بورس به بندر فروش نفت تبدیل می شود

تور لحظه آخری-کاماپرس

رمز گشایی از گشایش اقتصادی مطرح شده توسط رئیس جمهور نشان می دهد فروش اوراق سلف نفتی در بورس گزینه احتمالی برای جبران کسری بودجه و گشایش در اقتصاد کشور است.

به گزارش کاماپرس، از آخرین جلسه سران قوا اخبار مفصلی بیرون نیامده اما همین که اظهار شده سران سه قوه  طرح گشایش اقتصادی دولت را بررسی و ارکان دیگر حاکمیت یعنی قوای مقننه و قضائیه از آنچه مدنظر دولت است استقبال کرده اند، می تواند آغازگر روندی جدید در اقتصاد ایران باشد.

این بار نیز به نظر می رسد بورس بار سنگینی در گشایش اقتصادی به دوش بکشد چرا که پیش فروش نفت به مردم باید با ساز و کارهای تعریف شده در این سازمان انجام شود.

گشایش اقتصادی بر مبنای پیشنهاد قدیمی مرعشی

روزنامه اعتماد در گزارش امروز خود به این موضوع پرداخته و نوشته است؛ روحانی ۷ روز قبل در جریان جلسه هیات دولت روز چهارشنبه خبر داد كه در جلسه سران قوا مباحثی مطرح شده است كه تا روز دوشنبه و در صورت موافقت رهبری، می‌تواند گشایش‌هایی به ‌لحاظ اقتصادی ایجاد كند.

راز آسمان پایتخت

گمانه‌زنی‌هایی در مورد این گشایش اقتصادی در فضای مجازی از سوی كارشناسان اقتصادی و سیاسی مطرح شد و به یك‌باره فیلمی قدیمی از حسین مرعشی، سخنگوی حزب كارگزاران سازندگی در فضای مجازی منتشر شد كه در آن، مرعشی فروش نفت به مردم را پیشنهاد می‌داد.اکنون به نظر می‌رسد این فیلم بی‌دلیل از آرشیو‌ها بیرون كشیده و پخش نشده ‌بود.

خروجی جلسه سران قوا درباره گشایش اقتصادی

جلسه سران سه قوه بعدازظهر روز دوشنبه، ۲۰ مردادماه برگزار شد وخروجی این جلسه تنها اشاره‌هایی مختصر به این طرح بود. بر اساس آنچه از جلسه اقتصادی سران قوا منتشر شد در این جلسه پیشنهاد مطرح شده از سوی ستاد اقتصادی دولت برای مقابله با تحریم نفتی و هدایت نقدینگی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و حاضران ضمن استقبال از آن، تصمیمات لازم جهت نهایی شدن را اتخاذ كردند.

فروش اوراق سلف نفتی

یك روز پس از این جلسه حسن روحانی رییس‌جمهوری در نشست ستاد اقتصادی دولت طرح فروش داخلی نفت و عرضه آن در بورس انرژی را مطرح کرد. او طرح‌هایی مبتنی بر اقتصاد مردم‌محور و اقدامی موثر در راستای سامان دادن به بازار سرمایه و بورس را گامی مهم برای مقابله با تحریم نفتی توصیف كرد و گفت از آنجا كه كلیات آن در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا تصویب شده، شیوه اجرایی آن نیز به‌ زودی تدوین می‌شود.  اما آنچه دولت در نظر دارد به نوعی فروش اوراق سلف نفتی است.

نقدینگی به بورس انرژی هدایت می شود

با اجرای این طرح به بیان ساده  دولت نفت را به مردم پیش‌فروش می‌كند تا در زمان سرسید معینی این نفت را در بازار جهانی كه پشتوانه آن این اوراق است، نقدا به فروش برساند و سپس اصل پول و سود آن را به خریدار بازگرداند.

در این روش پرداخت ماهانه یا در بازه‌های مشخص سود وجود ندارد و پس از سررسید تعیین‌ شده، مبلغ و سود مشخص آن به خریدار پرداخت می‌شود. این بیان ساده‌ای از طرحی است كه احتمالا دولت درنظر دارد با آن، نقدینگی موجود را همچون چند ماه گذشته به بازار بورس هدایت كرده تا سرمایه‌های مردم به‌ جای بازار ارز و طلا و مسكن و… كه افزایش تورم و قیمت را به همراه دارد، این‌بار به سوی بورس انرژی سرریز شود.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم  روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز