منطقه‌ای و مزد صنوف می‌گوید:« آیا اکنون در این شرایط بد اقتصادی و جهش‌های خیره‌کننده قیمتی که به دلار وابسته است، صحبت از مزد منطقه‌ای و مزد صنوف، اقدامی درست است؟ قیمت دلار به ۳۲ هزار تومان رسیده و این گرانی ارز روی قیمت تمام کالاها حتی مواد غذایی تاثیر دارد. قیمت تمام شده اکثر کالاها به قیمت دلار وابسته است. در چنین اوضاعی آیا درست و عادلانه است که «سرکوب مزدی» را به اسم مزد صنفی یا مزد منطقه‌ای کلید بزنند؟»

راز آسمان پایتخت

به گزارش ایلنا رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شوراها معتقد است کسانی که مدافع مزد منطقه‌ای و صنفی هستند، آیا می‌توانند لیست قیمت تمام شده کالاها در مناطق و اصناف مختلف را ارائه بدهند؟! مثلا می‌دانند قیمت تمام شده کالا در یک کارگاه ریخته‌گری در زاهدان یا بندرعباس چقدر است؟!

او در ادامه به ایلنا می گوید:« هنوز مقامات وزارت کار اطلاعی از هزینه سبد معاش خانوار در استان‌های مختلف ندارند؛ حتی رفتار سبد غذایی و خوراکی مردم در مناطق مختلف را نمی‌دانند با این وجود، می‌خواهند مزد را منطقه‌ای کنند! همه شواهد و نشانه‌ها دال بر این است که با ادعای منطقه‌ای کردن مزد، می‌خواهند حداقل دستمزد را سرکوب کنند و الزام به پرداخت آن را در مناطق مختلف کشور از بین ببرند؛ که این راه، به استثمار و بهره‌کشی بیشتر کارگران کشور ختم خواهد شد.»
به گفته او، در شرایط فعلی، حداقل دستمزد یک سوم خط فقر است و معیشت در شرایط بحرانی قرار دارد لذا اولین اقدام باید بالا بردن حداقل مزد در سراسر کشور و به صورت سراسری، به گونه‌ای باشد که حداقل‌های سبد معاش را پوشش دهد.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم  روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز