بهترین گیاهان برای روف گاردن کدام است؟

روف گاردن یا بام سبز همان بام‌های ساختمان هستند که تمام یا قسمتی از آن با گل و گیاه پوشیده شده و بستر کشت گیاهان در ارتفاعی بالاتر از سطح زمین محسوب می‌شوند. امروزه المان‌های به کارررفته در این زمینه تنوع بیشتری پیدا کرده و در آن از آلاچیق، آبنما، مجسمه،دیوار سبز و … نیز استفاده می‌شود. روف گاردن فضایی آرامش‌بخش را به وجود می‌آورد و به محیط‌زیست نیز کمک فراوانی می‌کند.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ طراحی دکوراسیون، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، گیاهانی که بر روی روف گاردن کاشته می‌شوند، باتوجه به آب و هوای محیط، متفاوت هستند. برخی از بام‌ها آفتاب کامل دارند، در حالی که ممکن است در بام‌های دیگر ساختمان‌های همسایه سایه ایجادکنند. به همین خاطر هنگام انتخاب گیاه برای روف گاردن شرایط آب و هوایی پشت بام را باید در نظر گرفت. در ادامه انواع روف گاردن و بهترین متریال برای ساخت آن بررسی می‌شود؛

انواع روف گاردن

روف گاردن گسترده: این مدل روف گاردن از خاک با ضخامت تقریبی ۲۰ سانتی متر بر روی سقف احداث می‌شود. به همین دلیل گیاهانی که در این مدل روف گاردن کاشته می‌شوند، ریشه‌هایی کم عمق دارند. روف گاردن گسترده در مقایسه با سایر مدل‌ها روشی مقرون به‌صرفه است اما تنوع زیادی ندارد.

راز آسمان پایتخت

روف گاردن متمرکز: در این روش به دلیل افزایش حجم خاک در قسمت هایی از بام گیاهانی مانند درختچه‌ها، درخت‌ها و … را می‌توان کاشت و محدودیتی برای کاشت انواع گیاهان وجود ندارد. روف گاردن متمرکز از زیباترین نوع روف گاردن‌ها به شمار می‌رود اما قیمت آن به نسبت سایر مدل ها بالاتر است. این نوع از روف گاردن به دلیل وزن زیاد سازه‌اش، تنها برروی ساختمان‌های بزرگ و مرتفع، با سازه قدرتمند قابلیت اجرا دارد.

روف گاردن نیمه متمرکز: این روف گاردن مدلی مابین روش روف گاردن گسترده و متمرکز است؛ یعنی عمق خاک بالای ۳۰ سانتی متر تا یک متر با قابلیت کاشت چمن و گیاهانی مانند پونه، اسطوخودوس، توت فرنگی و… است. ریشه و ارتفاع گیاهان در این روش بیشتر از روف گاردن گسترده است.

بهترین متریال برای روف گاردن چیست؟

بهترین متریال برای سقف مسطح بستگی به انتخاب اشخاص دارد که در واقع به عوامل گوناگونی مانند: نوع کاربری، زیبایی‌شناسی، طول عمر مورد انتظار و هزینه بستگی دارد. همچنین باید به شرایط آب و هوایی و موقعیت جغرافیایی منطقه نیز دقت کرد تا موجب ماندگاری مصالح نیز بشود. در اکثر موارد از سیستم‌های مدرن مانند فایبرگلاس و پلی اورتان برای سقف می‌توان استفاده کرد. البته سیستم‌های سنتی‌تر مانند قیر هم می‌توانند کاربری لازم را داشته باشند. در هرحال توصیه می‌شود صاحبان املاک در انتخاب نصاب برای سقف روف گاردن دقت کافی کنند و برای این کار، متخصصان و مجموعه‌های تخصصی را در نظر بگیرند که دارای سابقه کار ثابت،گارانتی تضمین شده و طیف وسیعی از اعتبارسنجی‌های ساخت و ساز باشد.

صاحبان روف گاردن باید به یاد داشته باشند که سقف، آخرین خط دفاعی برای جلوگیری از ورود آب به ساختار زیرین است. ممکن است در صورت پاره‌شدن غشای عایق رطوبتی سقف نشتی بدهد. این اتفاق به راحتی با فایبرگلاس بروز نمی‌کند. اما  در صورت استفاده از یک لایه لاستیک بی‌کیفیت، به آسانی رخ می‌دهد. بنابراین تجربه مجری روف گاردن و کیفیت مواد، اهمیت زیادی دارد.

برای ایمن بودن روف گاردن چه باید کرد؟

‌چندین ویژگی مهم وجود دارد که باید هنگام احداث یک بام مسطح با قابلیت تردد در نظر گرفت. درواقع این ویژگی‌ها ایمنی، دوام و استحکام را با هم ترکیب می‌کنند.

با استفاده از پوشش‌های ضدلغزش مانند فایبرگلاس یا سیلیکون با شن تعبیه‌شده می‌توان در لایه بیرونی محافظت ایجاد کرد. همچنین استفاده از یک لایه ضدآب ضروری قلمداد می‌شود. استفاده از نرده‌های دستی و محافظ نیز برای ساخت‌ و ساز سقف‌های مسطح و مرتفع به‌شدت توصیه می‌شود.

طراحی و اجرای روف گاردن با مجموعه ایده سبز

شرکت ایده سبز طراح و مجری فضای سبز خدمات گسترده و تحسین برانگیزی را در راستای افزایش سرانه فضای سبز کشور انجام داده است. افرادی که قصد طراحی و اجرای روف گاردن بر روی بام خانه یا محل کار خود را دارند می‌توانند با تیم متخصص ایده سبز مشورت کرده و انجام پروژه‌شان رابه ایده سبز بسپارند.

انتهای پیام

مرتبط با : ایده سبز
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز