بانک توسعه صادرات اوراق گام صادر می کند

لست سکند

بانک توسعه صادرات اعلام کرد با هدف تامین سرمایه در گردش سالم و پایدار و کمک به جریان تولید در کشور، با مجوز بانک مرکزی تا سقف 15000 میلیارد ریال اوراق گام صادر می کند.

به گزارش کاماپرس، بر اساس اعلام روابط عمومی بانک توسعه صادرات این بانک، با مجوز بانک مرکزی به صف بانک ها و موسسات مالی صادرکننده اوراق گام به عنوان یکی از ابزارهای تامین مالی برای فعالیت های اقتصادی مولد، پیوست.

اوراق گام چیست؟

اوراق گام یا گواهی اعتبار مولد گام، یک ابزار تامین مالی بازار محور است که با قابلیت نقل و انتقال در بازارهای پول و سرمایه، تسهیلات جدیدی را برای تأمین اعتبار بنگاه‌های تولیدی فراهم می‌کند.

به کمک اوراق گام، تولیدکنندگان بر مبنای فاکتور خرید مواد اولیه و واسط از بانک عامل درخواست انتشار و تضمین گواهی اعتبار مولد در سررسید کرده و به بنگاه فروشنده مواد اولیه تحویل می‌دهند. دارنده می‌تواند گواهی را تا زمان سررسید آن نزد خود نگه دارد یا می‌تواند به فروشنده مواد اولیه خود تحویل دهد یا اینکه در بازار سرمایه تنزیل کند.

راز آسمان پایتخت

به عبارت دیگر، اوراق گام، ابزار مالی جدید و کارآمدی برای تامین مالی واحدهای تولیدی بوده و سازوکار آن در عمل امکان تامین مالی زنجیره تولید و همچنین استفاده از ظرفیت‌های بازار سرمایه جهت تامین مالی واحدهاست.

در واقع بانک مرکزی به منظور کمک به بهبود روش‌های تامین سرمایه در گردش بنگاه‌های تولیدی اقدام به راه‌اندازی سامانه گام جهت صدور و مدیریت اوراق گام در بازار پول خواهد کرد.

قابلیت نقل و انتقال در بازار سرمایه

بنا به اعلام روابط عمومی بانک توسعه صادرات، گواهی یاد شده، علاوه بر قابلیت نقل و انتقال در بازار پول در بازار سرمایه نیز قابل معامله است. این امر بدان معناست که سرمایه‌گذاران خرد و کلان از طریق بازار سرمایه، به عنوان مکمل سیستم بانکی کشور در تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی عمل نموده که این امر بدون تحمیل فشار مضاعف بر سیستم بانکی کشور، به رفع مشکلات واحدهای تولیدی کمک شایانی خواهد کرد.

مراحل درخواست اوراق گام

این روش برای تامین سرمایه در گردش ‌(مواد اولیه، لوازم یدکی و ابزار کار مصرفی) مشتریان حقوقی بانک که مجوز فعالیت در بخش‌های اقتصادی مولد داشته و ماهیت فعالیت شان تولیدی صادراتی باشد، کاربرد داشته و می توانند با مراجعه به بانک و معرفی بنگاه فروشنده (اعم از تولیدی یا خدماتی) درخواست خود را ارایه کنند.

درصورت صدور مصوبه، مفاد آن به متقاضی ابلاغ شده و پس از انجام اقدامات لازم توسط وی (نظیر ارایه وثایق، بیمه نامه وثایق و …) قرارداد منعقد خواهد شد. در این مرحله متقاضی باید به بنگاه فروشنده اطلاع دهد تا برای انجام مراحل بعدی، به شعبه مربوطه بانک مراجعه کرده تا اوراق صادر و در اختیار وی گذارده شود.

در روش اول انتقال مالکیت اوراق توسط فروشنده به اشخاص دیگر، قابلیت انتقال از زمان صدور تا یک ششم زمان صدور تا سررسید، صرفا در بازار پول و از طریق سامانه گام خواهد بود. در روش دوم به دنیال اتمام بازه زمانی در روش اول، پس از انتقال به بازار سرمایه و طی تشریفات مربوطه، اوراق صرفا در بازار یاد شده قابل معامله بوده و بانک دخالت و مسوولیتی در قبال خرید و فروش اوراق نخواهد داشت.

شایان ذکر است: بنیان نهادن یک سازمان مالی معتبر و موجه در بخش صادرات ـ واردات کشور از ابتدای تدوین قانون عملیات بانکی بدون ربا در ایران، مطمح نظر مقامات اقتصادی دولت جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت و بر اساس آن  بانک توسعه صادرات در سال 1370 تأسیس شد.

انتهای پیام

مرتبط با : بانک توسعه صادرات ایران
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز