اسلحه انفرادی تهاجمی ساخت ایران چه ویژگی هایی دارد؟

لست سکند

سلاح ذوالفقار، نخستین اسلحه انفرادی هجومی سبک بومی کشور است که قابلیت تغییر کالیبر گلوله را دارد.

به گزارش کاماپرس، سلاح ایرانی ذوالفقار که توسط شرکت غیرنظامی مصاف ساخته شده، قرار است جایگزین سلاح‌های قدیمی مثل ژ-۳ شود، این اسلحه توان تیراندازی با تمام گونه‌های مهمات سلاح انفرادی موجود در کشور را دارد و علاوه بر ارتقا توان رزمی، در بخش آسان سازی مسئله تدارکات و پشتیبانی یگان‌های عمل کننده هم مفید است.

ویژگی های مهم ذوالفقار

راز آسمان پایتخت

برای جایگزین شدن ذوالفقار به جای اسلحه های قدیمی، یک ویژگی باید در این سلاح جدید در نظر گرفته می‌شد و آن هم کالیبر گلوله بود.
بحث قابل تغییر بودن لوله و کالیبر سلاح از جمله مشخصات بسیار مثبت ذوالفقار است که به این سلاح کمک می‌کند بسته به شرایط مختلف با تغییر کالیبر خود را به نیاز کاربر نزدیک کند.
از طرف دیگر در این سلاح از تکنولوژی سلاح معروف SCAR-H بلژیک که بسیاری از ارتش‌های پیشرفته جهان همچون آمریکا از آن استفاده می‌کنند بهره برده شده است، در این روش که به مکانیزم فشار گاز غیر مستقیم گاز باروت معروف است گاز حاصل از احتراق باروت درون فشنگ که با آن مکانیزم سلاح فعالیت می‌کند از سلاح خارج می‌شود؛ هر چه این گاز کم تر باشد احتمال گیر کردن سلاح کم تر بوده و قطعات داخلی آن نیز کم تر گرم می‌شود.
دیگر ویژگی این سلاح این است که به خاطر تغییر اندازه لوله طولی در حدود ۸۵۰ میلیمتر، وزنی بین ۳.۵ تا ۳.۸ کیلوگرم، سرعت نواخت تیر بین ۵۵۰ الی ۶۵۰ گلوله در دقیقه و سرعت دهانه ۷۰۹ متر بر ثانیه را داشته باشد، این سلاح به خشاب‌های ۲۰ تیری مسلح است، اما نکته مهم این است که به خاطر نوع طراحی می‌تواند همزمان دو خشاب را در کنار هم داشته باشد.
بنا به اعلام باشگاه خبرنگاران جوان، استفاده از قنداق تاشو موجب شده تا این سلاح بومی برای بسیاری از ماموریت‌های ویژه هم کاربرد داشته باشد و همچنین وجود ریل‌ها در اطراف بدنه امکان نصب هرگونه تجهیزات جانبی را به نیروی استفاده کننده می‌دهد که این خود یک نکته مهم است.
اما بارزترین ویژگی ذوالفقار را باید در نوع نشانه ‌روی سلاح دید، چرا که به نیروی عمل‌کننده اجازه می‌دهد تا به دو روش همزمان به سمت اهداف نشان روی کند، اولین روش سیستم نشانه‌روی یا همان رد دات روی سلاح است که می‌توان آن را با دوربین‌های پیشرفته‌تر تعویض کرد و روش دوم هم نشانه‌روی معمولی که در ذوالفقار ایرانی با زاویه ۴۵ درجه انجام می‌شود.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

9 دیدگاه برای “اسلحه انفرادی تهاجمی ساخت ایران چه ویژگی هایی دارد؟

  1. محمد گفته:

    این اسلحله کپی هست چند سال پیش تولید شده د کشورهای دیگه .خواهشا در سایت این موردها را اول بررسی کنید بعد بذارید تو سایت

  2. ایران گفته:

    اگه حقیقت داشته باشه خیلی خوبه که یک سلاح انفرادی پیشرفته داشته باشیم واسلحه ژ سه وکلاش را از رده خارج کنیم ولی اگر مانند موشک سازیهایشان باشد که ولمعطل هستیم زیرا موشک سازی اولا رقابتی نیست که چه کشوری بهتر میسازد دوما موشک سازی ایران برگرفته از تکنولوژی کشورهای کمونیستی میباشد وهمه میدانند که سلاحهای شرقی کمونیستی قادربه رقابت با سلاحهای غربی نیستندومدام مشکل ساز هستند همانطور که موشکهایی که به سمت داعش شلیک شدند چندتای آنها به داخل خاک خودمان اثابت کردند

    • بی نام گفته:

      همین موشک های ایرانی پایگاه آمریکا جونتو با سیستم های پیشرفته پاتریوت نابود کرد تا وقتی ما ایرانیا به خودمون اعتقاد نداریم و پیرو bbc و… باشیم و هر حرفی میزنند باور کنیم به هیچ جایی نمی رسیم نمی دونم باید چه اتفاقی بیفته که بعضیا متوجه بشن

  3. ابوالفضل گفته:

    سلام این سلاح رو چندسال پیش موسسه مصاف که زیر نظر استاد رائفی پور بود ساختن.بعداز تحویل به نیروهای مسلح نامش رو از مصاف به ذوالفقار تغییر دادند.

  4. امین غلامی گفته:

    اولا موشک های بالستیک ایران گرچه از مدل های روسی نشعت گرفته اماتغییراتی که روی انان اعمال شده انهارا به ابر موشک هایی تبدیل کرده که به قول شما غرب و ابر قدرت امریکایی را در منطقه فلج و ناکارامد نموده است.
    دوما وقتی موشک دچار نقص میشود دو کار توسط نیروی هوا فضا انحام میسه
    یادر منطقه خلوت منحدم میشه که بیشتر این کار انجام میشه یا با موشک های زمین به هوا منحدم میشه
    این رو هم بگم که امریکا وغرب ترس و وحشت بسیاری از تکنولوژی موشک های بالستیکی که در کمتره از ۱۰ دقیقه اماده شلیک میشه .دارای لانچر های پرتاپ متحرک هستند.سرعت وقدرت تخریب فوق العاده ای دارست و خطایی کمتر از ۱۰ متر داراست را دارد.
    خواهشا وقتی در مورد یک نیرویی که قدرت حفاظت کل منطقه را داراست اطلاعات کامل ندارید نظر ندید و عده ای را نومید نکند.
    اگر موشک های ایران توان شخم زدن اسراییل را نداشت امریکا لحضه ای برای حمله به ایران درنگ نمی کرد

  5. امین غلامی گفته:

    درمورد قدرت ها چه دوست وچه دشمنان اسلام باید اطلاعات کامل داشته باشیم چون اگه خداوند عنایت کند و سرباز امام زمان عج شدیم باید از هر لحاظ کامل باشیم

  6. محمد امین دره شیری گفته:

    مصاف که یک موسسه فرهنگی هست موفق شده چنین سلاح مدرنی را بسازد…

    پس نظامی هامون دیگه ببینید چی چی میسازند

    واقعا اگه امریکایی حمله کنن گور خودشون رو کندن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز