بهترین روش کاریابی در ترکیه چیست؟

لست سکند

در سال‌های اخیر ایرانی‌های زیادی به ترکیه مهاجرت کرده‌اند. بخش زیادی از این ایرانی‌های مهاجر روی مدیریت کسب و کارشان در ایران و زندگی در ترکیه حساب کرده‌اند. نزدیکی ایران و ترکیه و انجام آنلاین بسیاری از کارها به گروه زیادی از ایرانی‌ها این فرصت را می‌دهد تا تا چنین شیوه‌ای برای زندگی را در پیش بگیرند. با این حال کیست که نداند مهاجرت درست و اصولی زندگی در بافت کشور میزبان است و یکی از مهم‌ترین مولفه‌هایش پیدا کردن کار در آنجاست. کسب درآمد از اقتصاد کشور میزبان و خرج کردن آن در همان اقتصاد است که شما را به شهروند واقعی یک کشور تبدیل می‌کند.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، به این مقدمه باید این مولفه را هم اضافه کرد که پیدا کردن کار در ترکیه با توجه به وضعیت اقتصادی و نرخ بیکاری این کشور (۱۰.۱ در سپتامبر گذشته) کار سختی است. در این مقاله به کمک داده‌های وب‌سایت «ترکیه هلپر» سعی داریم بهترین روش‌های کاریابی در ترکیه را بشناسیم.

مهم‌ترین مولفه برای پیدا کردن کار در ترکیه دانستن زبان ترکی است. این درست است که ترکیه کشوری توریستی است و بیشتر مردم آن زبان انگلیسی هم می‌دانند اما بافت این کشور به گونه‌ای است که دانستن زبان بومی مردم ترکیه به پیشرفت شما در کار و پذیرفته شدن‌تان در جامعه ترکیه به عنوان یک شهروند کمک می‌کند. فرایند پیدا کردن کار در ترکیه هم مثل خیلی از جاهای دیگر به دو عامل کارفرما و بیمه مرتبط است. یعنی شما باید ابتدا کارفرمایی پیدا کنید که که به تخصص و مهارت شما نیاز داشته باشد و بعد از عقد قرارداد برای شما بیمه رد کند. به این ترتیب شما به عنوان یک نیروی کار در اقتصاد ترکیه شناسایی می‌شوید. کار شناسایی شما هم بر عهده «ایشکور» یا سازمان کار ترکیه است. یکی از مهم‌ترین اداراتی که در مدت زمان حضورتان در ترکیه با آن سروکار دارید.

سازمان کار ترکیه (İŞKUR) مشابه اداره کار و سازمان فنی و حرفه‌ای در ایران است و در زمینه پیدا کردن کار و آموزش‌های فنی فعالیت می‌کند و کمک بزرگی به مهاجران و پناهندگان ترکیه می‌کند. اتباع خارجی هم مانند شهروندان ترک می‌توانند در سایت سازمان کار ترکیه ثبت‌نام کنند.اگر شماره هویت مخصوص اتباع خارجی دارید به راحتی به سایت اداره کار ایشکور مراجعه و ثبت نام کنید البته اگر اهل اینترنت نیستید و برایتان سخت است، با مراجعه حضوری به اداره استانی سازمان کار و اشتغال می‌توانید ثبت‌نام کرده و از خدماتی که توسط  سازمان کار ترکیه ارائه می‌شود بهرمند شوید.

راز آسمان پایتخت

نکات زیر را برای یافتن شغل مورد نظر خود رعایت کنید:

  • آگهی‌های استخدام اینترنتی را دنبال کنید.
  • آگهی‌های استخدام روزنامه‌ها را دنبال کنید.
  • در شرکت‌های مشاوره کاریابی ثبت نام کنید.
  • به صورت مستقیم به نهادها و یا موسسات مراجعه کنید.
  • به عنوان یکی از قابل اعتمادترین روش‌ها می‌توانید با ثبت‌نام در سازمان کار ترکیه (İŞKUR) شانس پیدا کردن کار را بیشتر کنید.

ایشکور چه کلاس‌هایی برای شما برگزار می‌کند؟

اگر مسیر استخدام در ترکیه را از طریق سازمان کار ترکیه پیگیری می‌کنید می‌توانید از خدمات این سازمان نظیر برگزاری سه دسته کلاس‌های زیر هم استفاده کنید:

۱. کلاس‌های آموزش حرفه‌ای

۲. کلاس‌های آموزش شروع به کار

۳. کلاس‌های آموزش کارآفرینی

به جز این خدمات باید کمی هم از قوانین و مقررات کار در ترکیه اطلاع داشته باشید. به صورت خلاصه مهم‌ترین نکاتی که برای کار در ترکیه لازم است بدانید به شرح زیر است:

۱. برای مشاغلی که کمتر از ۱ سال خواهد بود نیازی به عقد قرارداد مکتوب نیست.

۲. اگر مدت اشتغال به کار شما در شغل موردنظرتان بیش از ۱ سال باشد در این صورت بستن قرارداد کتبی الزامی است.

۳. در رابطه با عقد قرارداد کار به مواردی از قبیل نوع کار، محل کار و دستمزد دقت کنید. یک نسخه از قرارداد را حتما دریافت کنید.

۴. مدت آزمایشی به هنگام استخدام در ترکیه و شروع به کار، حداکثر ۲ ماه می باشد. در طول مدت آزمایشی کارفرما موظف به پرداخت حقوق و حق بیمه می باشد.

با همه این‌ها اما شما برای پیدا کردن کار در ترکیه حتما به خدمات آژانس‌های کاریابی هم احتیاج پیدا می‌کنید. فرایند کار این آژانس‌ها هم مانند نمونه‌های داخلی در ایران است. یعنی این آژانس‌ها از نیازهای کاری شرکت‌ها و سازمان‌های ترکیه‌ای مطلع هستند و بر اساس آن به شما پیشنهاد می‌دهند. شما میتوانید با ارسال رزومه و مدارک خود به صورت مستقیم با کارفرما لینک شوید.

برخی از این سایت‌ها عبارتند از:

Kariyer.net

Isinolsun.com

مجموعه‌های بیاتواستانبول، آرتان بورس تاپ، آتیه دار، ویزا تیک و تکینلوگروپ از مجموعه‌های مهاجرتی هستند که خدمات مهاجرت به ترکیه را ارایه می‌کنند. کارشناسان این مجموعه ها آمادگی دارند تا در زمینه مهاجرت به ترکیه به شما مشاوره دهند تا کمترین دغدغه را در این مسیر تجربه کنید.

مرتبط با : آتیه دارآرتان بورس تاپبیا تو استانبولترکیه هلپرتکینوگروپویزا تیک
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز