انواع تيرآهن و کاربرد آن‌ها + قیمت روز تیرآهن سایز 16

تیرآهن، به عنوان یکی از اصلی‌ترین مقاطع فلزی، انواع مختلفی دارد؛ همانطور که دارای سایزهای مختلفی همچون تیرآهن سایز 16 است.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ بازار آهن آلات، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، انواع تیرآهن باتوجه به خواص مکانیکی و شکل ظاهری متفاوتند و به همین دلیل، کاربردهای متمایزی نیز دارند. در ادامه هرکدام از انواع تیرآهن‌ها و قیمت روز تیرآهن سایز 16 و دیگر اندازه‌های آن بررسی خواهند شد؛

تیرآهن IPE

این نوع تیرآهن، شکل ساده تیرآهن است و با نام تیرآهن معمولی شناخته می‌شود. چراکه شکل ظاهری آن شبیه حرف انگلیسی I است. این تیرآهن، ضخامت ثابتی دارد و بال‌های ابتدایی و انتهایی آن یکسان‌اند. نام این محصول در اصل از profile Eroeenne I برگرفته شده است و مطابق با استانداردهای اروپا تولید می‌شود. در ایران، سازه‌های طراحی‌شده در ساختمان‌سازی، معمولاً بر اساس این استاندارد هستند. از این رو، این نوع تیرآهن بسیار پرطرفدار است و از دیگر انواع بیشتر به فروش می‌رسد.

تیرآهن‌ INP

این نوع تیرآهن نیز مانند IPE، از لحاظ ظاهری شبیه به I است و طبق استانداردهای روسیه و چین تولید می‌شود. تفاوت عمده‌ی این تیرآهن با نوع IPE این است که در INP، با فاصله‌گرفتن از جان، ضخامت بال کاهش می‌یابد. این نوع تیرآهن روسی و چینی، ظاهرش شبیه همان تیرآهنی است که دارای استاندارد اروپایی است اما کاربرد متفاوتی دارد.

راز آسمان پایتخت

تیرآهن بال پهن یا هاش

تیرآهن بال‌پهن که به عنوان هاش شناخته می‌شود، یکی دیگر از انواع تیرآهن مورد استفاده در ساختمان‌سازی است. این محصول، در مجتمعات بزرگ تجاری، سوله‌ها و غیره استفاده می‌شود و بر حسب ضخامت به دو دسته تقسیم شده و طبق استانداردهای مختلف نامگذاری می‌شود. دسته‌بندی و نامگذاری تیرآهن هاش به دو نوع سبک و نوع سنگین است. بال‌پهن سنگین، نسبت به بال‌پهن سبک ضخامت بیشتری دارد؛ بنابراین وزن تیرآهن بال‌پهن سبک و سنگین در سایزهای مختلف همچون تیرآهن سایز 16 ، متفاوت است. طول بال تیرآهن هاش نیز نسبت به IPE بیشتر است.

تیرآهن لانه زنبوری یا شبکه‌ای

این نوع تیرآهن در سال 1910 میلادی توسط فردی به نام هورتن اختراع شد و نامگذاری آن هم به دلیل شکل ظاهری این محصول است. درواقع، از نمای رو به رو، در پهنای جان تیرآهن لانه زنبوری، خانه‌های توخالی به شکل پنج‌ضلعی است که تداعی کننده‌ شکل لانه‌ زنبور است. هدف اصلی تیرآهن لانه‌زنبوری این است که تیر بتواند لنگر خمشی بزرگتری را در مقایسه با تیر نورد شده‌ اولیه تحمل کند‌.

در ادامه قیمت انواع تیرآهن در سایزهای مختلف همچون تیرآهن سایز 16 قابل مشاهده است؛

انتهای پیام

مرتبط با : آهن ملل اصفهان
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز