بانک کارگشایی با کمبود منابع مواجه است

بانک کارگشایی درتاریخ 10 آبان ماه سال 1305 خورشیدی با تصویب مجلس شورای ملی تحت عنوان مؤسسه رهنی دولتی تأسیس گردید و پس از تأسیس بانک ملی ایران درسال 1307 وبراساس مصوبه مذکور به عنوان یکی از واحدهای بانک ملی ایران وبا تغییر نام به بانک کارگشایی از آن زمان تاکنون مشغول ارائه خدمات متمایز ومنحصربه فرد درنظام بانکی بوده است. درحال حاضر بانک کارگشایی با 3 شعبه درتهران، 10 شعبه و 39 دایره در سایر استان ها مشغول به ارائه خدمات می باشد.

به گزارش کاماپرس، درحالی که بانک ملی ایران، گزارشی از عملکرد ۴ ماهه بانک کارگشایی منتشر کرده و آمار پرداخت تسهیلات در دوره یاد شده را تحقق‌بخشی از مسوولیت اجتماعی این واحد زیرمجموعه بانک ملی اعلام کرده است، اطلاعات میدانی نشان می‌دهد، زمان انتظار برای دریافت وام قرض‌الحسنه ضروری در این بانک به ۴ماه افزایش یافته و شرایط دریافت وام هم برای متقاضیان سخت‌تر شده است.

پیش از این دریافت وام ضروری در بانک کارگشایی یک روزه بود و این بانک با شرایطی آسان در قبال وثیقه مقداری طلا به نیازمندان، تسهیلات قرض‌الحسنه پرداخت می‌کرد. بانک ملی ایران در آخرین گزارشی که از عملکرد بانک کارگشایی منتشر کرده تعداد تسهیلات قرض‌الحسنه پرداخت شده در این بانک را در چهارماه ابتدای امسال ۸۵ هزار فقره اعلام کرده که حدود ۶۹ هزار و ۵۰۰ فقره آن به ارزش یک هزار و ۱۵۰ میلیارد ریال برای رفع نیاز‌های ضروری متقاضیان بوده و تعداد ۱۵ هزار و ۹۷۶ فقره آن هم به ارزش یک‌هزار و ۶۹۱ میلیارد ریال به تسهیلات عقدجعاله اختصاص داشته است.

به گزارش دنیای اقتصاد، بانک کارگشایی که بیش از ۹۰ سال از تاسیس آن می‌گذرد، تشکیلاتی زیر نظر بانک ملی است که با هدف پرداخت سریع تسهیلات خرد و رفع نیاز‌های مالی ضروری متقاضیان تاسیس شده است. فلسفه وجودی بانک کارگشایی همان‌گونه که از نام آن پیداست، کمک به متقاضیان برای تامین نیازهای خرد آنهاست؛ اما گویا این روزها با افزایش تورم و گرفتاری‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا، این بانک کارگشا هم دیگر آنچنان که باید کارگشا نیست و به دلیل کمبود منابع، گره چندانی از کار گره بسته مردم نیازمند باز نمی‌کند یا بهتر است بگوییم نمی‌تواند باز کند.

بانک کارگشایی، در سال ۱۳۰۵ با تصویب مجلس شورای ملی تحت عنوان «موسسه رهنی دولتی» تاسیس شد و پس از تشکیل بانک ملی در سال ۱۳۰۷ به عنوان یکی از واحدهای این بانک دولتی به بانک کارگشایی تغییر نام یافت. هدف از تشکیل این بانک، کارگشایی برای متقاضیانی بود که به وام‌های ضروری و خرد نیاز داشتند.

راز آسمان پایتخت

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم  روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

مرتبط با : بانک ملی
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز