تلاش شرکت راه آهن برای رونق صنعت ریلی کشور

لست سکند

شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران به منظور مانع زدایی و توسعه صنعت حمل و نقل ریلی کشور با تشکیل گروهی در دفتر حقوقی راه آهن و با حضور کارشناسان و مشاوران حقوقی، نسبت به آسیب شناسی، بررسی، تدوین قوانین، اصلاح و مرتب کردن آن‌ها و همچنین بازنگری مصوبات حوزه صنعت حمل و نقل ریلی کشور اقداماتی را صورت داد.

به گزارش کاماپرس، در فروردین ماه سال جاری بالغ بر هزار و 600 مصوبه هیئت مدیره شرکت راه آهن، مربوط به سال‌های 1390 تا 1399 مورد پالایش، بازنگری و بررسی مجدد قرار گرفت. افزایش قابلیت اجرایی قوانین، افزایش بهره وری و سرعت در امور سازمانی، صرفه جویی در منابع و شفاف سازی نسبت به مفاد قوانین و مقررات از جمله مزایای تنقیح و اصلاح قوانین است.

پیش از این و در سال گذشته، سعید رسولی، مدیرعامل وقت شرکت راه آهن ایران، بیان کرده بود که یکی از موثرترین راهکارهای توسعه اقتصادی در کشورهای مختلف دنیا، توسعه راه آهن است. رسولی در شهریورماه سال 1399 با اشاره به موضوع توسعه خط آهن در کشور و لزوم انجام آن گفته بود: اگر تعاملات بین المللی خود را با صندوق بین المللی پول، بانک جهانی و بانک‌های آسیایی و بانک‌های توسعه‌ای برقرار کنیم و وام 20 ساله و 30 ساله با نرخ‌های بسیار پایین دریافت کنیم، می‌توانیم در حوزه راه آهن سرمایه گذاری وسیعی داشته باشیم.

رسولی در ادامه به موضوع سرمایه گذاری بخش خصوصی در این بخش اشاره کرد و گفت: این بخش در ایران چندان قوی نیست و نمی‌توانیم به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی امید زیادی داشته باشیم.

مطالبات لوکوموتیو داران از سازمان راه آهن 

راز آسمان پایتخت

شرکت‌های داخلی مالک لوکوموتیو از جمله: ناوگان ریل الوند نیرو، لوکومتیوهای خود را به صورت اجاره در اختیار شرکت راه آهن قرار داده و بابت اجاره مبلغی دریافت می‌کنند. اما اکنون این مبالغ اجاره به طور کامل پرداخته نشده و به صورت بدهی درآمده و باعث تضعیف این شرکت‌ها شده است.

همچنین شرکت‌های لوکومتیو خصوصی در حوزه اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده و اختلاف نظر شرکت راه آهن ایران و سازمان امور مالیاتی کشور مشکلاتی دارند. این اختلافات باعث ایجاد مسائل و موانعی در کارت بازرگانی شرکت‌ها، امکان ثبت سفارش‌ها، گرفتن ارز و خرید خارجی قطعات و لوازم موردنیاز آن‌‌ها می‌شود.

با این وجود شرکتی مثل ناوگان ریل الوند نیرو اعلام کرده در سال گذشته عملکرد شرکت در حدود 2 میلیارد تن، کیلومتر بوده که نسبت به سال 1398 حدود 22 درصد رشد داشته است.

مرتبط با : راه آهن جمهوری اسلامی ایران
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز