بحران روغن خوراکی در جهان؛ راهکار کشورها چیست؟

کاهش روغن خوراکی در بازارهای جهانی به چالشی بزرگ تبدیل شده است. بحران روغن خوراکی در خلال آتش جنگ اوکراین و روسیه آغاز و سراسر جهان را در برگرفت. امروز مردم سراسر جهان از اندونزی گرفته تا شعبات فیش اند چیپس انگلستان با چالش نبود روغن دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، روسیه و اوکراین دو سوم روعن آفتاب‌گردان مصرفی در جهان را تولید می‌کنند. روغن خوراکی مهم‌ترین ماده در تولید موادغذایی است و جنگ در گرفته میان این دوکشور چالشی بی‌سابقه را رقم زده است. کشورها در تلاش برای پیدا کردن راهکاری برای حل این معضل هستند.

کشورها در تلاش برای تامین روغن آفتاب‌گردان

کاهش روغن خوراکی کشورها به چالش کشانده و بازار جهانی با مشکلات جدی رو‌به‌رو است. کاهش عرضه منجر به افزایش قیمت روغن‌های خوراکی شده است و مصرف‌کنندگان را با مشکلاتی روبه‌رو کرده است. مصرف‌کنندگان عمومی، رستوران‌ها و تولیدکنندگان قادر به تامین این ماده اولیه نیستند.

راز آسمان پایتخت

نبود روغن بیشترین فشار را به قشر تولیدکنندگان و کارگران کارخانه‌های تولیدکننده وارد کرده است. کشورهایی از قبیل آمریکا، انگلستان، آلمان، هلند ،اندونزی و هند با مشکل کمبود شدید روغن خوراکی مواجه هستند. اما این کشورها چگونه به این مشکل واکنش داده‌اند؟

بیشتر بخوانید:

آمریکا و کمبود روغن خوراکی

آمریکا به طور عمومی چندان به روغن خوراکی وابسته نیست چراکه آمریکایی‌ها برای پخت‌وپز بیشتر از روغن سویا استفاده می‌کنند. کمبود روغن پالم در بازار جهانی در کنار خشکسالی ناشی از تغییرات جوی در کانادا وآرژانتین منجر به افزایش شدید قیمت روغن سویا در آمریکا شده است.

وزارت کشاورزی آمریکا پیش‌بینی‌ کرده است که قیمت روغن در ماه‌های باقی‌مانده تا انتهای سال 2022 چیزی در حدود 8.5 تا 11.5 درصد افزایش خواهد داشت.

انگلستان و افزایش قیمت

شعبات فیش اند چیپس انگلستان قیمت‌ها را افزایش داده و با مشکل تامین روغن روبه‌رو هستند. قیمت‌ها که حتی تا پیش از جنگ روسیه و اوکراین نیز در حال افزایش بوده اکنون سر به فلک کشیده است. در این بین قیمت ماهی و سیب‌زمینی نیز در این کشور به شدت افزایش داشته است. علت این امر هم گران شدن قیمت کود و سوخت است. قیمت روغن آفتاب‌گردان در انگلستان 50 درصد افزایش داشته است.

اندونزی و مرگ برای روغن

در اندونزی دو نفر در صف انتظار برای خرید روغن خوراکی جان خود را از دست داده‌اند. با وجود اینکه اندونزی بزرگترین تولیدکننده روغن پالم در جهان است، کاهش عرضه روغن خوراکی اهمیت چرخه تامین موادغذایی در جهان را به تصویر کشیده است.

 

آلمان، احتکار و گرانی

در آلمان نیز رستوران‌ها با مشکل تامین روغن خوراکی و افزایش قیمت‌ها درست به گریبان هستند. یکی از رستوران‌های معروف این کشور اعلام کرده‌ است چالش پیش آمده به احتمال زیاد سیب‌زمینی سرخ شده را از منوی رستوارن حذف می‌کند.

موجودی روغن خوراکی مراکز خرید و سوپرمارکت‌ها نیز هفته‌ها پیش به پایان رسیده است. با وجود این که آلمان چیزی در حدود 1 میلیون هکتار زمین زیر کشت کلزا دارد، اما همچنان با مشکل کمبود روغن روبه‌رو است. در این بین احتکار و فقدان راننده برای حمل محصولات کشاورزی نیز به مشکلات موجود دامن زده است.

هلند و بحران روغن آفتاب‌گردان

هلند بزرگترین مشتری روغن آفتاب‌گردان اوکراین در اتحادیه اروپا است و سالانه 600 میلیون یورو را به واردات این روغن اختصاص می‌دهد. کاهش روغن خوراکی ضربه شدیدی به رستوران‌دارها و فعالان حوزه تغذیه وارد کرده است.

قیمت روغن خوراکی در هلند 100 درصد افزایش داشته و قیمت گوشت نیز با 40 درصد افزایش همراه بوده است. در این بین هزینه بسته‌بندی نیز افزایش 60 درصدی داشته است.

هند و افزایش فقر

خانوداه‌های کم‌درآمد در هند بیشتری فشار را در بحران فعلی تجربه می‌کنند. قیمت روغن خوراکی در این کشور در مقایسه با روزهای پیش از شیوع بیماری کرونا 50 تا 70 درصد افزایش داشته است. خانوداه‌ها به خرید روغن‌های ارزان و بی‌کیفیت روی آورده‌اند و این مسئله سلامتی آنها را تهدید می‌کند.

24 درصد از خانوارها مصرف روغن را کنار گذاشته‌اند. در حالی 67 درصد آنها همزمان با کاهش مصرف روغن، بهای بیشتری را برای تامین این ماده‌غذایی می‌پردازند.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز