بررسی چالش های صنعت گیم در نمایشگاه اپکس 2024

تورهای مسافرتی لحظه آخر

اولین نمایشگاه تخصصی اپلیکیشن (اپکس 2024) از روز گذشته دوشنبه دوم بهمن ماه آغاز به کار کرد و برگزاری آن تا پنجشنبه 5 بهمن ماه ادامه دارد.

به گزارش کاماپرس، شرکت‌های فعال در حوزه اپلیکیشن با حضور در این نمایشگاه، آخرین محصولات و نوآوری‌های خود را ارایه می‌کنند.

در حاشیه این نمایشگاه، همچنین پنل‌های تخصصی با موضوعات روز حوزه فناوری و اپلیکیشن برگزار می‌شود.

اولین پنل نمایشگاه تحت عنوان “بازی‌های موبایلی”، با حضور مدیرعامل شرکت Mew games، بنیان‌گذار و مدیرعامل سورناگیمز، هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل کوییزآوکینز و مدیرعامل استودیو مدریک برگزار شد.

 آسیب‌های فیلتر گوگل‌پلی به بازی‌سازان

محمد مهدی بهفرراد مدیرعامل استودیو مدریک با بیان اینکه بسیاری از افرادی که بازی موبایل می‌کنند، گیمر نبوده و تنها برای سرگرمی بازی می‌کنند، گفت: تقاضا برای بازی‌های موبایلی در ایران بیشتر از PC است، چراکه دسترسی بیشتری در اختیار کاربر قرار می‌دهد. در این شرایط اگر ما سرمایه‌گذاری و تولید نکنیم، تقاضا به سمت بازی‌های خارجی می‌رود. در این میان باید  آسیبی که فیلتر گوگل‌پلی به بازی‌سازان می‌زند را نیز جدی بگیریم.

راز آسمان پایتخت

وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاران ابراز علاقه زیادی برای سرمایه‌گذاری در صنعت گیم می‌کنند، بیان کرد: با این حال رقم سرمایه‌ها بسیار کم است. صندوق‌های خطرپذیر نیز تقریبا با خطر صفر وارد این بازار شده و ریسک زیادی را تحمل نمی‌کنند. در این میان بیشتر امید بازی‌سازان به جذب سرمایه خارجی است.

85 درصد بازی‌های موبایلی در ایران خارجی است

به نقل از پیوست، همچنین حسن مهدی اصل، بنیانگذار و مدیرعامل سورناگیمز با اشاره به آمار بازی‌های خارجی در ایران، مطرح کرد: در حدود ۸۵ درصد بازی‌های موبایلی در کشور، خارجی و تنها ١۵ درصد بازی‌ها ایرانی است. این آمار به معنی ظرفیت بالای بازی‌های موبایلی در ایران بوده که اگر ما اقدام نکنیم بازی‌ساز خارجی این سهم را می‌گیرد.

مهدی اصل با بیان اینکه فعالیت‌های بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای دردی از این صنعت دوا نمی‌کند، گفت: وقتی بازی‌سازان در کشور به راحتی نتوانند فعالیت کنند، خارج از کشور بازی‌سازی می‌کنند که البته بازی‌سازان نباید تنها فعالیت خود را به بازار ایران محدود کنند.

بیشتر بخوانید:

چالش‌های اصلی بازی‌سازان در ایران

در ادامه حمزه آزاد، مدیرعامل شرکت Mew Games ترکیه، ضمن مقایسه بازی‌سازی در ایران و ترکیه، مطرح کرد: ترکیه بیزینس‌مدلی را در پیش گرفته که وضعیت بهتری نسبت به ایران ایجاد کرده است. در این بیزینس‌مدل‌، بازی سازان وقتی به جایگاه مناسبی می‌رسند، وارد بورس شده و تحت حمایت قرار می‌گیرند. ترکیه همچنین صندوق سرمایه‌گذاری گیم داشته و از آن مهم‌تر برای فعالیت‌ بین‌المللی تحریم نیست.

وی با بیان اینکه در ایران به دلیل تحریم نمی‌توان قرارداد خارجی بست، در باره فعالیت‌های بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، اظهار کرد: وظیفه بنیاد ایجاد زیرساخت برای بازی‌سازان بوده و می‌تواند در راستای حمایت از بازی‌سازان مالیات را کاهش دهد.

امیرحسین ناطقی، هم‌بنیانگذار و مدیرعامل کوییز آو کینگز نیز یکی از چالش‌های اصلی این صنعت را تحریم و فیلترنیگ عنوان کرد و گفت: جذب سرمایه در این صنعت پایین است.

در اولین روز نمایشگاه اپکس 2024، پنل‌های دیگری همچون پنل فناوری‌های مالی با عنوان بلاکچین و کاربرد آن در فروش طلا نیز برگزار شد که مدیران این حوزه چالش‌های پرداختیاری و کسب‌وکارهای حوزه فناوری‌های مالی را بررسی کردند.

برنامه روز دوم اولین نمایشگاه تخصصی اپلیکیشن

به گزارش کاماپرس، در روز دوم نمایشگاه نیز ابراهیم اسدی هم‌بنیانگذار اپلیکیشن همیار مالیاتی تو(همت)، شهره اسماعیلی هم‌بنیانگذار استودیو کاریزما
پروداکت منیجر بازی تاس و تخت و آچمز، مانوئل اوهانجانیانس هم‌بنیانگذار و مدیرعامل ایسمینار، مهرداد اندامی مدیر ارشد محصول بلوبانک، مجید شریفی
بنیانگذار و مدیرعامل کتابراه، محمد شیخ سفلا مدیر ماکتینگ بلو بانک و مهرداد ملک‌محمدی هم‌بنیانگذار و مدیرعامل تاپین سخنرانی خواهند داشت. همچنین بعد از ظهر سه‌شنبه پنل بلاکچین با موضوع توسعه اپ‌های بلاکچینی برگزار می‌شود.

برگزاری نمایشگاه اپکس ۲۰۲۴ تا روز پنج‌شنبه ۵ بهمن‌ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران ادامه دارد.

انتهای پیام

لست سکند
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز